Låt oss fortsätta samla våra fjällvandringstips..!

Vid stugturer brukar jag starta runt 9 och går 3-4 h innan lunch, som består av couscous blandat med varma koppen och te. Då är min 0,7 l termos(462 g) nästan tom och jag behöver inget mer varmvatten därefter. Vid kortare etapper (strax över milen) äter jag lunch när jag kommer fram till stugan i stället och käkar en bar i farten om energinivån blir för låg. En vattenflaska i form av en 0,5 l dansk colaflaska (117 g inkl. snöre och karbin) hänger på ryggsäcken. Har också haft med termos vid tältturer för att slippa mecka med köket under lunchen.

Eller så använder man istället för att under fyra timmar släpa runt på 462g + 700g = 1.162 kg onödig vikt sitt gasolkök till att på två minuter koka upp en liter vatten hämtad ur närmaste jokk...
 
Eller så använder man istället för att under fyra timmar släpa runt på 462g + 700g = 1.162 kg onödig vikt sitt gasolkök till att på två minuter koka upp en liter vatten hämtad ur närmaste jokk...

"Även om tråden handlar om "bästa fjällvandringstips" tycker jag att det är relevant att ifrågasätta vad man inte håller med om. Givetvis skulle jag kunna omformulera mitt ifrågasättande av termos till "att inte ha med termos", men då skulle bara två uttalanden stå mot varandra utan motivering. Jag föredrar diskussionen.."

Själv har jag prövat både ock det resulterade i att jag väljer termos istället för kök + bränsle. Mitt gasolkök + bränsle väger totalt 1493 g och då blir skillnaden + 331g före lunch resp. - 1031 g efter lunch och det överlever jag. Trevlig helg!
 
Själv har jag prövat både ock det resulterade i att jag väljer termos istället för kök + bränsle. Mitt gasolkök + bränsle väger totalt 1493 g och då blir skillnaden + 331g före lunch resp. - 1031 g efter lunch och det överlever jag. Trevlig helg!

Då du uppenbarligen är tungpackare förstår jag varför du inte bryr dig om något kilo hit eller dit. Mitt kök väger cirka 400 gram inklusive bränsle. Vissa gillar att bryta ryggen på att bära tungt - jag gör det inte...
 
Om kokosfett är samma sak som kokosolja så blir den rinnande vid lite över 20 grader och stenhård i kylskåpstemperatur. jag föredrar i så fall smör till stekning.

Fast en fantastisk sak med kokosolja är att den går att använda som hudkräm, till att smörja in läderskor, fetta upp mat och säkert lite till.

Ja, den e fast i upp till 25 och förvaras i rumstemp. Smör kräver kyla för att inte bli dåligt, så det undviker jag även om det e godare på bröd.

Kokosolja e bra för magen och har många hälsofördelar.
 
(...) Smör kräver kyla för att inte bli dåligt, så det undviker jag även om det e godare på bröd. (...)
OK, då kan jag bidra med ett par tips för smörälskare:
  1. Smör smälter vid cirka 34-35˚C. Håller sig hur bra som helst på en två veckors sommarfjälltur, förutsatt att man förvarar den mörkt och lufttätt. Jag använder en liten ask med snäpplock och ett bit folie på den sakta sjunkande smörytan, men är det mycket varmt kan påfyllningsbar tub vara en bra idé. Med risk att man inte får ut smöret en kall morgon ;).
  2. Smör innehåller 20% vatten, samt lite sockerarter och proteinrester. Använd skirat smör, om du vill öka hållbarheten än mer, höja smältpunkten, minska vikten/volymen, samt slippa stänk och vidbränning vid stekning (det är vattnet som "fräser" och sockret + proteinet som bränns vid).
 
Eller så använder man istället för att under fyra timmar släpa runt på 462g + 700g = 1.162 kg onödig vikt sitt gasolkök till att på två minuter koka upp en liter vatten hämtad ur närmaste jokk...

Skulle vara intressant med en Youtube-film på där du packar upp kök och kokar upp vatten på två minuter:) I regn och snålblåst.

Jag är själv ingen förespråkare av termos vid vandring (däremot vid segling när man vill slippa stanna för lunchen), men förstår ju tidsvinsten.
 
OK, då kan jag bidra med ett par tips för smörälskare:
  1. Smör smälter vid cirka 34-35˚C. Håller sig hur bra som helst på en två veckors sommarfjälltur, förutsatt att man förvarar den mörkt och lufttätt. Jag använder en liten ask med snäpplock och ett bit folie på den sakta sjunkande smörytan, men är det mycket varmt kan påfyllningsbar tub vara en bra idé. Med risk att man inte får ut smöret en kall morgon ;).
  2. Smör innehåller 20% vatten, samt lite sockerarter och proteinrester. Använd skirat smör, om du vill öka hållbarheten än mer, höja smältpunkten, minska vikten/volymen, samt slippa stänk och vidbränning vid stekning (det är vattnet som "fräser" och sockret + proteinet som bränns vid).

Vi gör egen Ghee alltså skirat smör, eftersom vi har mjölköverkänslighet i familjen. Det är underbart enkelt att steka i och återfår konsistens och egenskaper när det kyls ner. Ett litet minus bara är att det inte smakar lika gott som smör och att det inte kletar fast lika bra på en smörgås.
 
Skulle vara intressant med en Youtube-film på där du packar upp kök och kokar upp vatten på två minuter:) I regn och snålblåst.
Ge mig tre så fixar jag det utan problem med mitt ETA Express.

Jag är själv ingen förespråkare av termos vid vandring (däremot vid segling när man vill slippa stanna för lunchen), men förstår ju tidsvinsten.
Vilken tidsvinst? Någon gång måste ju vattnet ändå kokas. Det är ju inte så att det på ett magiskt sätt blir varmt bara för att man häller det i en termos...
 
Tidsvinsten är såklart under vandringen.

Kokar vattnet gör man på morgonen, när man ändå har köket framme för att göra frukost. Och man kan passa på att låta det vattnet koka upp medans man t.ex. packar ner sovsäcken (istället för att sitta och glo på köket).

Och vid lunchen kan man i princip äta utan att ens ta av sig ryggsäcken. Om man t.ex. kör soppa (och färdiga mackor man gjorde på morgonen) så kan man stå och äta med macka och mugg i händerna. Gör om det med köket du! :)
 
Det handlar inte om att "vinna tid" till att jag tar med termos. Det är rent praktiskt mycket skönare än att släpa med ett Eta express på 900g. Så enkelt att bara korka upp och börja käka/dricka. Och sitter man på en topp nånstans i regn och blåst är det än bättre med termos.
 
Då du uppenbarligen är tungpackare förstår jag varför du inte bryr dig om något kilo hit eller dit. Mitt kök väger cirka 400 gram inklusive bränsle. Vissa gillar att bryta ryggen på att bära tungt - jag gör det inte...

OCh det var ett Eta Express???....jag har också ett och det väger 900g med 225g gasbehållare.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.