Låt oss fortsätta samla våra fjällvandringstips..!

Men det är tur att vi alla är olika och kan ta med oss det vi själva gillar :)

En termos var ett av mina tips även om den väger några hekto mer än en vattenflaska, men den vikten spar jag in på valet av kök till nästa tur.

Gillar man inte termos så tar man inte med en sån :)

Topic är ju inte att " tipsa om saker att INTE ta med på fjället" utan tvärtom.
 
Jag håller som sagt inte med om att termos är bra att ha på fjället utan snarare att det inte är annat är barlast. Jag tycker också att om man måste stressa för att nå sitt mål så har man kapitalt misslyckats med "planeringen".


Nu förutsätter du att man äter sådan mat som bara kräver att man häller över lite ljummet vatten. Men hur gör du om du äter ur kokkärlet?


Den väger fortfarande ett halvt kilo som du sluppit om du lämnat den hemma. Om du dessutom slår ut vikten över tiden du bär landar du på tre kvarts kilo och det är ju faktiskt lika mycket som en flaska Amarone eller Whisky...


Om din "planering" går åt skogen med en 25 minuter längre rast vågar jag påstå att du egentligen inte planerat...


Där har du en poäng, men om man inte klarar av att det regnar lite kanske man istället ska stanna hemma. Ett alternativ är att ha med sig mat som inte kräver tillagning för just de tillfällena - kanske en chokladkaka och lite jordnötter...

Jag tycker inte det är så mycket extra vikt men ja det är tur att vi är olika.
Vi går som tur var olika i fjällen, och jag gillar toppbestigningar och vissa är tillräckligt lång anmarsch att man kanske inte hinner ta fram köket, koka mat och äta. Om man då tycker att man misslyckats med planeringen så får det stå för den personen :)
Om man nu tycker att någon stressar för att hinna en topp på en dag så får det som sagt stå för den personen som tycker det. Självklart har vi toppbestigare även vilodagar :)

Jag äter aldrig mat från kokkärlet, utan jag använder endast köket till vatten vilket gör att det blir smidigt för mig med termos.

Nötter och barer äter jag utöver lunch, så jag antar att jag kanske äter mer ute än dig då?

Regn är ju klart att man överlever om man valt att åka till fjällen, men när jag väl är i fjällen så tycker jag om att vara lite bekväm om jag så kan :)

Tur vi alla går på tur på olika sätt, annars hade det ju inte varit kul!

Som föregående talare sa så är detta bara tips, och det är egentligen extremt onödigt att disskutera tipsen. Tanken är väl att samla alla tips, och sen kan vem som helst ta del om det som dom själva gillar, eller?
 
Jag tycker inte det är så mycket extra vikt men ja det är tur att vi är olika.
Vi går som tur var olika i fjällen, och jag gillar toppbestigningar och vissa är tillräckligt lång anmarsch att man kanske inte hinner ta fram köket, koka mat och äta. Om man då tycker att man misslyckats med planeringen så får det stå för den personen :)
Om man nu tycker att någon stressar för att hinna en topp på en dag så får det som sagt stå för den personen som tycker det. Självklart har vi toppbestigare även vilodagar :)

Jag äter aldrig mat från kokkärlet, utan jag använder endast köket till vatten vilket gör att det blir smidigt för mig med termos.

Nötter och barer äter jag utöver lunch, så jag antar att jag kanske äter mer ute än dig då?

Regn är ju klart att man överlever om man valt att åka till fjällen, men när jag väl är i fjällen så tycker jag om att vara lite bekväm om jag så kan :)

Tur vi alla går på tur på olika sätt, annars hade det ju inte varit kul!

Som föregående talare sa så är detta bara tips, och det är egentligen extremt onödigt att disskutera tipsen. Tanken är väl att samla alla tips, och sen kan vem som helst ta del om det som dom själva gillar, eller?

Att det var toppbestigning du refererade till var inte helt klart i dina tidigare inlägg. Det är en helt annan sak än "vanlig" fjällvandring och då kan det vara motiverat med termos. Men då pratar vi ju egentligen basläger...

Även om tråden handlar om "bästa fjällvandringstips" tycker jag att det är relevant att ifrågasätta vad man inte håller med om. Givetvis skulle jag kunna omformulera mitt ifrågasättande av termos till "att inte ha med termos", men då skulle bara två uttalanden stå mot varandra utan motivering. Jag föredrar diskussionen...
 
Att det var toppbestigning du refererade till var inte helt klart i dina tidigare inlägg. Det är en helt annan sak än "vanlig" fjällvandring och då kan det vara motiverat med termos. Men då pratar vi ju egentligen basläger...

Även om tråden handlar om "bästa fjällvandringstips" tycker jag att det är relevant att ifrågasätta vad man inte håller med om. Givetvis skulle jag kunna omformulera mitt ifrågasättande av termos till "att inte ha med termos", men då skulle bara två uttalanden stå mot varandra utan motivering. Jag föredrar diskussionen...

Japp, men jag är galen och föredrar termos på vanliga vandringar också hehe. Då jag går med packning basläger till basläger så blir det ju oftast vanlig fjällvandring.

Men ja jag känner folk som hatar termosen och älskar att ta fram köket vid lunch och jag tycker de gott får göra det om de vill :)

Däremot är det ju bra att diskutera för och nackdelar så där har du rätt.

Det finns nog två sorters vandrare, den ena är termos-vandraren och den andra är köks-vandraren.
Många äter också kanske helt lagad mat till lunch medans andra äter varmakoppen och mackor. Man gör ju det som behagar en själv och tur är väl det. Man ska ju njuta på sina egna vilkor i fjällen.
 
- Så där brukar jag också göra. Har torrmjölk, havregryn, linfrön och russin blandat i en burk. På med lite kokande vatten och låt svälla en stund så är det rätt ok. Behöver inte kokas.

- Nästa tur på fjället tänker jag lämna gasköket hemma för att spara vikt. Ett Esbitkök räcker för att värma vatten och vill man inte använda dyra och illaluktande esbittabletter kan man ta brasstartare eller torra kvistar. Brasstartarna kostar ca 39 öre/st och väger 5g. För en krona så kokar en halv liter vatten upp på 5-7 minuter. En esbit på 14g kostar nog en femma och väger lika mycket som 3 brasstartare. Nackdelen är sot.

- Termos är en av de viktigaste köksprylarna. I med varmvatten på morgonen så har man till kaffe och nån frystorkat till lunch.

Ett kök som jag blivit alltmer förtjust i för främst vattenkok är Caldera Cone. Grymt effektiv och även bra när det blåser(till skillnad från toppmonterade gaskök. Går att elda med esbit också. Nackdelen med Esbit är dock att de är dyra och svåra att få tag på. T-Sprit finns överallt och är billigare. Brännaren till Caldera-konen väger under 10g och man kan använda den kastrull man redan har.

Inlägget skrivet med mobil
 
Japp, men jag är galen och föredrar termos på vanliga vandringar också hehe. Då jag går med packning basläger till basläger så blir det ju oftast vanlig fjällvandring.

Men ja jag känner folk som hatar termosen och älskar att ta fram köket vid lunch och jag tycker de gott får göra det om de vill :)

Däremot är det ju bra att diskutera för och nackdelar så där har du rätt.

Det finns nog två sorters vandrare, den ena är termos-vandraren och den andra är köks-vandraren.
Många äter också kanske helt lagad mat till lunch medans andra äter varmakoppen och mackor. Man gör ju det som behagar en själv och tur är väl det. Man ska ju njuta på sina egna vilkor i fjällen.

Instämmer helt. Själv blir jag salig på mitt Eta Express som kokar kaffevatten på nolltid. Sedan tycker jag att det är rätt skönt att ta det lite lugnt medan vattnet kokar upp (vilket tar under en minut)... ;-)
 
Har också ett Eta Express, men känns tryggare med esbit/vedkök som e 100%-iga i sin funktionalitet. Gas kan strula och det suger nått för jävligt när det gör det.
 
- ta med en pocketbok, läs ett kapitel varje kväll och riv sen ut kapitlet och använd pappret som tände/skitpapper/torka kängorna invändigt med. Om kapitlet var långt kanske det räcker för att koka upp kaffet på :)

- ha din regnponcho som footprint. Spar vikt.

- funderar på om man inte kan använda kokosfett ist för olja om man vill steka nått? minimerar ju risken för spill i ryggan då den e fast.
 
Senast ändrad:
Kan inte låta bli att sticka ut mitt huvud angående termosdiskussionen. Under en sommarvandring så tycker jag att termosen är en onödig, tung och klumpig följeslagare men under vinterturen anser jag att den är en livförsäkring. Då ska den bara finnas där, inom räckhåll, med hett vatten, dag som natt, även om du lagar mat med köket!
 
Termos folket. Om ni tex. startar vandringen klockan åtta på morgonen. Vad är klockan när termosen är tom. Och när fyller ni på igen med varmt vatten, eller blir det bara extra vikt som tar plats. Vattenflaskan då, har ni med er en vattenflaska.
 
- ta med en pocketbok, läs ett kapitel varje kväll och riv sen ut kapitlet och använd pappret som tände/skitpapper/torka kängorna invändigt med. Om kapitlet var långt kanske det räcker för att koka upp kaffet på :)

- ha din regnponcho som footprint. Spar vikt.

- funderar på om man inte kan använda kokosfett ist för olja om man vill steka nått? minimerar ju risken för spill i ryggan då den e fast.

Om kokosfett är samma sak som kokosolja så blir den rinnande vid lite över 20 grader och stenhård i kylskåpstemperatur. jag föredrar i så fall smör till stekning.

Fast en fantastisk sak med kokosolja är att den går att använda som hudkräm, till att smörja in läderskor, fetta upp mat och säkert lite till.
 
Termos folket. Om ni tex. startar vandringen klockan åtta på morgonen. Vad är klockan när termosen är tom. Och när fyller ni på igen med varmt vatten, eller blir det bara extra vikt som tar plats. Vattenflaskan då, har ni med er en vattenflaska.

Vid stugturer brukar jag starta runt 9 och går 3-4 h innan lunch, som består av couscous blandat med varma koppen och te. Då är min 0,7 l termos(462 g) nästan tom och jag behöver inget mer varmvatten därefter. Vid kortare etapper (strax över milen) äter jag lunch när jag kommer fram till stugan i stället och käkar en bar i farten om energinivån blir för låg. En vattenflaska i form av en 0,5 l dansk colaflaska (117 g inkl. snöre och karbin) hänger på ryggsäcken. Har också haft med termos vid tältturer för att slippa mecka med köket under lunchen.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.