Långresa med barn

Hej!
I sommar ska vi "backpacka" oss runt i Karibien hela familjen med målet att hälsa på vänner, slappa, skåda fågel, snorkla, vandra och gärna paddla lite. Är det någon som har några bra tips/erfarenheter att dela med sig av? Både när det gäller tips specifikt om Karibien/bra resmål och tips angående långresor med barn. Allt från vad gör man på en 9-timmars flygresa till finns det något roligt att se/göra och hur mycket orkar barn egentligen i värmen? Barnen blir för övrigt 7 och 10 nu i sommar och är väl hyfsat "strapatsvana" när det gäller "normalt" svenskt friluftsliv.

Som sagt: alla tips, erfarenheter, råd, tankar emottages tacksamt!

/Irja

Kuba!

Även om jag inte har barn själv så kan jag efter ett antal besök i Kuba konstatera att barn där har en väldigt framskjuten position i samhället. Kubaner verkar betrakta barn som deras främsta resurs och behandlar dom därefter. Jag har träffat och talat med många som har rest runt med barn just på Kuba och det är enbart positiva upplevelser de kan berätta om. Bortsett från att vara väldigt barnvänligt så är Kuba också för vuxna ett väldigt spännande och komplext land att besöka.

Klas

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.
Re: Kuba!

orkesterchefen; sa:
Även om jag inte har barn själv så kan jag efter ett antal besök i Kuba konstatera att barn där har en väldigt framskjuten position i samhället. Kubaner verkar betrakta barn som deras främsta resurs och behandlar dom därefter. Jag har träffat och talat med många som har rest runt med barn just på Kuba och det är enbart positiva upplevelser de kan berätta om. Bortsett från att vara väldigt barnvänligt så är Kuba också för vuxna ett väldigt spännande och komplext land att besöka.

Klas

Vi har faktiskt funderat en del på Kuba, inte minst av den anledning att vi har vänners vänner där som kan hjälpa till med både det ena och det andra. Så det är mycket möjligt att vi åker dit. Det verkar onekligen spännande!
/Irja

Vi var och reste i Guatemala,Honduras och Costa Rica
med våran lilla tjej(då 8-9mån). Allt funkade kanon, körde på i vanlig backpacker stil. Tog in på samma ställen som vi skulle ha gjort även utan barn. Folk i dessa regioner är välldigt barnkära och snälla.

scand; sa:
Vi var och reste i Guatemala,Honduras och Costa Rica
med våran lilla tjej(då 8-9mån). Allt funkade kanon, körde på i vanlig backpacker stil. Tog in på samma ställen som vi skulle ha gjort även utan barn. Folk i dessa regioner är välldigt barnkära och snälla.

Det låter ju jättebra, lite som vi har tänkt oss att det "borde" vara. Hur förflyttade ni er runt?
/Irja

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips