Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
letar efter kök för en som har ett handikapp i händerna.
- Trådstartare såg
- Start datum
Jättesvårt att ge råd här, då du inte berättar hur ditt handikapp påverkar dig. Jag har svårt att själv se ett mycket enklare och stabilare kök än ex ett vanligt Trangia 27 med gasbrännare, men om det är rätt för dig vet jag inte?
Ett förslag är att gå in på någon välsorterad sportaffär och testa olika kök inkl kastruller hur de känns att bygga ihop, ta isär och stabilitet. Jag vet att ex XXL Sport oftast har de flesta köken uppmonterade som varuprov, och där kan man känna sig fram.
Ett förslag är att gå in på någon välsorterad sportaffär och testa olika kök inkl kastruller hur de känns att bygga ihop, ta isär och stabilitet. Jag vet att ex XXL Sport oftast har de flesta köken uppmonterade som varuprov, och där kan man känna sig fram.
om jag säger att multikök är för mig svårt att hantera eftersom de är mera piller grejor.
när jag ska skruva på nått smått brukar det ta minst en dag för mig. ja jag är darrhänt o måste hela tiden i bland ta med två händer för att det ska inte skvalpa över från en köksgryta eller annan gryta.
när det gäller smått så räcker inte mitt tålamod till.
när jag ska skruva på nått smått brukar det ta minst en dag för mig. ja jag är darrhänt o måste hela tiden i bland ta med två händer för att det ska inte skvalpa över från en köksgryta eller annan gryta.
när det gäller smått så räcker inte mitt tålamod till.
Ok, i så fall vidhåller jag att T27 med gasbrännare kan vara ett mycket bra alternativ. Inga små och pilliga prylar, svårast kan möjligen vara att skruva på gastuben (fungerar inte detta finns alltid möjligheten att köra med spritbrännaren)? Bra handtag, rejäla kastruller, stadigt. På de senare UL versionerna sitter dessutom undre delen av vindskydded ihop med övre mha ett "bajonettfäste", vilket minskar risken för att köket går isär vid en stöt (ex när man sätter ner en kastrull).
Aktuellt
Det finns ju skäl att 111 är poppis där det måste funka. Vik upp sätt i ratten, pumpa, tändsprit, tänd.
När vi fick 88 och senare Explorer så var just pillet och mekket de främsta klagomålen. Toppmonterade UL gaskök som ankrats med tre tältspik är mycket stabila och minimalt med pill och vikt. YMMV
När vi fick 88 och senare Explorer så var just pillet och mekket de främsta klagomålen. Toppmonterade UL gaskök som ankrats med tre tältspik är mycket stabila och minimalt med pill och vikt. YMMV
En sån här kanske?
http://www.steenbergs.se/trangia-spritbrannare-med-hall-p-119-c-182.aspx
Har haft min i tio år minst och den funkar utmärkt, åtminstone klarar den att koka vatten och steka korv, etc.
http://www.steenbergs.se/trangia-spritbrannare-med-hall-p-119-c-182.aspx
Har haft min i tio år minst och den funkar utmärkt, åtminstone klarar den att koka vatten och steka korv, etc.
Jätteintressant ämne för mej då jag ibland jobbar med personer som har olika specialbehov. Tyvärr har jag kanske inga bra tips men hoppas Såg hittar ett passande kök och skriver om det i tråden sen.
Kan du använda tex ett trangia med gas om du monterar gasen färdigt hemma?
Blir ju förståss lite bökigt att transportera.
Kan du använda tex ett trangia med gas om du monterar gasen färdigt hemma?
Blir ju förståss lite bökigt att transportera.
25 med spritbrännare funkar det för dig?
Kan du gänga på en koppling ovanpå en gastub? Primus Eta Power borde vara hyggligt hanterbart i så fall.
Thure
ja de går ganska lätt.
Vill du bara ha enpersonskök, inte tältar under mer extrema förhållanden och inte är så noga med att maten/vattnet skall koka upp supersnabbt, finns nog inget enklare än detta kök, som ändå fungerar med en rimlig snabbhet och säkerhet. Låg vikt får man på köpet, men det finns också en "storebror" med två kastruller/stekpanna och flexibilitet för fast/flytande bränsle. Inget som skall skruvas eller annars precisionsfogas, inget spill från darrig spritpåfyllning, inga rörliga smådelar.
Liknande trådar
- Svar
- 5
- Visningar
- 1 K
- Svar
- 6
- Visningar
- 1 K
Dela:
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips