Långresa med barn

Hej!
I sommar ska vi "backpacka" oss runt i Karibien hela familjen med målet att hälsa på vänner, slappa, skåda fågel, snorkla, vandra och gärna paddla lite. Är det någon som har några bra tips/erfarenheter att dela med sig av? Både när det gäller tips specifikt om Karibien/bra resmål och tips angående långresor med barn. Allt från vad gör man på en 9-timmars flygresa till finns det något roligt att se/göra och hur mycket orkar barn egentligen i värmen? Barnen blir för övrigt 7 och 10 nu i sommar och är väl hyfsat "strapatsvana" när det gäller "normalt" svenskt friluftsliv.

Som sagt: alla tips, erfarenheter, råd, tankar emottages tacksamt!

/Irja

Kuba!

Även om jag inte har barn själv så kan jag efter ett antal besök i Kuba konstatera att barn där har en väldigt framskjuten position i samhället. Kubaner verkar betrakta barn som deras främsta resurs och behandlar dom därefter. Jag har träffat och talat med många som har rest runt med barn just på Kuba och det är enbart positiva upplevelser de kan berätta om. Bortsett från att vara väldigt barnvänligt så är Kuba också för vuxna ett väldigt spännande och komplext land att besöka.

Klas

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Re: Kuba!

orkesterchefen; sa:
Även om jag inte har barn själv så kan jag efter ett antal besök i Kuba konstatera att barn där har en väldigt framskjuten position i samhället. Kubaner verkar betrakta barn som deras främsta resurs och behandlar dom därefter. Jag har träffat och talat med många som har rest runt med barn just på Kuba och det är enbart positiva upplevelser de kan berätta om. Bortsett från att vara väldigt barnvänligt så är Kuba också för vuxna ett väldigt spännande och komplext land att besöka.

Klas

Vi har faktiskt funderat en del på Kuba, inte minst av den anledning att vi har vänners vänner där som kan hjälpa till med både det ena och det andra. Så det är mycket möjligt att vi åker dit. Det verkar onekligen spännande!
/Irja

Vi var och reste i Guatemala,Honduras och Costa Rica
med våran lilla tjej(då 8-9mån). Allt funkade kanon, körde på i vanlig backpacker stil. Tog in på samma ställen som vi skulle ha gjort även utan barn. Folk i dessa regioner är välldigt barnkära och snälla.

scand; sa:
Vi var och reste i Guatemala,Honduras och Costa Rica
med våran lilla tjej(då 8-9mån). Allt funkade kanon, körde på i vanlig backpacker stil. Tog in på samma ställen som vi skulle ha gjort även utan barn. Folk i dessa regioner är välldigt barnkära och snälla.

Det låter ju jättebra, lite som vi har tänkt oss att det "borde" vara. Hur förflyttade ni er runt?
/Irja

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips