Långhelg i alperna väster om Turin - Bästa orten?

Hallå!

Köpte en billig Ryan-Air biljett för mig och flickvännen till Turin för första helgen i Oktober. Ska ju tydligen vara nära alperna, 30 miles läste jag någonstans. Har tänkt hoppa på en buss (tåg?) från flygplatsen väster om Turin och åka upp till bergen. Planen är att dagsvandra, scrambla lite, kanske ta någon Via Ferrata också. Någon som kan tipsa om lämplig ort som är smidig att ta sig till? Oktober är ju "död-säsong", så många skidorter är väl ganska öde. Gärna en pittoresk mindre ort. Lär bo på hostel, billigt hotell, eller möjligen camping med tarpen om de fortfarande har öppet, med en eller två nätter uppe på bergen i så fall. Tips mottages tacksamt!

/Jarl

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Bor ni i Aosta? är det inte báttre att ta sig närmare, typ Cogne el. liknande?

Gympadojjer: Ta med ett par kängor, vetja!

Ha det sà kul! / Mats (avundsjuk)

malindo; sa:
Bor ni i Aosta? är det inte báttre att ta sig närmare, typ Cogne el. liknande?

Gympadojjer: Ta med ett par kängor, vetja!

Ha det sà kul! / Mats (avundsjuk)

Jo, kanske för att vara närmare reservatet, men för att ta sig kvickt till & från flygplatsen hoppas jag Aosta blir bra. Ska tydligen finnas bra transport Aosta-Cogne. Terränglöpardojjor är väl nästan overkill, förra hösten hade jag bara mina ACG sportsandaler när vi travade runt bland bergen i Cortina. Låter helst kängorna samla damm så länge det inte finns snö på backen. Det här blir mest en rek-helg, är det fint kanske vi drar dit en vecka i vår igen för att hinna ända upp på toppen och lägre turer runt omkring. :)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips