Leva i Nepal? - till vilket pris?

Hej,
Jag är på väg ut på en (antagligen) lite längre resa.
Jag undrar om någon av er av egen erfarenhet kan säga vad man kan leva på där nere rent pengamässigt.
Jag hade nämligen ta lite besparingar och sedan vistas i Nepal i upp till 6 månader. Går det eller behövs det visum?
Jag har tänkt att både tälta och bo på diverse billiga ställen. Har inte tänkt äta någon lyxmat direkt.
Är mycket tacksam för svar!

Det är billigt!

Det går att leva riktigt riktigt billigt i Nepal. Man behöver inte lägga ut många kronor på att bo, blir iofs mycket dålig standard, och mat kostar generellt sett inte mycket. Ett ex. Vi gick 4st på en finare resturang, åt tre rätter, tog ett antal pilsner och även lite kaffe. Allt som allt gick det på ca 250kr.

Vad det gäller att ta sig runt i Nepal så finns det egentligen bara ett par alternativ. Till fots, buss eller åka cykel. Rekommenderar inte det senare då folk kör som vettvillingar.

Vad det gäller bussar så testade jag både turistbuss och lokalbuss. Turistbussarna kostar lite mer men är dock absolut bekvämare och inte lika "jobbigt". I lokalbussen är du konstant uttittad, riskerar att bli av med grejor och får diverse djur som färdskompisar. Vi hade bl.a en get som kissade i mittgången. :)

Jag kommer inte ihåg exakt vad som gäller för visum. Jag tror att du får 3mån direkt på flygplatsen och om du vill stanna längre så kan man nog uppsöka "Turistbyrån" i Kathmandu. Tipset är att köpa en bok om Nepal av senare snitt och surfa så mycket som möjligt. Det känns som om de ändrar regler och lagar lite hipp som happ.

Hoppas du får en trevlig resa, jag är avundsjuk!!!

Mvh

Anders

Aktuellt

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips