Långkalsonger för tälta på vintern ?

Hejsan.
Jag undrar över långkalsonger för sova i tältet under vintern.
Låt oss säga 0 c - minus 10c, minus 15c.
Vilka långkalsonger kan vara lämpliga då.

Har ett par Icebreaker Merinoull långkalsonger, nivå 260.
Testade dem under 2-3 veckor i tältet när det var +3 - minus -2c.
Men tyckte inte de var så varma.

Dessa nya långkalsonger för vintercamping är endast för tiden i tältet.
Inte för att motionera/aktivera mig i under dagen.

Tar gärna er erfarenhet.
=)

Tycker att 260g/m2 borde räcka långt, själv har jag legat i ett underställ 200g/m2 i -18 grader, och jag står på benen än.. Men vi är ju olika känsliga för kyla och värme.
Se till att dina kortkallingar är av ull, inget bomull där.
Tror också vid temperaturer nedåt -10 och däröver att många troligtvis behöver ett extra plagg, skulle då rekommendera ett underställ i ull och nät. Nätet gör att det skapas luftfickor som isolerar.
Tillsammans med dina 260, borde det räcka. Ullfrotté isolerar också bra då det skapar luftfickor, men endast ett plagg tror jag inte räcker.
Sedan måste man ju se på helheten också, du säger att du behöver det i tältet och inte när du aktiverar dig. Vad mer har du på dig? Vilken typ av sovsäck/liggunderlag?

Fryser man på vintern är det nog som sagt mer än understället som spelar roll. Rejält liggunderlag och bra sovsäck med lakanspåse för hygien. Jag brukar sova enligt devisen; mycket under dig, mycket över dig men lite på dig. Kläder binder svett/fukt på kroppen och jag gillar bättre att ha värmelager lite längre från kroppen. Mössa på huvudet när jag sover (öven om jag har huvudet inuti säcken) och utandningsluften ska inte in i sovsäcken då den bidrar med fukt.
Varmaste understället jag äger är ullfrotte 400g/m2 om vi bortser från det jag tänker som mellanlaget i fleece. Ullfrotte är varmt men inte billigt, lite billigare i deras andrasorteringsshop.

/Patrik

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.