Liggunderlag för XTRA stora människor

Hej! Jag väger tyvärr närmare 160kg och vet inte om jag vågar köpa ett uppblåsbart liggunderlag, problemet är dock att om jag bara sover på ett tunt liggunderlag så känner jag allt under mig. Har ni några bra tips på liggunderlag för oss (mig) som är XTRA stor?

Tacksam för alla svar
 
Testa kanske ett tjockt liggunderlag och ett uppblåsbar tillsammans.
Gjorde det själv och sov bra på det.
 
Hej! Jag väger tyvärr närmare 160kg och vet inte om jag vågar köpa ett uppblåsbart liggunderlag, problemet är dock att om jag bara sover på ett tunt liggunderlag så känner jag allt under mig. Har ni några bra tips på liggunderlag för oss (mig) som är XTRA stor?

Tacksam för alla svar
Hej, såklart är det viktigt att få sova skönt, för att tycka att utelivet är roligt!
Några frågor bara så kan du säkert få bättre svar och tips. Hur ska du använda det, ska du campa med bil eller cykel, eller vandra och bära det, sova i tält eller under bar himmel eller i vindskydd? Det kommer att avgöra hur stor och tung liggunderlagslösning som är rimlig.
Har du någon budget som du inte vill gå över, prismässigt? Du kanske behöver skaffa en del annan utrustning också, eller har du det mesta övrigt som du behöver för att komma ut och övernatta? Vet du redan nu att du kommer att sova ute mycket, eller vill du mest testa att komma ut och prova?

Men håller med förra inlägget, att kombinera ett uppblåsbart och ett vanligt är nog en bra lösning. Det undre vanliga kommer dessutom att skydda mot vassa saker som riskerar punktera det uppblåsbara.
Vad gäller de uppblåsbara, jag funderar på om du borde leta efter den typ som är "en stor volym", inte en massa kanaler med luft, risk att de är lite ömtåligare för hög belastning?
Uppblåsbara ska ha "lagom lite luft" så de är sköna när man ligger på dem, inte så att de är uppblåsta som en stor hård ballong som man glider av. Just när man sätter sig på dem kan de bottna lite, tills kroppsvikten är fördelad över hela när man lagt sig. Välj inte ett för smalt. (Gräns till överkurs, sover du helst på rygg/mage, eller på sidan? Sidsovare behöver pumpa lite mer luft för att slippa genomslag vid t ex höften.)

Här är ett vanligt liggunderlag som verkar tjockt och robust som förslag på "understa lager":
https://www.xxl.se/bergans-sleeping-mat-extreme-svart/p/1133088_1_style
Produktbeskrivning från länken ovan:
"Sleeping Mat Extreme är ett praktiskt liggunderlag för helårsbruk. Med det här liggunderlaget slipper du vakna av det hårda underlaget.
Liggunderlaget passar även den som är lite tyngre på grund av materialvalet. Enkelt att rulla ihop och bära med sig."

Är sovkomforten viktigare än hur lätt liggunderlaget är och om du inte ska bära så långt, kanske en luftmadrass är en lösning. Typ denna:
https://www.outnorth.se/outwell/flock-classic-single-with-pillow-and-pump#Black

PS: Bli inte skraj att det verkar komplicerat, jag är nog lite omständig och gillar att kolla på prylar... heja dig och kul att du är på G!
 
Senast ändrad:
Har du provat expeeds 9cm tjocka LW-varianter?
Jag är inte fullt så stor som du (186cm/90 kg) men för mig är det gott mått, min rygg mår bra på det, hårt påspumpat.
Sen finns det flera som haft problem med sina kanaler i expeed, men jag har inte haft det på mitt Downmat 9 LW XP (eller är det ännu jag borde säga? Hoppas inte det). Sök här på utsidan för info om kanalproblemen.
Synmat 9cm är billigare än downmat men utan dun inuti.

Jag har också stolkittet som jag sitter skönt i och skyddar även underlaget på bekostand av några gram vikt.

/Patrik
 
Exped har flera av sina modeller i "LW" som är 65 brett eller "Duo" som är 105 brett. Finns även "Multimat" som passar att lägga under liggunderlaget alternativt köper du cellplast på löpmeter och klipper till. I din sits hade dock valt ett brett äggkartongs underlag under exempelvis Robens ZigZag Slumber W Mat. Då är du inte lika illa ute om ditt uppblåsbara ger upp.

När det gäller hållbarheten så spelar vikten såklart in eftersom det påverkar trycket, vilket kan delaminera (spräcka svets/"sömmar"). Men om du är försiktig och undviker att sitta på underlaget, sätta ner ett knä osv bör de hålla. Bäst är om du lägger dig bredvid och rullar upp på underlaget men det kräver mer plats i tältet. Du bör även undvika att ha underlaget hårt uppblåst så att om du måste sitta upp så tar du i backen istället för att skapa ett stort tryck. Detta sänker dock R-värdet något.

Duo är gjort för 2 personer och en totalvikt på 160kg bör då inte vara några konstigheter, men det gäller att vikten sprids ut för att inte skapa onödigt högt tryck.

/G
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Wotan88 Liggunderlag och R-Värde Utrustning allmänt 1
Gettan Liggunderlag längre än tält. Utrustning allmänt 13
Kanii Hållbara slutna cell-liggunderlag? Utrustning allmänt 11
hgo Halkiga liggunderlag. Utrustning allmänt 9
Airfoil Liggunderlag - en djungel? Utrustning allmänt 7
mied93 Fjällmark Airbed Lite Utrustning allmänt 7
salvion Råd sökes om, Liggunderlag, Sovsäck för nybörjare Utrustning allmänt 20
Sverker G Uppblåsbart liggunderlag Utrustning allmänt 19
Sverker G Hjälp med sovsäck och liggunderlag Utrustning allmänt 5
Askel Sy ett delaminerat liggunderlag, går det? Utrustning allmänt 1
danisko Funderingar kring ryggsäck och liggunderlag Utrustning allmänt 43
Kajsa-Warg Liggunderlag, pris kontra komfort Utrustning allmänt 7
henke.lofgren Försvarets liggunderlag, var köpa?? Utrustning allmänt 5
avslutatmedlemskap160620 Liggunderlag bår Utrustning allmänt 9
seved1 Liggunderlag Utrustning allmänt 11
mxsr Bekvämt liggunderlag Utrustning allmänt 18
HåkanW Läckande Exped liggunderlag Utrustning allmänt 6
hiko liggunderlag Utrustning allmänt 2
fnöskticko Osäkerhet med uppblåsbara liggunderlag och vätskesystem? Utrustning allmänt 38
Grisstian Liggunderlag på löpmeter Utrustning allmänt 2
KillerKaninen Liggunderlag Utrustning allmänt 6
miklagard Gult Liggunderlag?? Utrustning allmänt 3
Onedge Isolerande Liggunderlag ! Utrustning allmänt 13
pappamys isoleringsförmågan hos liggunderlag? Utrustning allmänt 8
loving Själv uppblåsande mot standard liggunderlag Utrustning allmänt 23
valiant Liggunderlag Utrustning allmänt 1
vandrafjäll Svårt att komma under de tre stora som ensamvandrare Utrustning allmänt 10
torger Snöskor för stora skor och lössnö? Utrustning allmänt 2
FruNalleman Hur stora skor ska man ha egentligen? Utrustning allmänt 23

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.