Låswire

Hej, någon som har erfarenhet av denna? Verkar ju bra för den som inte kan låsa via sitsen, har en integrerad ögla, vill borra i kajaken aller använda rattkrycka.

http://www.kajaksaker.se/annat/laskabel-for-kajak.

För samma pengar får du drygt 10 sådana här:
http://www.biltema.se/sv/Fritid/Cykel/Tillbehor/Las/Kombinationslas-270078/
Jag tror du kan få samma stöldskyddseffekt för mindre pengar även om denna inte har öglor.

/Patrik, hederssmålänning

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Eftersom man klipper en sådan vajer på under 30s, så kan man nog uppnå lika bra skydd med ett rep.

Eftersom man klipper en sådan vajer på under 30s, så kan man nog uppnå lika bra skydd med ett rep.

Jag håller inte med, ett rep kan tillfällestjuven knyta upp. Den målmedvetna tjuven som har med sig bultsax kan givetvis forcera en vajer men "fylletjuven som blir paddelsugen då han ser en kajak på ett biltak" kan lossa knutna rep.

/Patrik,

Men en vajer kapas lika fort med en vanlig avbitare eller t o m en kniv!

Lägg gärna upp en film där du visar att du med kniv kapar en låsvajer lika snabbt som ett rep.
Jag hävdar att en låsvajer stoppar fler tjuvar än rep, dock inte alla.

I min värld, inte värt 499 men kanske 1 eller 2 gånger 39.90 men var och en väljer själv.

/Patrik

Använder dessa : http://kanulock.com/

Tänk dig vanliga spännband fast de är lite grövre med någon form av wire innanför och en låsmekanism. Då kombinerar jag mitt behov av att spänna fast kajaken på räcket och det går iaf inte att bära bort den direkt.

Då kan jag lämna den på ica parkeringen med lite bättre känsla. Men är mycket väl medveten om att den som vill ta den medan jag är inne och köper fika kommer göra det.

Hej,

Jag skaffade just Thules motsvarande till Kanulock.

Känns bättre att lämna sin 25.000kr kajak på taken en utan.
- med de två band som kom med kan jag skydda även fruns kajak.

Mycket bättre argument när man går och talar med försäkringsbolagen, som jag alltså vill inte göra...

Mvh Simo

PS. I Finland man skall ha sin kajak låst i skjulen också till något stadigt, annos täcker inte hemförsäkring stölden!

Är mest nyfiken på vajern i först inlägget eftersom den passar mina behov (ska låsa fast kajaken i en brygga), men är ju förstås rätt dyr med sina 500:-. Frågan är om det är värt det?

Är mest nyfiken på vajern i först inlägget eftersom den passar mina behov (ska låsa fast kajaken i en brygga), men är ju förstås rätt dyr med sina 500:-. Frågan är om det är värt det?
Jag köpte ett marint klassat hänglås och en wire med dubbelögla. Det känns som lite robustare lås än första länken. Det går ju också ha någon smidig kedja för MC/moped. Men det är ju inget kanulock att binda kajak på takräcket med.
Någon gång har jag från metallbyglarna (Tahe) låst fast dem med wire genom lastbågarna vid parkering.

Går bara att låsa för ärliga

Hur häftiga prylar man än skaffar så finns alltid metoder för att bryta låsningen. Här handlar det väl om att rimligt ärliga människor inte lockas att ta tillfället i akt och sno kajaken. Ingen går rimligen omkring med bultsax och då gör även en wire nytta men den som uppsåtligen vill stjäla fixar väl lätt ännu häftigare verktyg och ta sig igenom det mesta. Man kan ju skaffa en sån dyr härdad fin båtkätten men då kommer nästa problem: Om det handlar om att låsa kajaken på biltaket så torde väl Thules bågar och fötter vara den svaga länken. En båge sågar man snabbt av med en vanlig bågfil och låsen på Thules bågar öppnas lätt med en skruvmejsel (har själv testat när nyckeln kommit bort!). Det handlar om balanserat skydd! Vill man ha garanti för att kajaken inte stjäls får man nog hyra in sig på Riksbanken.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips