Långt spår

Har en Garmin 76 och undrar följande;
Kan man utöka minneskapaciteten på den och i så fall hur mycket?
I sommar ska jag (ok, vi) ut på lång (nåja, 4 veckor) paddling och det skulle vara kul att kunna spara spåret.
Hur långt spår kan man spara med original och finns det något sätt att tanka över data utan att ha en bärbar dator med sig?
Digitalkameror kan ju använda externa minnen och hårddiskar, finns det något som passar mig?

JL

Lorre2; sa:
Nix, den är som den är.
I sommar ska jag (ok, vi) ut på lång (nåja, 4 veckor) paddling och det skulle vara kul att kunna spara spåret.
Hur långt spår kan man spara med original och finns det något sätt att tanka över data utan att ha en bärbar dator med sig?
2048 punkter. Hur långt det är beror ju på upplösningen, men några fyra veckor lär det ju knappast räcka, annat än som ett ganska grovt spår.
Det går ju att spara undan det aktuella spåret i enheten. Jag har inte kollat just för GPS 76, med det brukar gå att spara 10 olika spår, fast med ungefär tio gånger sämre upplösning.
Digitalkameror kan ju använda externa minnen och hårddiskar, finns det något som passar mig?
Återigen nix, inte till en GPS 76.
Vissa modeller, som GPSMAP 76S och eTrex Vista, har utökats till att kunna lagra 10000 punkter i det aktuella spåret, och dessutom spara spår med 750 punkter i (tidigare 3000 resp. 250 för Vista), men det hjälper ju inte om du inte har en sån.

Anders

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.
Lorre2; sa:

JL
Om du har möjlighet att låna en handdator så kan du tex. varje kväll tanka över tracks till handdatorn och ex. märka dag 1, dag 2, osv. För Palm OS finns gratis att hämta här
http://www.palmgear.com/software/answer_category.cfm?sid=46113720030117140018&categoryIDs=126,&searchTitle=Navigation (funkar utmärkt)
För PPC OS (iPAQ mm) finns enl. tidigare uppgift på detta forum (har inte provat själv)
http://home.attbi.com/~g7towin/#g7toCE
/Runar

Man kan räkna ...

... så här: I en Garmin 76 rymmer trackloggen 2048 punkter. Paddling i fyra veckor (30 dagar) räcker till 68 punkter om dagen. Du paddlar i snitt inte mer än fem timmar. Det ger 13 punkter i timmen. Ställ alltså in registreringen på t.ex. var femte minut. Med den omåttliga hastighet som man paddlar med blir det kanske 500 meter mellan punkterna. Det är väl fullt tillräckligt för att till vintern minnas färden? Vill du ha vissa punkter inprickade mera noggrant har du säkert hundra waypoints (av 500) i reserv. Det sagda förutsätter naturligtvis att du stänger av gps-mottagaren vid varje längre stopp. Batterifrågan är kanske ett större problem, men en solcellsladdare på akterdäck kanske kan vara något (söker man i forumen på solcell blir det många napp).

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips