Långisar Silke vs Ull?

Behöver tips från sakkunskapen på forumet i frågan om långkallingar för vardagsbruk i stan, problemet jag har är att jag på väg till/från jobbet behöver långkallingar men på jobbet är jag inomhus och nej det funkar inte att byta om på jobbet.
Behovet föreligger när det är ner till minus 10-15gr är det kallare så har jag bra thermo överdragsbyxor som löser problemet, men då är frågan om jag ska välja Silke eller Ull?

Enligt reklamen så värmer Silke när det är kallt och svalkar när det är varmt men det låter ju för bra för att vara sant eller?

Ull vet jag är bra när man är ute hela tiden men hur blir det inomhus efter några timmar?

Alla tips och erfarenheter uppskattas.
 
Silke värmer ganska mycket för att vara så tunt som det är men ull plagg är så gott som alltid tjockare och därmed varmare. Jag använder långkalsonger i silke till vardags vid minus 5-10, minus 10 är i kallaste laget men funkar så länge man rör på sig. Fördelen är att man inte märker mycket av långkalsongerna när man är inomhus, lite varmare än vanligt men inte så att man blir svettig osv.
 
Jag har vanliga tunna silkeskallingar. Det är nog det skönaste jag haft mot huden, men som föregående talare sa, eftersom de är tunna värmer de inte så mycket.

Om man därmot tar på sig ett par vanliga bomullskallingar utanpå så blir det ganska bra för stadsbruk. Har dem även under yllekallingar. Dels för den sköna känslan, men också för att de på nåt mysko sätt tycks stoppa överhettning ifall man går inomhus t.ex. Klart man blir varm, men det känns inte lika otrevligt. Som försäljaren sa: "De blir alrig varmare än huden".

Siden-Selma har bra priser.
https://www.sidenselma.se/sidenunderstall/sidenlangkalsonger
 
OK låter lovande får kila förbi Sidenselma då jag bor nära ;-)
Tack för info var just lite orolig att det skulle bli svettigt inomhus men så icke fallet då alltså, bra det.
 
Nädå. Min upplevelse är som sagt att man blir mindre svettig än om man inte haft dem på sig - om man är för varmt klädd i övrigt alltså.

Köper du på Selma så har de två kvalitéer. Den tjockare är nog värt att satsa på. Om inte annat så för att de tål slitage bättre, sa de. Har haft mina i över två år. Då har jag använt dem i princip dagligen vinter, vår och höst. Det första dryga året cyklade jag i dem 1-3 timmar nästan varje dag. Liggis iofs så inte samma slitage som på en vanlig sadel.Förra vintern var det cykeluppehåll p.g.a. ett benbrott, men kallingarna användes ju ändå. Nu cyklar jag i dem igen. Först nu har det uppstått någa små hål intill sömmen på insidan av låren. Skulle säga att de har hållt väldigt bra.
 
Ull och silke är förstås bra grejer. Men i statsbruk finns väl egentligen ingen anledning att inte överväga bomull heller? Nu handlade ju frågan om ull eller silke så jag vill väl inte pajja tråden. Men varför inte bomull?
 
Ull och silke är förstås bra grejer. Men i statsbruk finns väl egentligen ingen anledning att inte överväga bomull heller? Nu handlade ju frågan om ull eller silke så jag vill väl inte pajja tråden. Men varför inte bomull?

Har bomull och de är för varma att ha under inomhus på jobbet, likaså med såna "superställ" kallingar svettas floder och det funkar inte ;-(
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
joanna Possum/merino - mjukare, varmare, lättare och kanske mer slitstarkt än ren ull? Kläder 2
Engqvist Tips på bra tröja i ull. Kläder 36
holetaker Underkläder i ull? Kläder 16
Bomaye syntetunderställ bättre än ull Kläder 5
Micro553 Fleece vs Ull Kläder 27
bico Tips på strumpor och sockor i ull? Kläder 36
thomas.vastervik Tvättips! (ull mfl material) Kläder 25
rJohansson Torktumla Ull? Kläder 16
rJohansson Få bort noppar från ull kläder? Kläder 4
rJohansson Hur förvarar ni ull? Kläder 8
pal2 Amningslinne i ull Kläder 8
rJohansson MerinoUll / Ull och småkryp m.m? Kläder 22
rJohansson Tvätta ull sockor? Kläder 51
Thump Fattig student vill använda ull i vinter.Funkar det här tror ni? Kläder 11
Gorrgel Varmast melanlagret, ull eller fleece? Kläder 25
mifa Denna krympande ull. (merino) Kläder 9
Pellepelikan Underställ, Ull eller syntet? Kläder 16
Damberg Tvättmedel till ull som inte lämnar rester? Kläder 28
Marcus_B Swedteams tröja scott (ull) Kläder 0
gro Ullimpregnering Kläder 7
Lintilla När kommer bh/topp i ull?? Kläder 2
PetNor Lös polokrage. Gärna i merino. Kläder 8
nmr tvättning av merino ull Kläder 15
PetNor Boxershorts i merinoull Kläder 6
Sph1nx Underställ i syntet+ull Kläder 16
xtrem Ull underställ inför vintern! Kläder 2
lagrave Strumpor i 100% ull? Kläder 16
zvalan Underställ i siden/ull kombination? Kläder 12
glanne Klättermusens ull-underställ Kläder 1
bouic Underställ i Ull Kläder 16
undar Ull Kläder 9
Egel Ull+H2O=varmt. Men varför?? Kläder 9
Retrovirus Arcteryxs fleece-ull laminat? Kläder 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...