Lås till cykeln

Hej

Jag kommer att göra mitt första försök att ta mej runt Vättern i sommar. Jag undrar om man behöver ha lås på cykeln. Jag antar att man ställer ifrån sig cykeln vid depåerna när man äter, vilar osv. Eller? Är stälder ett utbrett problem vid Vätternrundan? Ett lås både väger och kostar, men å andra sidan vill jag inte bli av med min nya, inte allt för dyra, cykel. Jag gör ingen elitsatsning, utan målet är att ta sig runt på en hybridhoj.

/Joacim

Målet är Motala!

Hej Joacim!

Sommarens runda blir min femte. Jag trodde inte att den första sommmarens satsning skulle bli till en tradition, men efter första varvet är jag fast.

För om man har upplevt gemenskapen runt sjön och känslan när men kommer upp på målrakan, då vet man varför vätternrundan har så många deltagare år efter år. Det är så mycket runt omkring, så mycket mer än bara 300km cykling...

Själv har jag aldrig använt lås, trots att det sitter ett på min cykel. Kanske är jag naiv, men jag har aldrig känt någon oro för att cykeln inte skulle stå där jag ställde den då det är dags att dra vidare. Som jag har upplevt det så är det få som låser dem, de flesta har ju heller inget monterat.

Servicen i depåerna är förstklassig, vill man så är det inga problem att göra snabbstopp. Ett tips då är att trampa 20m extra, att gå förbi den klunga som alltid siktar in sig på första bordet. Det är samma utbud vid de bortre borden och där är köerna så mycket kortare. Själv brukar jag ställa undan cykeln, för att sedan till fots hämta det jag vill ha. Förutom vid Lasagneätningen i Hjo behöver man trots det aldrig tappa ögonkontakten med cykeln - om man nu är orolig.

Jag cyklar själv på en mountainbike med slics. Funkar riktigt bra, inga problem att snitta omkring 30km/h, förra varvet tog 11 timmar stoppen inräknade. Då hade jag fått ihop 160mil innan rundan. Draget i klungorna ökar lätt snittet 5km/h jämfört med om man skulle streta på själv varvet runt...

Vi ses i Motala!

David

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Tack för det. Det sitter inget lås på cykeln, men man kanske klarar sig ändå. Jag tror tex inte att jag kommer att utnyttja möjligheten till ombyte i Motala, så det är väl bara i Hjo då som den inte är innom synhåll.

/Joacim

Skit i låset. Det är bara ivägen och väger en massa.
Det brukar inte vara något problem med stulna cyklar under Vätternrundan.

Och för det andra finns det alltid några tusen andra som har "värre" hoj än mig ,är min filosofi.
///Ante (7 rundan)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips