Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan. Om du inte vill slå av annons­blockering kan du istället stödja oss genom att teckna ett Plusmedlemskap - då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!

Letar bivacksäck

öringen; sa:
NUI; sa:
Tänker själv sy silnylon och tunn ripstop. Har sytt några andra varianter av detta, men tänker nu sy en variant för vinterbruk.

Jörgen

Intressant, kan man få del av mönster kanske?

Mönster? Jag är en fri konstnär :)

Men när jag väl sytt säcken så kan jag dela med mig. Principen lär bli en undersida i silnylon som är 5 cm bredare än liggunderlaget. Sedan lägger jag mig i och låter någon närstående mäta hur mycket tyg som går åt för att det inte skall strama det minsta vid olika sovställningar i sovsäcken. Sedan blir det någon slags huva, möjligen med plats för någon pryl eller två, ett 50 cm blixtlås för att underlätta nedkrypandet och sannolikt lite myggnät vid ansiktshålet.

Eller något sådant.

Jörgen

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
teoek; sa:
----snip snip ----
Det jag letar efter är alltså en lätt bivacksäck med huva, gjord av vindtätt och vattenavvisande material, typ Pertex att använda främst i snöka för att skydda sovsäcken mot fukt och på alpina klätterturer.
----snip snip ----

Låter kanske lite dumt men har du testat med en sovsäck som skall klara det där från början ?
istället för att lägga på ytterliggare ett lager utanpå.

i en miljö där en kopp vatten kan innebära stora problem om man spiller den på sovsäcken så att vätskan kommer in i isoleringsmatrialet är det kanske inte en fel tanke att fundera lite på det.

/Torbjörn

teoek; sa:
...Det jag letar efter är alltså en lätt bivacksäck med huva, gjord av vindtätt och vattenavvisande material, typ Pertex att använda främst i snöka för att skydda sovsäcken mot fukt och på alpina klätterturer...
Ett problem med att tyget inte är helt vattentätt utan bara vattenavvisande uppstår när du ligger mot snö/is/vatten. Om du t ex hasar efter så att säcken hamnar mot väggen på snökan och du ligger så en hel natt, så kommer snön att smälta och sugas in i säcken. Har varit med om detta otaliga gånger.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips