Lapplandsleden Hemavan-Borgafjäll

Det här är en sträcka som många Gröna-bandare går så läs på deras bloggar; sök t.ex. på "gröna bandet" + någon plats längs sträckan (som "Väktarmon"). Har inte gått där själv men det jag har läst är att det finns ganska många blöta avsnitt där leden går över myrar men utan spång.
 
Verkligen en fin rutt om man vill ha lugn och ro och uppskattar vidsträckta myrlandskap och få andra vandrare. Visst är det lite blött bitvis, men det är ju mest en fråga om attityd ifall man uppskattar den här typen av landskap eller inte.

Jag gick den för några år sedan och svarar gärna på mer specifika frågor om du undrar över något särskilt:
 
Jag gick sträckan Gäddede - Hemavan i slutet av augusti 2017. Det tog 12 heldagar + 1 halvdag i varje ände. Jag valde att från Gäddede gå den östliga leden via Jougdaberg, Blomhöjden, Härbergsdalen, Sutme till Slipsikstugan. Intressant med gamla bosättningar och färdvägar från 1800-talets början. Det är nog vanligare att gå via Väktarmon, Ankarede och Raukasjö. Även jag tyckte om sträckan, fin omväxling till de nordligare Lapplandsfjällen. Men norra Jämtland är förmodligen landets blötaste fjäll, myr både uppför och nedför. Spänger finns knappt där jag gick, i praktiken går man på skoterleder långa sträckor. Tyvärr hade jag kängor som inte höll tätt. Nästa gång blir det stövlar.

Även jag ser fram mot den nya leden. Jag noterar att det finns fina (obemannade) stugor längs nästan hela sträckan som nu ställs i ordning. Det behövs väl bara ytterligare en i höjd med Atoklimpen ungefär, så kan man gå eller åka skidor med boende inomhus. Ok, ett par sträckor är väl lite långa, men fullt möjliga. Jag hoppas att Länsstyrelsen också har noterat detta!
 
Tackar! kanonmånga bra tips, lutar åt Swifts tur mellan Jougdaberg, Blomhöjden, Härbergsdalen, Sutme till Slipsikstugan. Stövlar vette tusan om jag vill dra iväg i, får ta med extra mycket vaxfett och smörja varannan dag. Lundhagarna brukar palla 3 dagar innan det börjar läcka när det är risigt och blött.
 
Titta också på filmerna som Kjell Nästén gjort om sin vandring 2014 - välgjorda, underhållande och ger en bra bild över hur området ser ut.

Gäddede-Klimpjäll:

Klimpfjäll-Tärnaby:

Tärnaby-Jäckvik:

Perfekta vandringssällskapet, men jag hade nog tagit ett större tält med så stor hund, men frysa behöver man ju inte :p
 
Jag vandrade Gröna bandet 2018 och tog den västliga varianten, där Gäddede var vilodagsmål.
Alltså Atoklimpen, Arevattnet, Åtnik, Klimpfjäll, Slipsikk, Raukasjö, Ankarede och Väktarmon.
För mej tog det 9 dagar och det var i slutet av augusti. Jag tältade så jag var oberoende av stugor.
Det var alltså förhållandevis "torrt" (2018 å höst) men även jag upplevde som den blötaste delen av Gröna bandet, alltså ganska tung vandring. Hade Lundhags kängor som klarade sig hyffsat men med mycket vaxfett å vård.
Trots allt en minnesvärd vandring med många reflektioner på renskötselns och fjällböndernas fordoma tuffa levnadsvillkor
 
Gick den här sträckan på mitt Gröna Band i somras. Mycket fin sträcka med blandad terräng!

Både före och efter pratade jag en hel del med en av de ansvariga för den nya leden på Länsstyrelsen. Om jag tar det norrifrån så hade de i år fixat spång över Jofjället ner till Joeström. Jag valde att i stort gå den ledsträckning som de ritat ut på kartan i planeringsunderlaget: Förslag till ny statlig led. Enda skillnaden var att jag gick på vägen från Joeström till bron över Jovattsån. Det lutar dock mot att de kommer dra leden annorlunda så att man istället fortsätter över Jovattsfjället, ända bort till stigen som passerar väster om Skälvattnet. Kanske har de tänkt att man då kan nyttja boende i Boxfjäll. Terrängen var också bitvis bökig på den utritade vägen som jag följde söder om Jovattsån. Det är sannolikt enklare terräng över Jofjället.

Sträckan mellan Atostugan och Arevattnet är en ganska tung sträcka. Det går mycket uppför och nerför, och leden gick rakt över flertalet myrar. Jag minns också minst tre vad. Stig saknas en lång sträcka och en del rösen är överväxta av vide och liknande. De kommer ordna till en del av det här i alla fall. Det ska märkas upp bättre, röjas, byggas spång och broar. Vet dock inte exakt i vilken utsträckning det blir. Tror inte att de kommer spånga alla myrar, bygga broar över alla vad och så vidare, men jag hoppas de fixar det värsta. Det kommer göra stor skillnad.
Ett rastskydd har byggts under hösten ungefär halvvägs. Tyvärr minns jag inte exakt var de sa.
Arevattnet är en fin stuga som ligger en bit upp från sjön. Vatten fanns i källa bredvid.

Efter Skalvattnet ska leden dras längs bäcken ner till Sagavägen, istället för att nyttja den stig som finns där nu. Det blir en bra förändring. Det vara ganska blött på vägen ner, och man får samtidigt en kortare asfaltsträcka till Nedre Vapstsjön. Från sjön gick jag över Västra Vardfjäll. Leden kommer dras österut och ansluta till den existerande leden över Östra Vardofjäll.
Om du passerar utanför kalvnings- och kalvmärkningssäsong så kan jag rekommendera den västra vägen. Det är en fin sträcka genom skogen och mycket lättvandrat över fjället. Är man tidigt ute på säsongen kan det eventuellt vara lite svårt att hitta stigen genom skogen ner till Åtnikstugan. Jag passerade i slutet av augusti och då var det upptrampat så jag hade inga problem att hitta. Det kommer ju inte bli uppmärkt här eftersom leden dras runt österut.
Åtnikstugan är för övrigt mer sliten än Arevattnet, men den är trevlig ändå och ligger i skogen några hundra meter från Vojmån. Utöver ett rum med sängar finns där ett sovloft med plats för många.

Vidare till Klimpfjäll är det inga större konstigheter. Enkel stig att följa i stort sett hela vägen. Det vara bara vid en myr i skogen som jag tillfälligt tappade bort leden, men den var enkel att hitta igen.
Den nyare Tjåkkelestugan är relativt nyrenoverad och har två separata rum. Durrenstugan liknar mer ett rastskydd men har ett par bäddar.
Slipsikstugan är också renoverad och mycket fin. Den har två våningssängar. Värt att notera är den vindutsatta platsen den ligger på. Området är helt öppet och mycket platt med en stor sjö bredvid. Det var klart intressant att försöka hämta vatten från sagda sjö i blåsten. Det blåste över sjön mot stugan. :)

Efter Slipsikstugan gick jag mot Raukasjö och Ankarede. Det var inte så farligt fram till Raukasjö. Däremot efter blev det rejält blött! Kanske är det något bättre längre österut.
Mot Borgafjäll har de också byggt ett nytt rastskydd. Som jag förstått ska det ligga någonstans där man börjar gå ner mot Korpån.
 
Senast ändrad:
Även jag gick ju en del av leden (Söder av Atostugan till Slipsikstugan) ifjol. Lite bilder finns här: https://www.flickr.com/photos/fjaellraev1/albums/72157712183372538
Med den "nya" leden blir det väl enklare att börja i Hemavan, men jag visste inte riktig om lederna där och börja med vägen in till Boxfjäll var inte väldigt lockande ;) Istället lämnade jag bussen nära Västansjö och gick grusvägen mot Mosekälla, där det blev en vandringsled för en kort stund innan jag gick oledat (Fanns fyrhjulingsspår som även syns pa flygbildar över myren) på södra sidan av Södra Storfjället. Fin vandring även om vädret inte var det bästa och jag inte gick på höjden som tänkt...
 
Även jag gick ju en del av leden (Söder av Atostugan till Slipsikstugan) ifjol. Lite bilder finns här: https://www.flickr.com/photos/fjaellraev1/albums/72157712183372538
Med den "nya" leden blir det väl enklare att börja i Hemavan, men jag visste inte riktig om lederna där och börja med vägen in till Boxfjäll var inte väldigt lockande ;) Istället lämnade jag bussen nära Västansjö och gick grusvägen mot Mosekälla, där det blev en vandringsled för en kort stund innan jag gick oledat (Fanns fyrhjulingsspår som även syns pa flygbildar över myren) på södra sidan av Södra Storfjället. Fin vandring även om vädret inte var det bästa och jag inte gick på höjden som tänkt...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
HellenS Någon som gått nya Lapplandsleden? Fjällvandring 9
camoscio Lapplandsleden? Fjällvandring 7
Andreas123456 Hemavan Fjällvandring 1
berekson Kortare vandring i Vindelfjällen - Norra Fjällnäs-Syter-Hemavan? Fjällvandring 5
andreasostrom Samåka helikopter Hemavan - Ammarnäs 7/8 Fjällvandring 0
Folkhem Kungsleden på 3 veckor, Hemavan-Abisko Fjällvandring 16
Denisee1 Hemavan-Ammarnäs i mitten av juni Fjällvandring 5
vardansaakian Hemavan Ammarnäs i Påsk 2021 Fjällvandring 5
Tobias.H Nyligen hemkomna vandrare mellan Kvikkjokk och Hemavan - hur trafikerat var det? Fjällvandring 3
Davha Buss mellan Hemavan och Ammarnäs Fjällvandring 4
marusken Packningstips sökes - Vandring Hemavan-kvikkjokk Fjällvandring 2
camoscio Hemavan-Sulitjelma Fjällvandring 5
gurli Hemavan - Pieskhaure Fjällvandring 2
Borkmasterflex Rundtur - Hemavan Fjällvandring 5
Vimmelklantig Mo i Rana till Hemavan över Artfjället? Fjällvandring 5
mied93 Helgtur Hemavan Fjällvandring 6
Lunkan90 Fjällvandring kring Hemavan Fjällvandring 1
skia tur och retur Hemavan Fjällvandring 2
annejulie.andersen.9 Kungsleden: Abisko - Hemavan Fjällvandring 7
Noahspappa Vill ha tips på fjällvandring 3 dagar Tärnaby/Hemavan Fjällvandring 3
gunnargren Tältplatser mellan Ammarnäs - Hemavan Fjällvandring 9
Annette A Tips på vandring Hemavan? Fjällvandring 8
stenblock Tips på minitur från Tärnaby/Hemavan Fjällvandring 6
Tetris Hemavan nu? Fjällvandring 4
PZON_390 Parkering Hemavan ? Fjällvandring 4
Kjell-Arne Kungsledan Abisko - Hemavan Båtpassager Fjällvandring 4
Hansahiker Vandra mellan Hemavan och Storlien Fjällvandring 0
Freeliving Vandra Abisko-Hemavan (jul-aug) Fjällvandring 9
Lasse-A Tips och råd för vandring Kvikkjokk-Hemavan! Fjällvandring 16
sofiah Transport av extra packning Hemavan- Ammarnäs? Fjällvandring 9
sandstrand Ammarnäs-Sytertoppen-Hemavan i okt. Fjällvandring 3
Almgren Årets vandring: Ammarnäs till Hemavan Fjällvandring 0
fetinglira Ammarnäs-Hemavan, lättgånget? Fjällvandring 5
Blaufish Broar längs Ammarnäs - Hemavan Fjällvandring 3
serenade Vad kan man hitta på i Hemavan? Fjällvandring 3
barlidenxc När kan man börja vandra i hemavan och norrut. Fjällvandring 1
Petri Niemelä Inleder hemavan - nikka i morgon Fjällvandring 0
Martin. Ammarnäs - Hemavan Fjällvandring 5
ErikBergm Hemavan flygplats - Okstindarne till fots Fjällvandring 15
Picea Hemavan-Viterskalet med barnen? Fjällvandring 18
Regalis Vandring Tärnasjön-Hemavan Fjällvandring 3
johanng Solberg-Syterskalet-Hemavan Fjällvandring 4
shalin Leder kring Laisaliden/Hemavan Fjällvandring 4
jmb77 Snöläget i Hemavan Fjällvandring 0
gusbo Klimpfjäll-Hemavan via södra storfjället , vilken färdväg? Fjällvandring 3
pereve Fjällvandring kring Hemavan Fjällvandring 9
Zlacker Hemavan-Ammarnäs i Juli! Fjällvandring 8
Sofie_W Tärnaby, Hemavan eller Ammarnäs? Fjällvandring 7
Lättvikt Skotertrafik Ammarnäs- Hemavan ? Fjällvandring 1
Sanna81 vatten och mat ammarnäs-hemavan Fjällvandring 7

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...