Långvandring i Sverige!?

Maken har fått en idé... Han tänker starta längst söderut och gå till "toppen"! Det kommer att dröja en tid ännu, barnen är för små för att jag ska åta mig hemmet ensam i ett halvår, men planeringen har börjat. Alla tips välkomna! Vandringsvanan finns, men en del utrustning är föråldrad. Ledbeskrivningar saknas för området mellan Mittnordenleden i Jämtland och Frostviksfjällen. Vi vore tacksamma för tips om lämpliga vägar/stigar där. Inköpsställen, möjligheter att tvätta lite mer rejält än i kallvatten då och då? Han räknar med att vara ute i ca. ett halvår. Anna
 
Det var en vandring, det! Hoppas att han uppskattar sin fru, som låter honom gå iväg på det där viset.
Han kan väl skaffa sig en massa kompisar här på Utsidan, som han kan tvätta och vila hos? Ska man vara ute ett halvår kan det nog vara skönt att få komma inomhus ibland.
Sådana turer måste stödjas, så han är åtminstone välkommen till mig, om han passerar i närheten. Just nu bor jag i Mora, men ingen vet var jag är när han vandrar. Håll tråden levande, så löser det sig nog.
Skriv gärna ungefär vilken väg han tänker vandra, så blir det lättare att komma med tips om affärer och annat. Antagligen ska han gå fjällkedjan, och då kan jag ju direkt tipsa om att Grövelsjöns fjällstation har både livsmedel och friluftsprylar.
 
Hej Anna,
det er generöst att du låter honom gå ett halvår - och att det dessutom är du som fixar fram tips och information. Jag kommer ihåg att jag såg en reklam för Hilleberg tält där en kvinna hade gått fjällkädjan från söder till nord - på tre månader.
Detta kanske kan underlätta. Se till att åka upp med barnen och gå en sträcka med honom. Det finns inget som slår en fjällvandring med barn. Och de måste få bli delägare i pappas stora färd. Ni kommer i alla tider att prata om den och då kan det vara bra att alla har minnesbilder från den och att tiden inte bara förknippas med "att pappa var borta ett tag".
Jo, det är sant, det finns en sträcka där det är dåligt om stugor och leder. Men fråga de lokala turistbyråerna. De har telefonnumren till de folk som länsstyelserna har anställt till att sköta leder och obemannade stugor. Och min erfarenhet är att dessa gubbar är trevliga att uppskattar att få dela med sig om saker och ting i hemtrakten.

Lycka till,

Lars
 
Boktips

Boken "Till fots genom svenska fjällvärlden från Transtrand till Treriksröset" av Monica Tjernström kan ialla fall ge endel tips om endel av sträckan.

På den tiden (1989) kunde man skicka paket med frystorkad mat och utrustning med posten till olika stationer på vägen, den servicen finns nog inte längre!
 
tips!!

Hejsan!
Först vill jag bara gratulera yill denna underbara ide.
Jag och min sambo vandrade smygehuk- Östersund för några år sedan (målet var dock treriksröset ;) ).
Din make får gärna höra av sig om han vill ha tips. Läs även vår dagbok på Danielemelie.com
Han kommer inte få några större problem med att hitta platser där han kan duscha och tvätta upp. Berätta gärna mer är jättesugen på att få höra allt om det planerade äventyret!
// Emelie
 
Jag och min sambo har börjat prata om samma vandring, med start någon gång nästa vår om vi lyckas lösa det med ledigheter och så. Diskuterar gärna funderingar och vägval.

/m
 
Sverige är vldigt fint att gå i...
Vi gick från smygehuk österut längs med stranden hela första dagen ... underbart

Sist ja och tjejen gick fick vi bryta på grund av ett dåligt ben ...
Jag funderar på att vandra norrut igen om 2 -3 år.
Ska ut och cykla en längre sträcka nästa år men ja är gärna med efter årsskiftet 2007/2008.

Om ni bor i närheten av Kristianstad så kan vi träffas... visa bilder och peka på kartor

MVH Daniel Wilhelmsson
danielemelie.com
 
Tack!

Tack för svaren hittills! Vi räknar med att ta "träff" med pappa under semestern, då ska vi gå alla fem. Vi hade barnen med i fjällen i somras och det fanns knappast något stopp i de minsta (älsta ratade maten, så han blev ordentligt trött...)Tror dock att vi tar kortare sträckor då, pappas 20 km om dagen blir tufft för lilltjejen, hon kommer då att vara åtta år! En och annan helg lär vi väl också åka ut och "medvandra", så länge han är kvar i landets södra halva. Särskilt generös känner jag mig inte, Roger arbetspendlar redan idag 24 mil/dag, så skillnaden blir inte så stor! Dessutom låter han mig paddla och sätta upp kåtan och allt annat jag vill göra, så det jämnar ut sig. Drömmar är till för att förverkligas! Anna
 
Rutten...

Någon frågade efter rutten. Den är inte klar, men ungegär såhär är den tänkt. Start vid sydspetsen - anslut till Europaled 6 - Gislavedsleden - Rakt norrut där Gislavedsleden övergår i Höglandsleden till S.Ving (familjemöte)- Europaled 1 så långt som möjligt (trol. Grövelsjön) - Sedan är vi osäkra på hur man bäst tar sig vidare till Frostviksfjällen och Vilhelminafjällen - osäkert igen till dess man kan ansluta mot Kungsleden och så småningom Nordkalottleden till målet.
Fördelen med att välja större sammanhängande leder är väl möjligheten att få information i ett rimligt "format".
Vilken del vi i familjen kommer att gå med är också lite osäkert (semestrarna för 2010 är änu inte lagda på mitt jobb...), men någon del av Kungsleden bör det väl bli?! Någonstans i Bergslagen blir det ännu ett familjemöte, för båda våra "små" barn fyller år ungefär där.
Slänger ut en ryggsäcksfråga också, när jag ändå är inne. Roger har en Skarja idag, med ramförlängare. Tror ni den behöver bytas ut? En nyare säck har kanske större komfort, men den väger ju 300% av vad Skarjan gör också! Kilon som faktiskt ska bäras. Själva är vi nog inne på att låta Skarjan hänga med - den fungerar, väger lite, tar mycket last och går aldrig sönder. Dock - vi kan ha fel! Anna
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
solohiker Önskas tips för långvandring, Keb - SF - Padjelanta - Sarek Fjällvandring 5
saraabeiramar Planering av långvandring Nordkapp-Grövelsjön Fjällvandring 15
reemil10 Långvandring Fjällvandring 4
oskarlin Långvandring i två etapper? Fjällvandring 3
realout Ramsäck för långvandring? Fjällvandring 6
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
fonkymon Hur når man högfjäll i Sverige? Fjällvandring 13
Mr.H Karesuado-Treriksröset i Sverige -vandring (cykling) Fjällvandring 9
larsn1 5-6dagars vandring i sverige/norge förslag? Fjällvandring 6
nicko_ 4 dagars fjällvandring Norge eller norra Sverige Fjällvandring 7
saraabeiramar Bästa vandringsleder i Sverige och Norge? Fjällvandring 7
nicko_ Pris på flyg från Kiruna till södra Sverige Fjällvandring 5
Unnah Högsta punkten i Sverige Fjällvandring 5
aronwidforss Sverige 2016 Fjällvandring 0
såg Resa till Jämtlandfjällen från Norra sverige knasig förbindelse Fjällvandring 5
Chrabban Fina leder i sverige ? Fjällvandring 0
Vrana Vintervandringar Sverige/Norge 2013 Fjällvandring 2
Ad.Finem Platser man bör besöka i Sverige Fjällvandring 10
barkskog Nikkaluokta > Vistasdalen > Mårmas > Lapporten > Abisko Fjällvandring 2
wistrom Tips. Vandra Sverige till Norge (och havet) Fjällvandring 3
Pumba Finns det något häftigt i sverige ? Fjällvandring 15
Christian1 Norge jämfört med Sverige (Norge såklart?) Fjällvandring 23
mortenh Toppinteresserte i Sverige Fjällvandring 1
RikardS Treriksröset led genom sverige? Fjällvandring 4
stormtrivs 5-7dagars vandring i mitten av Juni - Sverige eller Norge Fjällvandring 2
brigas hund i nationalpark-sverige och norge Fjällvandring 5
tt_85 Fjällvandra i Sverige i Juni.. Var är det bäst att gå? Fjällvandring 13
g-arnt Hvor i Sverige ... ? Fjällvandring 5
Vonsan Sverige-Norge-Sverige Fjällvandring 7
avslutat medlemskap1105 Gissa position Fjällvandring 18430
mikeon Klubb för 'backpackers' i Sverige? Fjällvandring 9
thomalin Vandring söderöver i Sverige? Fjällvandring 10
Östman Sverige från norr till söder Fjällvandring 11
donga Berg över 2000 meter i Sverige? Fjällvandring 3
nr23se Hur många fjällvandrare i sverige? Fjällvandring 2
migael Vilka 2000+ toppar i Sverige? Fjällvandring 11
Wadell Ytterkant Runt Sverige Fjällvandring 4
ceron Vandring i västra Sverige Fjällvandring 3
Setter Högsta topparna i Sverige Fjällvandring 4
Luffarn Vandra genom Sverige Fjällvandring 1
Ny hemsida, angående äventyr i Sverige Fjällvandring 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.