Lantmäteriets kartor på CD-ROM - vad har hänt?

Anpassade kartor - blaha blaha

Jag var pilotanvändare för systemet och kunde konstatera att det hade klara brister. Jag antar att jag inte är ensam om att vilja ha geodata till mina nedladdade kartor för att använda dem i PC etc. Detta får man inte som privatkund, bara som avtalskund. Då kan man ju precis lika gärna på och köpa papperskartor!!!

/Janne

Inga uppgraderingar...

Vad som verkar vara ännu värre!

Jag har redan röda och blå kartan (Stockholm) på CD rom. När jag köpte dem fick jag med undermåliga Kartex 2.x

Nu finns det en ny Kartex 3.05, men den skall man inte kunna uppgradera till!!!!

Utan de säger glatt att om du vill använda gamla CD skivor med 3.x måste man köpa Sverige skivan....

VAD ÄR DET FÖR DJ-A SÄTT, VA?

z

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Kartor med gamla Kartex versioner

Detta med gamla versioner på Kartex är precis vad jag råkat ut för, och varnat för på detta forum ett flertal gånger, men det är inte lätt att veta om man är ny på området. Så åter igen, se upp för gamla Katrex versioner 2.xx de säljs fortfarande.

Per Brune

Ett litet prisinlägg!

Är lycklig ägare till SSSK´s jubileumsutgåva av de gröna kartorna över Upplands, Stockholms och Södermanlands län (motsvarande ca 40 gröna kartblad) tryckta på tyvek (extremt hållbart vattentåligt vikbart). Det kostade 750:- för rubbet att köpa för medlemmar i vintras!!! Om SSSK lyckats borde det ju vara möjligt för andra att ge ut billigare kartor ???

Förvånande??

Jag tycker att alla som är förvånade över att det går till så här på ett statligt verk ska skriva om sin förvåning här på Utsidan.

Resten av oss kan ju skriva till LMV och framföra vår åsikt, så kan de ju tänka på det på verket, vid årsskiftet, när de ska räkna hur många CD de har sålt på ett år.

Anders

Bra Anders!

... och när ni ändå skriver, skicka lämpligen också en kopia till

Miljöminister Kjell Larsson
Miljödepartementet
103 33 STOCKHOLM
registrator@environment.ministry.se

som ansvarar för Lantmäteriverket i regeringen.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips