Lavinsändare på turen?

Hej på er!
Undrar lite över hur nödvändigt ni tycker det är att ha med er lavinsändare på vinterturen i svenska fjäll? I alperna är det ju betydligt vanligare att folk har, i varje fall utförsåkare, men hur är det i de svenska fjällen?
Går det att hyra? Det går inte i de affärer jag kollat med här i Stockholm.
Det känns lite surt att de är så dyra men det vore ju sjutton om man var för snål och det visade sig att man skulle behöva den.

/H
 
Hyra transceiver i Stockholm

Alpingaraget hyr ut transceivers i Stockholm

Alpingaraget
Birger Jarlsg. 125, 113 56 STOCKHOLM 08-16 50 10


/Dag
 
Var tänker du åka?

Hej

Vad räknas som turåkning? Har du tänkt dig att följa leder och liknande kan jag räkna upp ett antal andra saker som väger lika mycket som är bättre att ha med sig. Misstänker att detta är fallet eftersom du skrivit tråden i detta forum.

Ska du på tur med inslag av toppbestigning och jakt på fina nerförsbackar är en tranciever inte så dum. Se bara till att dina kompisar har och vet hur man använder den och spaden som är minst lika viktig.

Lev!

/Ola
 
Självklart med transciever!

Självklart ska du och dina kompisar ha transciervers på er när ni går på tur, oavsett om ni följer leder eller går på topptur.

Vi måste få till en attityd ändring i Sverige och få folk att inse att transcievern är något man tar på sig på morgonen om man ska ut på fjället oavsett verksamhet om vi vill ha en möjlighet att förhindra lavinolyckor med dödlig utgång.

Väg transcieverns kostnad mot vad du anser ditt liv och dina kamraters liv är värt, inte ett särskilt svårt val eller hur?

/Mårten
 
Tranceiver?

Intressant. Ni som har Utemaggan har förmodligen läst om debatten om Fjällsäkerhetsrådet skrämmer bort turåkare. Fjällsäkerhetsrådet skriver förvisso om lavinsändare, men ingenstans står det att man alltid skall ha lavinsändare.

Jag använder oftast inte tranceiver när jag går på tur och de gäller nog för de flesta andra. Även om de kanske inte vågar skriva här. Min attityd är snarare "Ge aldrig lavinen en chans". Det är helt enkelt så att man får välja bort att åka en del pass och dalar. Eller helt enkelt inte åka utan vänta till en bättre tidpunkt. Lavinsändaren hindrar inte laviner och jag föredrar att aldrig hamna i en lavin.

Fjällsäkerhetsrådet:
"Vid turåkning i de svenska fjällen är lavinfaran normalt obefintlig längs de markerade lederna. Följ gärna ryggar och åsar på vindsidan där snötäcket är tunnare, om du åker utanför lederna. Undvik sluttningar som är brantare än 25 grader. Mycket nysnö och hastiga temperaturstigningar ökar risken för laviner. Ta gärna hjälp av färdledare, guider och andra med god lokalkännedom när turen planeras. "

http://www.environ.se/fjallsakerhet/rad/wintext.htm

Skulle vara intressant att höra vad vår vän fjällräddaren i Jokkmokk anser om detta.

/Jonas U
 
Håller med Jonas

Jag håller helt med Jonas, om det är vanlig turskidåkning man är ute på så håller kan man hålla sig borta från lavinfaran. Dessutom är ju våra skandinaviska flaklaviner inte lätta precis, man kan lika gärna omkomma vid träffen som efter att man begravts.
 
Helt otroligt!

Det är helt otroligt att vi ska behöva ha den här diskussionen i Sverige!

Ni skriver att ni väljer att inte åka genom lavinområden, hur kan ni vara helt säkra på att ni inte kommer att göra det? Ändrade väderförhållanden, skador etc kan göra att ni tvingas ta en väg ni inte tänkt, ev genom lavinområden.

Vad är det ni tycker är så jobbigt med att ha en transciever med er? En mycket intressant fråga eftersom det är där vi måste börja för att förändra denna mycket snedvridna diskussion!

Det är helt självklart att alla som vistas på vinterfjället ska ha transcievers och spade med sig!

/Mårten
 
Re: Helt otroligt!

MårtenJ; sa:
Vad är det ni tycker är så jobbigt med att ha en transciever med er? En mycket intressant fråga eftersom det är där vi måste börja för att förändra denna mycket snedvridna diskussion!

Vet inte om jag tycker att diskussionen är snedvriden men en diskussion är det ju i alla fall. Det var ju också det som var tanken med mitt första inlägg. Jag hade väl på känn att det råder lite delade meningar.

Och visst skulle jag aldrig förlåta mig själv om jag (och kompisarna) hamnade i en lavin och vi INTE hade med oss varsin tranceiver.

Men varför är det då så att det är mer en regel i alperna än här hemma att ha med sig lavinsändare? Det faktum att det är vanligare med laviner och olyckor i alperna gör väl sitt till naturligtvis.

Jag har en kompis som gått en folkhögskola i Nordnorge och inte sjutton har han nå´n tranceiver idag och inte använde de sig av det annat än för övning (inte 100% säker men det borde han ha berättat).

Oavsett vad så är det ändå så att jag är tveksam till att lägga 3000:- på en pryl som jag kommer göra allt för att slippa använda. Och som dessutom är värdelös om jag inte lyckas övertyga kompisarna att köpa en. Jag kan inte säga att jag förstår mitt resonemang och jag kan inte försvara det men det är så jag tänker.

Jag har lagt ner rätt många tusenlappar på min klätterutrustning som ju också är en säkerhetsutrustning men ändå känner jag som jag gör.

Ja, inte förstår jag det riktigt så det gör väl inte ni heller ;)
/H

Ska dock ringa och kolla med Alpingaraget om uthyrningen.
 
OjOjOj !

Såg vilket häftigt motstånd MårtenJ har mot oss som åker skidor och även då skoter utan att ha tranciver. Hävdar ändå fortfarande att vid vanlig traditionell långfärdsskidåkning i fjällen där man väljer rutt efter säkerhet inte behöver kosta på sig en tranciver. Typ Kungsleden.

Jag har inget emot att man använder och äger trancivers, visst det är bra men ibland onödigt. Äger och använder en själv när jag tycker det behövs. Har förresten hukat under ett klippblock medans laviner dånade ner över huvudet under en hel natt. Hade då trancivern på, men inte för det hade hjälpt om man dragits med.
 
På tur ensam

Man ska inte färdas ensam i fjällen. Helt kloka ord och rekommendationer. Men visst finns det många med mig som njuter av ensamheten till fjälls. Vid dessa tillfällen planerar jag åkningen med stor säkehetsmaginal. Med det vill jag säga att med planering kan man hålla tillräckligt hög säkerhet. För mig finns ingen vits med tranceiver vid dessa tillfällen. Är jag ensam att resonera så?

Utförsåkning på sluttningar med < 20 grader kan oxå han sin tjusning om man vill ha marginaler. I alperna är det svårare att röra sig i områden med säkrare sluttningar.

Viktigt tycker jag är att kunna läsa terrängen var finns hoten för laviner, var finns terrängfällorna (stup, sprickor avsmalnande raviner) mot dem finns inga skydd.

Nog kan man även i grupp röra sig på tur och även hitta svepande utförslöpor utan tranceiver med mycket stor säkerhetsmarginal.

/Dag
 
Åkte jag utför

skulle jag nog sparka mig i ändan tills jag köpte en tranciever. Nu är jag i högsta grad en turskidåkare som undviker lavinfarliga områden, så det får vara.

För att lära av muslimerna: Om Gud vill så går det bra!
 
Känsligt ämne...

-det här och det är samma visa varje år när jag och polaren hyr våra sista pinaler inför turerna i Abisko fjällstation.
Vi hoppar helt enkelt över trancieverna pga kostnaden och vi lovar oss själva att söka låta bli att utsätta oss för lavinfaror!

En tranciever betyder ju absolut inte att man klarar sig från lavinfaror. Två personer är inte många vid en eventuell sökning, och skulle någonting hända... nja det får helt enkelt inte hända! Men... vem vet!?

...kanske det kan räcka med ett längre snöre som man låter hänga i hasorna? Lavinsnöre, var det inte så man gjorde förr? När började trancievrarna dyka upp på marknaden egentligen?

Tänk på alla andra faror som kan inträffa... och hur man gör för att undvika dessa. Allt som oftast klarar man sig nog med sunt förnuft, kunskap och en högsta försiktighet och uppmärksamhet om väder, vind och övriga förhållanden!


