Lapplandsfjällen/Kaitumområdet - vägar ut i terrängen

Jag ska i slutet av juli vandra Kungsleden från Vakkotavare och upp mot Singi men ska köra en hel del avstickare från leden för att fiska i diverse avlägsna vatten. Är dock osäker på framkomligheten och undrar om någon har erfarenhet av följande rutter (se bifogad karta med pilar)

1) från kaitumjaurestugorna och sen österut längs med Padje (övre) Kaitumjaures norra kant mot Kaska (mellersta) Kaitumjaure

2) från Kungsleden ca 4.5 km norr om Kaitumjaurestugorna och sen väster mot sjöarna Sannevahhijavri och Viddjajavri (ca 4-5 km)

3) från sjön Jierttajavri (sydöst om singistugorna) och sen sydöst mot sjön Gavguljarvi (ca 6 km)

Tack på förhand!
 

Bilagor

  • karta lappland.jpg
    karta lappland.jpg
    40.4 KB · Visningar: 836
Hej!

Rutt nr 2 inga större problem. Dock väldigt mycket sten och skrågång förbi Sannevahhijavri. Inte så att det är jättesvårt, men det tar tid och kraft att komma förbi. Vet inte om det är ett enklare vägval att ta höjd över knallen norr om sjön.

/ F
 
Hej!

Rutt nr 2 inga större problem. Dock väldigt mycket sten och skrågång förbi Sannevahhijavri. Inte så att det är jättesvårt, men det tar tid och kraft att komma förbi. Vet inte om det är ett enklare vägval att ta höjd över knallen norr om sjön.

/ F

Tack! Har du kolla på rutt 1 och 3? Eller ska jag tolka din "icke-kommentar" gällande dessa turer att du inte har erfarenhet av dessa? :)
 
Tack! Har du kolla på rutt 1 och 3? Eller ska jag tolka din "icke-kommentar" gällande dessa turer att du inte har erfarenhet av dessa? :)

Hej!

Nej, jag har inte erfarenhet från rutt 1 eller 3. Men utifrån kartbilden skulle jag gissa att 3:an är lätt och 1:an rejält tråcklig. :)

mvh / F
 
1) Čeakčajohka är inte att betrakta som passerbar här nere, så det blir till att traska upp till bron 3km norrut först i så fall. Skogen på östra sidan är dock brant och snårig hela vägen ner till jokken, så man måste upp på höjd för att ta sig söderut på ett vettigt sätt. Det är dessutom högst osäkert om det går att ta sig förbi Čoalmmebákti sedan.

Čeakčajohkas utflöde i Bajip Gáidumjávri och skogen på nordsidan sjön:


2) Inga problem!
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...