letar cykel vikt max 12 kg inbyggt nav max 7vxl

min nuvarande trekkingcyk väger 17 kg o är nog >10 år o är för tung o lyfta opp på biltakstället pga ryggortopediskada. finns rubricerad cykel på markn med konventionell framgaffel o vanlig stålkedja? vill gärna undvika externt vxlsystem med > 10 vxl då jag tror mig få problem med funktion/uhåll/rep då jag cyklar ca 70% asfalt, 15p grus o 15p bra skogslöpstigar på mina träningsturer dagligen, 7-10 mil/vecka vinterhalvår o betydligt längre pass sommartid. har avböjt förslag cannondale badboy1 främst pga priset 18kkr men även osäkert drift uhållsproblem gummirem o special framgaffel! jag har fått anslag accept 10kkr. hittar jag rätt lättcykel tyder nog mycket på att grus- o stigcyklingen ökar. anar att tipsen minskat rull/friktionsmotstånd med externt vxlsyst stämmer men tror det har underordnad betydelse för mig då jag aldrig haft sån cykel. kan ngn tipsa om/var hittar jag cykeln?

Vikten tror jag inte är något problem, cyklar är lätta nu.

Undrar över två saker dock. Varför är du så rädd för utanpåliggande växlar? För det mesta behöver man inte göra mer än byta kedja när det är dags, och det lär du ju behöva ändå. Lite småjusteringar kostar en hundring att få gjort på en cykelverkstad om man inte kan eller vill själv - men man lär sig snabbt. En krånglande navväxel skulle inte jag inte ens tordas ge mig på själv.

Och varför så få växlar? Med så blandad körning som du beskriver måste det bli väldigt hindrande. 7 växlar anpassade för asfaltkörning kan nog funka - på asfalt. Men med grusväg och skogskörning också... Du cyklar ju mycket. Måste bli jobbigt att inte kunna anpassa växlarna efter körningen.

Menar inte att kritisera ditt val. Är väl mest nyfiken plus att jag tycker det är synd om du väljer sämre cykel för ändamålet än du behöver.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Ganska svårt att hitta exakt det du efterfrågar. Men det finns liknande http://www.cykelkraft.se/scott-silence-speed-10-herr med pris och vikt ca 12 KKr resp 13,5 kg.

Remdrft lär vara lite mindre energieffektivt än välsmord kedja. Jag skulle överväga heltäckande kedjeskydd vilket minskar behovet av kedjesmörjning och kedjebyte vilket jag har på min vintercykel sedan typ 10 år.

Växelnav blir lite tyngre viktmässigt och energimässigt än kedjeväxel.

Kolla på nederländska cyklar.

Thure

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips