Lavinsändare på turen?

Det verkar som det är priset som är den stora frågan. Jag kan hålla med om att det är mycket pengar men det är definivt inte dyrt, det handlar om era liv!

Ni skriver att ni ska undvika lavinfarliga områden istället för att ta på er en transciever. För ca 10 år sedan dog en man på norra sidan Torneträsk i en lavin. Gruppen han gick i var mycket erfaren, bl a några pistörer från Riksgränsen. De hade uppmärksammat lavinfaran och höll sig till vad de ansåg var säker terräng när de överraskades av en lavin. Den gick på en sluttning som lutade mindre en 20 grader och mannen som dog bar inte transciever.

På frågan om man ska använda transciever även om man går själv är svaret: ja. Man tar på transcievern oavsett om man ska gå själv eller i grupp. Om inte annat är det lättare för den organiserad räddningstjänsten att hitta dig även om du själv kanske hunnit dö.(Det mest troliga eftersom den organiserade räddningstjänsten behöver en del tid att komma på plats) Svenska klätterförbundet har en outredd incidentrapport med en medlem som antas ha blivit begravd i en lavin under en tur i Kebnekaisefjällen. Hans kropp har inte återfunnits. Att få tillbaka kroppen är mycket viktigt i sorgearbetet för de anhöriga. En transciever går att hitta med RECCO även om batteriet tagit slut i sändaren, så använd transcievers om inte annat för era anhörigas skull.

Ytterligare ett skäl att ha transciever när man går själv är den psykologiska effekten det har. Man har då faktiskt tänkt tanken att en lavin kan gå. Detta kan göra att man kanske inte drabbas av panik utan snabbt lägger om skidorna och åker ur lavinen innan den fått upp farten istället. Det finns många exempel på olyckor där oförberedda fått panik och handlat irrationellt medan de som förberett sig, om så bara med en tanke handlar helt enligt regelboken.

När man sedan läser sådant som: "Om gud vill så går det bra". Då blir jag livrädd, med en sådan attityd är man ute på mycket tunn is och man riskerar snabbt att utsätta inte bara sig själv utan också andra för fara.

/Mårten
 
Alltså, Mårten har ju en poäng, något annat kan jag inte säga även om jag inte har någon transceiver, men nästa gång så...

Jag har själv hamnat i en mindre lavin där alla var erfarna och kunniga, men vi var trötta och stressade för att komma hem i tid. Som tur var så skedde inget allvarligare än att en blev utspolad i havet mens vi andra fastnade upp till midjan i snö. Och detta var efter riktigt "lavinväder" med hård vind och mildväder. Men ingen i gruppen tänkte, så där satt vi och skämdes. Så risken att hamna där finns, även om man tror sig undvika lavinfarliga områden. Dålig sikt, trötthet, stress etc gör förmågan att bedöma lavinfaranväldigt nedsatt.

Att sedan "hjälpa" till med att bli hittad om man omkommer är en fördel. Efter att ha deltagit i letande efter två snöskoterförare förra vintern där det tog tre dagar att hitta bägge kropparna så kan jag ju bara säga att en transceiver hade minskat risker o dyl. för de som deltog i söket.

Så, man borde nog ha transceiver...

/Martin
 
MårtenJ; sa:
Man tar på transcievern oavsett om man ska gå själv eller i grupp. Om inte annat är det lättare för den organiserad räddningstjänsten att hitta dig även om du själv kanske hunnit dö....En transciever går att hitta med RECCO även om batteriet tagit slut i sändaren, så använd transcievers om inte annat för era anhörigas skull.

Ytterligare ett skäl att ha transciever när man går själv är den psykologiska effekten det har. Man har då faktiskt tänkt tanken att en lavin kan gå...

När man sedan läser sådant som: "Om gud vill så går det bra". Då blir jag livrädd, med en sådan attityd är man ute på mycket tunn is och man riskerar snabbt att utsätta inte bara sig själv utan också andra för fara.

/Mårten

1) Jag har alltid en liten RECCO "sändare" i min ryggsäck. Vad jag har hört har svenska räddningsarbetare alltid möjlighet att söka efter sådana... Mycket billig lösning och fungerar bra för ovan nämnda ändamål!

2) Psykologisk effekt??? Mitt ute på fjället, med vetskapen att du kanske har två dagsmarsher till hjälpen och om ni bara två personer? Inträffar en lavin då... tror jag det gäller att ha tur!!!!
Bättre att försöka vara föutseende före...!

3) Om gud vill... håller väl med dig, men fortfarande. Tänk vad mycket som egentligen kan gå fel! En bekanting till en bekanting låg med benpipan i vädret, hela smalbenet var av... endast en tio meter ifrån en trafikerad led i alperna och väntade på hjälp! Inte en människa dök upp på hela dagen, och olyckan hade inträffat när han satte foten mellan två stenar, fastkilad och sedan ....stöp! Något liknande kan hända vem som helst var som helst... med stor sannolikhet också ute i Sarek!

MVH&Hola
Jmlove
 
Falsk trygghet?

Har för mig att risken att dö redan när man begravs är ca 70 procent. Men, som sagt, man hittar ju liket.

Lavinfaran väntas bli stor en bra bit av säsongen pga skaren som bildades vid mildvädret i Januari.
 
jmlove; sa:
1) Jag har alltid en liten RECCO "sändare" i min ryggsäck. Vad jag har hört har svenska räddningsarbetare alltid möjlighet att söka efter sådana... Mycket billig lösning och fungerar bra för ovan nämnda ändamål!

2) Psykologisk effekt??? Mitt ute på fjället, med vetskapen att du kanske har två dagsmarsher till hjälpen och om ni bara två personer? Inträffar en lavin då... tror jag det gäller att ha tur!!!!
Bättre att försöka vara föutseende före...!

Det är bra att du bär RECCO reflektorer men de får inte ersätta transcievern, framför allt inte när du rör dig långt ifrån skidanläggningar där de flesta RECCO-sökarna finns. Om du ska ha en chans att bli hittad av andra turåkare som fanns i närheten då lavinen gick bör du ha en transciever. I stort sett alla som blir begravda och överlever hittas av kamrater eller andra som råkade befinna sig i närheten då lavinen gick.

Psykologisk effekt!!! I mitten på 90-talet blev en person begravd av en lavin i personalbacken ovanför Keb-stationen. Av de i gruppen som inte hamnade under snön var en kvinna helt oerfaren, jag tror hon förvisso hade en transciever men hade inte tränat med den. De andra var elever vid en friluftsledarutbildning på en folkhögskola i norra Sverige och var tränade i eftersök vid lavinolyckor. Den oförberedda kvinnan blev helt paralyserad medan de andra hittade och grävde fram den begravde som överlevde trots att han låg på mer än 1 meters djup. Kvinnan sade efteråt att hon blev helt tagen på sängen då snön började röra på sig. Därför, om man börjar morgonen med att ta på sig sin tranciever tänker man tanken att laviner faktiskt inträffar och man har det sedan i bakhuvudet under resten av dagen.

I övrigt är det mellan 10% & 20% som omkommer direkt av de trauman som lavinen orsakar.

/Mårten
 
Lavinsnöre inget vidare

Lavinsnöre är ingen bra idé. Enligt statistik från "Laviner - en handbok" (från Fjällsäkerhetsrådet) har endast 1% av lavinoffren i USA mellan 1950 och 1996 hittats med hjälp av ett sådant - och denna procent var inte ens vid liv. O% levande funna med hjälp av lavinsnöre med andra ord. Anledningen är förmodligen att lavinsnöret begravs det också. Statistiken talar visserligen inte om hur många som använt det, men jag skulle definitivt inte våga förlita mig till en sådan metod.

/Lasse
 
Om Gud vill....

Jag var visst inte tillräckligt tydlig med det humoristiska i detta. Förlåt för det. Jag är nämligen lika troende som en gråsten, så att lita på en (eller flera :)) gudar är det absolut sista jag skulle göra.

Vidare finns ett muslimskt uttryck som heter "Om Gud vill imorgon". I klartext betyder det att "ville inte Gud nu, så kommer han inte vilja imorgon heller!".

Det jag alltid förespråkar när det gäller faror är att man skall våga se riskerna. Beträffande lavinfara, enligt min åsikt, gäller det alltså att se döden i vitögat och fundera över om det åket är värt att bli närmare bekant med Liemannen.

Därmed, bortsett från bodybags-frågan, så tycker jag att det där med att bära med sig en transiever när man är ensam, bara bidrar till att bortse från den verkliga faran (lavinen).

Skulle jag vara utförsåkare, så skulle jag skaffa en tranciever. Men när jag bedömde om jag borde göra ett visst åk, skulle jag räkna bort den i enlighet med Murphys lag (allt som kan gå åt helvete gör det).


Det innebär inte att jag inte utsätter mig för några faror. Att leva ett helt liv utan att göra det jag vill, bara för att försöka leva ett långt liv, är inte livskvalitet för mig.
 
Ni är många som skriver att ni hellre är medvetna om lavinfaran och undviker lavinfarliga områden än att ni använder transcievers. Jag håller helt och fullt med om att det är mycket viktigt att vara medveten om laviner och lavinfara men förstår inte varför ni inte kan kombinera en medvetenhet med användandet av transcievers.

Att skaffa sig erfarenheten och kunskapen om laviner är en mycket lång process. Därför är det bra att backa upp sig med en transciever så att man får möjligheten att överleva ett eventuellt misstag och lära sig av det.

/Mårten
 
Falsk trygghet

Jag är ganska säker på att "lavinsändare" ger en falsk tygghet. Precis på samma sätt som folk för fortare med bilar som har ABS, ESP, airbag. Jag tror t om att jag skulle kunna gå så långt att säga att sannolikheten ökar att dö en lavin om man har "lavinsändare". Det som säger att han inte fungerar så ljuger, det gör alla, omedvetet.
Att det skulle ingå som basutrustning vid tur i de svenska fjällen tycker jag verkar onödigt. Du bör vara så säker på att du inte utsätter dig för några risker. Folk har skidat i fjällen i massvis med år och de som förolyckats i en lavin kan säkerligen räknas av ett dagisbarn (jag har inte ett någon statisktik).
 
Om det är så att svenska tur/skidåkare blir omdömmeslösa pga transciever användning har vi mycket arbete kvar med information om dess funktion och användning, men jag utgår ifrån att du har fel. De flesta tur/skidåkare jag kommer i kontakt med förstår nyttan med transcievers och kan kombinera denna med ett gott omdömme.

Det dör ca 1 person per år i svenska fjäll pga laviner och om fler använde transcievers skulle den siffran minska. Siffran kan ha ökat de senaste åren men borde inte ligga över 1,5 per år.

/Mårten
 
Härligt vad folk tycker!

Först vill jag tacka för alla svar. Det är ju det här som är så fint med Utsidans forum!
Många kloka saker sägs, andra mindre kloka men lite får man ju sålla!

Det verkar som att vi kan få låna ett par tranceivers när vi ska ut så vi lär nog ha några med oss i varje fall. Dessutom kan det ju bli kul att köra lite sökningsövningar (på ett tidigt stadium). Tänker undvika laviner i möjligaste mån (va!) och hoppas innerligt att det också blir så. Skulle inte sätta många kronor på att man klarar sig även om vi har dessa tingestar.

Följande är saxat från fjällsäkerhetsrådets sajt.
http://www.environ.se/fjallsakerhet/
Apropå laviner...
Först efter erfarenhet, kunskap och omdöme kommer utrustningen in. Säkerhetsutrustning får aldrig locka dig ut på chansningar du inte har kontroll över. De kan underlätta en eventuell räddning men du ska undvika lavinolyckan genom att ha säkerhetsmarginal. Du kör väl inte bil mer vårdslöst för att du vet att bältet sitter på eller för att du har en krock-kudde?

Vet inte hur det ligger till med bilkörningen bara...

Skida lugnt!
/H
 
Transciever på tur!

Här kommer lite statistik som kanske kan få er som inte anser att transcievers är nödvändigt på tur att tänka om.

Siffrorna nedan visar antalet omkomna i laviner i Norge mellan 1971-2000 och vilken aktivitet som bedrevs vid olyckstillfället.

Tur, nordisk (klassisk turåkning) 38
Tur, toppturer 4
Off-pist 11
-telemark (6)
-alpint (4)
-snowboard (1)
Fjällsport (klättring etc) 11
Jakt 6
Bivack 8
Snöskoter 9
Lek 7
_______________________________________
Totalt 94

Källa: Ivar Mytting, vägledare i friluftsliv och lärare vid Norges Idrottshögskola, presenterades vid Norsk Nasjonalt snöskredseminar 23-24/2 2002 i Tromsö.

Siffrorna talar för sig själv anser jag, transciever bör bäras också om man endast går på tur!

/Mårten
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
M.Sundberg Vilken bindning på nis-platta? Turskidåkning 4
Apelsinjos Tips på dagstur från Stendalsstugan? Turskidåkning 2
snögubbe Vilka turskidor för dagsturer på högfjället på vårvintern? Turskidåkning 13
Solstigen Tips på enkel tur nära Göteborg? Turskidåkning 2
PhilipK Fjäll eller skins på Fischer Transnordic 66? Turskidåkning 8
Perkabolo Slipa kanter på fjällskidor? Turskidåkning 5
Jagdå Vad ska man tänka på vid köp av turskida? Turskidåkning 14
utesälen Värdelös konstruktion på Åsnes kortfeller? Turskidåkning 12
GustavOh I brist på e89 crown... Turskidåkning 4
arobsia Bredd på turskidan? Turskidåkning 5
Andreas80 Montera bindningar själv på Åsnes Ingstad? Turskidåkning 11
Fjorr Tips på skidjacka byxa för turskidåkning Turskidåkning 2
kmsellin På tur aldrig sur - söker sällskap igenom Sarek Turskidåkning 1
ValderUrskog Turskidor för mig på 95kg. Turskidåkning 9
Nennaa Rottefella bc auto som delat på sig… Turskidåkning 0
kmsellin Förslag på rutt genom Rapadalen Mars-April. Turskidåkning 13
egh01 Väska på skaklarna? Turskidåkning 6
JMel Biter fiskfjällsmönster på skare? Turskidåkning 7
kmsellin Tips på långa stighudar till Åsnes Amundsson Turskidåkning 3
NiklasLP Vad är det för ögla på bindningen? Turskidåkning 4
patrikulvdal Stighudar på träskidor? (Tegsnäs rödsula) Turskidåkning 6
kmsellin Förslag på upplägg på tur genom Sarek i slutet av mars Turskidåkning 18
Lovan Tips på boende i Grövelsjön längåkning Turskidåkning 4
hsp Stighudar för skidor utan fäste för pulkadragning på plan mark Turskidåkning 3
Kogoyo Fjällturpulka på tåg Turskidåkning 9
Emil Stefansson Van utförsåkare, men första gången på turskidor - vad är bäst? Turskidåkning 24
vardansaakian Fulufjället på längdskidor? Turskidåkning 1
GusEnm Valla på Åsnes Kongsvold Turskidåkning 7
skjivert Stugtur 3-5 dagar i mars på skidor Turskidåkning 4
Steine Nån som provat kite på turskidåkning? Turskidåkning 1
lawe Tips på bra längdåkningsställen i Norge Turskidåkning 1
VidarN Sikker ferdsel på is Turskidåkning 2
Tundraman Fiskfjäll på fjällskidor Turskidåkning 10
Tundraman Limma skins på turskidor istället för vallatejp? Turskidåkning 4
nagge Förslag på tur 2-3 dagar Turskidåkning 6
Evajar Vakkotavare - Nikkaluokta på vintern Turskidåkning 4
Herr A Tips på ny tur i vinter Turskidåkning 9
davidwilliams Hur långt går man på skidor per timme Turskidåkning 9
utesälen Vindjacka på långtur Turskidåkning 10
Skidpojken Ensam Abisko till Keb på fem dar - för ambitiöst? Turskidåkning 11
Kogoyo Lofoten över dagen - vad/var göra? Turskidåkning 5
Jackiie Fotpåsar/Overboots/Något att ha på på kvällen? Turskidåkning 3
stormfrog Hur ta sig upp på Kalfjället i Sälen utan lift? Turskidåkning 5
vandrafjäll Lite tidigt kanske, men önskar tips på extrem vintertur Turskidåkning 19
Entertainer Åtta dagar på norra Kungsleden Turskidåkning 4
szvinto Tips på tur i södra Norge/Sverige Turskidåkning 5
Lofoten - Møring Spor eller løype på Kungsleden i midten av februar? Turskidåkning 1
Glännman Längd på Åsnes Amundsen Turskidåkning 4
Moga Gammal bindning på ny skida? Turskidåkning 3
BD6 Kaskkavagge på skidor Turskidåkning 6

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...