MVH
Jmlove


[Ändrat av jmlove 2002-02-06 kl 16:17]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
pallagust Fjellpulken skaklar på Acapulka - erfarenhet? Turskidåkning 1
M.Sundberg Vilken bindning på nis-platta? Turskidåkning 4
Apelsinjos Tips på dagstur från Stendalsstugan? Turskidåkning 4
snögubbe Vilka turskidor för dagsturer på högfjället på vårvintern? Turskidåkning 13
Solstigen Tips på enkel tur nära Göteborg? Turskidåkning 2
PhilipK Fjäll eller skins på Fischer Transnordic 66? Turskidåkning 8
Perkabolo Slipa kanter på fjällskidor? Turskidåkning 5
Jagdå Vad ska man tänka på vid köp av turskida? Turskidåkning 14
utesälen Värdelös konstruktion på Åsnes kortfeller? Turskidåkning 12
GustavOh I brist på e89 crown... Turskidåkning 4
arobsia Bredd på turskidan? Turskidåkning 5
Andreas80 Montera bindningar själv på Åsnes Ingstad? Turskidåkning 11
Fjorr Tips på skidjacka byxa för turskidåkning Turskidåkning 2
kmsellin På tur aldrig sur - söker sällskap igenom Sarek Turskidåkning 1
ValderUrskog Turskidor för mig på 95kg. Turskidåkning 9
Nennaa Rottefella bc auto som delat på sig… Turskidåkning 0
kmsellin Förslag på rutt genom Rapadalen Mars-April. Turskidåkning 13
egh01 Väska på skaklarna? Turskidåkning 6
JMel Biter fiskfjällsmönster på skare? Turskidåkning 7
kmsellin Tips på långa stighudar till Åsnes Amundsson Turskidåkning 3
NiklasLP Vad är det för ögla på bindningen? Turskidåkning 4
patrikulvdal Stighudar på träskidor? (Tegsnäs rödsula) Turskidåkning 6
kmsellin Förslag på upplägg på tur genom Sarek i slutet av mars Turskidåkning 18
Lovan Tips på boende i Grövelsjön längåkning Turskidåkning 4
hsp Stighudar för skidor utan fäste för pulkadragning på plan mark Turskidåkning 3
Kogoyo Fjällturpulka på tåg Turskidåkning 9
Emil Stefansson Van utförsåkare, men första gången på turskidor - vad är bäst? Turskidåkning 24
vardansaakian Fulufjället på längdskidor? Turskidåkning 1
GusEnm Valla på Åsnes Kongsvold Turskidåkning 7
skjivert Stugtur 3-5 dagar i mars på skidor Turskidåkning 4
Steine Nån som provat kite på turskidåkning? Turskidåkning 1
lawe Tips på bra längdåkningsställen i Norge Turskidåkning 1
VidarN Sikker ferdsel på is Turskidåkning 2
Tundraman Fiskfjäll på fjällskidor Turskidåkning 10
Tundraman Limma skins på turskidor istället för vallatejp? Turskidåkning 4
nagge Förslag på tur 2-3 dagar Turskidåkning 6
Evajar Vakkotavare - Nikkaluokta på vintern Turskidåkning 4
Herr A Tips på ny tur i vinter Turskidåkning 9
davidwilliams Hur långt går man på skidor per timme Turskidåkning 9
utesälen Vindjacka på långtur Turskidåkning 10
Skidpojken Ensam Abisko till Keb på fem dar - för ambitiöst? Turskidåkning 11
Kogoyo Lofoten över dagen - vad/var göra? Turskidåkning 5
Jackiie Fotpåsar/Overboots/Något att ha på på kvällen? Turskidåkning 3
stormfrog Hur ta sig upp på Kalfjället i Sälen utan lift? Turskidåkning 5
vandrafjäll Lite tidigt kanske, men önskar tips på extrem vintertur Turskidåkning 19
Entertainer Åtta dagar på norra Kungsleden Turskidåkning 4
szvinto Tips på tur i södra Norge/Sverige Turskidåkning 5
Lofoten - Møring Spor eller løype på Kungsleden i midten av februar? Turskidåkning 1
Glännman Längd på Åsnes Amundsen Turskidåkning 4
Moga Gammal bindning på ny skida? Turskidåkning 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.