Letar efter websida/hemsida om naturhamnar i Sthlms skärgård

För ett par år sedan snubblade jag över en hemsida ett par gubbar snickrat ihop med naturhamnar där det var bra att landa tältet efter att ha paddlat i skärgården. Kan för mitt liv inte finna den igen trots idoga sökningar på nätet.

Någon här som minns, kan adressen alt vet om den är nedlagd?

Kan tipsa om ett par strategier som fungerat fint för mig. Antingen välja platser utan bebyggelse på topografiska kartan. Eller sikta på skärgårdsstiftelsens områden med service som sophantering och utedass (kallas skärgårdsmajor). Finns också lite möjligheter till bastubad både hos skärgårdsstiftelsen och på en del andra ställen.

Det finns bra möjligheter till fricamping i mellan och ytterskärgård lite sämre i innerskärgård på grund av all bebyggelse. Att söka sig till samma ställen som andra paddlare utnyttjat är lite tveeggat. Bekvämt men det blir en del vegetationspåverkan etc på såna ställen av tältning, mathantering, diskning och kringvandrande samt hanterade av toabestyr . Bättre tycker jag att slitaget och påverkan i övrigt sprids ut.

Thure

2a googlingen
Tack för tipsen, det är dock ingen av dessa jag söker varför din överlägsna ton om "2a googlingen" faller platt.

Jag lyckas tyvärr inte heller hitta hemsidan du nämner. Men jag kan varmt rekommendera Hamnguiden 8.

Boken innehåller kartor och beskrivningar av runt 500 öar och naturhamnar, med fotografier, tips om skydd för olika vindar och var det går att landstiga.

Jag är själv uppväxt med att övernatta i Stockholms skärgård (mest med båt), och boken har alltid hängt med. Jag klarar mig helt enkelt inte utan den.

Hoppas du hittar hemsidan du söker ändå!
Hamnguide 8

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg