Liggunderlag

Det står nästan ingenting om den när man googlar, finns inget på Thermarests hemsida.
Hittade bara ett forum och en blogg där detta underlag nämns.
Forum
Blogg

Enligt forumet så är specifikationerna:
R-varde 4,9
Storlekarna samma som NeoAir: M (510g), Reg (540g), L (700g)
Levereras med pump.

R 4,9 för 510 gram låter inte helt fel.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Det står nästan ingenting om den när man googlar, finns inget på Thermarests hemsida.
Hittade bara ett forum och en blogg där detta underlag nämns.
Forum
Blogg

Enligt forumet så är specifikationerna:
R-varde 4,9
Storlekarna samma som NeoAir: M (510g), Reg (540g), L (700g)
Levereras med pump.

R 4,9 för 510 gram låter inte helt fel.

Dom knapphändiga uppgifterna beror nog på att det är inte så många som har provat det. Jag tycker åxå att R 4,9 låter bra men räcker det i praktiken???

Jeg liker NeoAir. Har hatt underlaget i over ett år. Om vinteren må en i tillegg ha et celleplastunderlag. NeoAir+celleplast blir for kaldt om temperaturen faller under ca -20 grader (Da er to celleplastunderlag eller f.eks. Exped Downmat bedre).

Mitt første NeoAir sprakk innvendig på en vintertur (se bildet). Tror nok det var en feilproduksjon. Jeg fikk et nytt. Det nye underlaget har jeg ca 40 liggedøgn på. Ingen tegn på slitasje.

NeoAir er lett å blåse opp. Tar veldig liten plass. Har lav vekt og god konfort. Anbefales!

Bilagor

• IMGP1879.jpg
    IMGP1879.jpg
    49.1 KB · Visningar: 706
Dom knapphändiga uppgifterna beror nog på att det är inte så många som har provat det. Jag tycker åxå att R 4,9 låter bra men räcker det i praktiken???

Det räcker en bra bit, exempelvis har ett Prolite Plus R-värde 3,8, ett Exped Synmat 7 har 4,9.

Men om man ska sova i många minusgrader så måste man kombinera med ett cellskum underlag.

Jag inbillar mig att det blir varmare med cellskummet närmast kroppen. Någon som provat?

Det där har debatterats i omgångar i någon annan tråd.
För min egen del skulle det, hur som helst, inte vara aktuellt med cellplast närmast kroppen eftersom jag behöver "det mjuka" för att sova gott.
//Peter

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips