Letar bivacksäck

Jag har letat som en galning efter en ej vattentät bivacksäck, men kan inte hitta någon sådan. Alla säckar är antingen gjorda av gore.tex eller liknande, eller så har de heltät botten vilket kräver att man har liggunderlaget i säcken.

Det jag letar efter är alltså en lätt bivacksäck med huva, gjord av vindtätt och vattenavvisande material, typ Pertex att använda främst i snöka för att skydda sovsäcken mot fukt och på alpina klätterturer.

Jag är även rätt så bra vän med min symaskin och har inga problem att sy en själv om det skulle krävas. Är det i så fall någon som har tips om lämpligt material?
 
Haglöfs har ett, http://www.haglofs.se/produkter/sovsackar.asp?lang=sv&CatNr=250&CatNr2=105#.

Ajungilak har också ett, http://www.mammut.ch/mammut/katalog.asp?view=detail&did=34&dart=3&tid=4821&sid=2. Jag har dock aldrig provat dessa så jag låter det vara osagt om de är bra eller ej.

Använde expeds Bivy, http://www.exped.com/exped/web/exped_homepage.nsf/b43HomePageE?openframeset i lumpen och det fungerade utmärkt även om all kondens inte smet ut. Bivyn är mer ett "året runt alternativ" om man vill ta någon natt ute under de varma årstiderna eller använda som skydd i bivacken.

Om du syr själv finns det alternativ här http://www.andersj.se/
 
teoek; sa:
Jag har letat som en galning efter en ej vattentät bivacksäck, men kan inte hitta någon sådan. Alla säckar är antingen gjorda av gore.tex eller liknande, eller så har de heltät botten vilket kräver att man har liggunderlaget i säcken.

Det jag letar efter är alltså en lätt bivacksäck med huva, gjord av vindtätt och vattenavvisande material, typ Pertex att använda främst i snöka för att skydda sovsäcken mot fukt och på alpina klätterturer.

Jag är även rätt så bra vän med min symaskin och har inga problem att sy en själv om det skulle krävas. Är det i så fall någon som har tips om lämpligt material?

Bozeman Mountain Works har en klockren variant på det du önskar.
http://www.backpackinglight.com/cgi...pertex_quantum_ultralight_bivy_sack_nano.html

Väger 150 gram men är inte helt billig, typ...

Tänker själv sy av material från http://www.thru-hiker.com, silnylon och tunn ripstop. Har sytt några andra varianter av detta, men tänker nu sy en variant för vinterbruk.


Jörgen
 
teoek; sa:
......
Alla säckar är antingen gjorda av gore.tex eller liknande, eller så har de heltät botten vilket kräver att man har liggunderlaget i säcken.
.....
Varför vill du inte ha tät botten, och varför skulle det kräva att liggunderlaget läggs inuti bivacksäcken/sovsäcksskyddet? För att det skulle skapa kondens på det täta materialet, och fukta ner sovsäcken?

Jag använder ibland det Haglöfs sovsäcksskydd som rekades av Fiskmannen ovan. Det har tätt tyg i botten. Men enda stället där lite kondens bildats är där det täta materialet går upp lite längs sidorna. Aldrig i ryggen. Vet inte riktigt vad det beror på, men några sådana kondensproblem jag inte haft. En kamrat som brukar använda ett grövre skydd, Ajungilak Grevling, får is nere vid fotänden i det på vintern. Det skakar han dock bara ut på morgonen. Syr du ett sovsäcksskydd med tät botten, men där det täta tyget inte alls går upp längs sidorna eller nere vid fötterna, tror inte jag du får några problem med kondens.

Raskesven

[Ändrat av Raskesven 2006-10-18 kl 22:38]
 
Tack för svaren.

Jörgens tips var precis vad jag letade efter, kommer troligtvis sy ett själv dock.

Jag har upplevt kondensproblem med mitt haglöfsöverdrag. Även om det inte är så farligt mycket så är det ju just det som jag vill skydda säcken från. Jag har den senaste vintern stoppat liggunderlaget inne i överdraget och då inte alls upplevt problem med kondens. Dessutom så väger en kraftigare botten avsevärt mycket mera.

Gore-tex överdrag är klart tätare och orsakar mer kondens än ett som bara är vattenavvisande och väger enormt mycket mera. Enda gången som dessa kan motiveras är om man sover i regn eller fallande blötsnö.
 
Tja härnere i södern brukar det snöblandade regnet falla horisontellt och då hjälper ibland inte vindskydd och tarpen riktigt till.... Så riktigt vattentäta bivybags gäller om man inte kör med stora tak eller tält....
Fukt brukar gå att torka bort med wetexduken. Har det frusit så är det ju bara att skaka ut den... Har ett par olika i G-tex och en i G1000 tunn. Den varma sidan i bivybagen är uppåt och där hittar man mest av kondensen...mot liggunderlaget har jag inte upplevt något problem med fukt ännu...
 
Jag har två hemsydda bivybags, finns på bild bland Kebnekaise-delen på min hemsida. De är innertältslika i överdelen, jag tänker sy en mer klassisk variant nu.

Det ena av mina nuvarande bivybags har vattentät botten i silnylon, det andra har den tunna ripstopen runt om. När jag använder silnylonvarianten så föredrar jag att ha liggunderlaget inne i säcken, med det andra varierar mitt beteende. Jag har inte märkt någon kondens i något av dem.

En fördel med det rena ripstoplösningen är att man kan använda den som "reselakan" när man ligger i fjälltstugor och liknande.

Jörgen
 
öringen; sa:
725 spänn numera och ser intressant ut, men hur är det med utrymmet i den för en rejäl vintersäck? Räcker liggmåtten 240 * 82 eller blir det tajt?

För mig räcker den gott coh väl! Är 184 centimeter i strumplästen och kan täcka huvudet då jag drar säcken över skann. Vad det gäller tajtheten så kan man ju inte direkt spela kort inuti den men sova (om man inte är alltför klaustrofobisk) går bra.

EDIT: Har testat med Haglöfs Outback 20 som är en av det fetare säckarna, visst blir det tajt men det fungerar...
 
Personligen är jag skeptisk till bivacksäckar (och sovsäckar) i mextex. Det samlas nog med kondensfukt i sovsäcken även med en maximalt luftande väv de tunna ripstops vi diskuterat. Den fukten i sin tur försämrar isoleringen, vilket framförallt på vintern på några nätter kan förvandla en vintersovsäck till en sommarsovsäck.

Att bivacksäcken är ordentligt rymlig så att den inte på något sätt begränsar sovsäckens loft är en viktig faktor, av samma orsak. Det är mängden luft och inte mängden fyllning som är det som isolerar.

Jörgen
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.