Långfärdscykling: cyklar

Sitter och planerar för en cykeltur i Sydamerika och undrar nu om någon har koll på det här med cyklar. Vet egentligen vad jga vill ha, men inte riktigt hur man hittar det (att leta på nätet går ju inte alltid så bra...).

I alla fall, cykeln bör väl se ut nåt sånt här : stålram, kanske LX växlad, grymma hjul och däck och stabila pakethållare, bra vevlager.

Nu är ju då frågan: var hittar man en sån här cykel? Är det kanske bäst att köpa delar man vill ha och sätta ihop, eller finns det någon som säljer schyssta cyklar i den här stilen?
Såg nån sida från England som verkade ha bra cyklar, men samtliga modeller med bockastyre...

Finns det någon som vet något vore det toppen!

Anders
 
Bygge selv!

Min erfaring er at man må bygge sykkelen. Og helst gjøre det selv, slik at man vet hva som "foregår" når noe blir ødelagt i ødemarken.

Mange sier at man skal ha stålsykkel, slik at den lokale smed kan sveise ... og dette gjelder ikke minst bagasjeholderene. Og om man skal ha en bra stålsykkel, så er det ikke mange å velge mellom!

Altså ramme og bygge den opp ut fra det den skal brukes til.

Som langtursyklist, er det første jeg tenker på hjulene. Mine er laget med forsterkede eiker og keramiske felger (Mavic). Meget dyre hjul, som overhodet ikke er justert på de omtrent 4500 milene jeg har syklet på dem. Og jeg har møtt mange med jul som er bøyde og usykkelbare.

Jeg valgte XTR over det hele, men neste gang vil jeg bruke det som finst på lager på små steder, når det gjelder det som må byttes ut. Kanskje LX, men antakelig Deore.

Og dekk? Schwalbe Maraton XR.

Og det er mange muligheter for å skape sin egen sykkel, og det er garantert umulig å finne den "ferdig".


Olav

http://www.laboremus.no/olav
 

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.
Långfärdshojar

Titta in på: http://www.sjscycles.com/thornbrochure.asp
Deras Thorn eXp och Thorn Nomade borde väl slå det mesta? Att sedan de engelska hojarna visas i reklamen med bockstyre är väl för att de skulle vara bra då man kan byta grepp mer än ett statiskt rakt Mtb styre. Eller kanske det är typiskt Engelskt? Dom har fler alternativ och är helt med på att bygga cykeln efter dina önskemål. Jag har cyklat med ett Butterflystyre som jag trivs med. Svårt att få tag på i Sverige men Thorn har dem. Dom har också stor erfarenhet i just cyklar för ändamålet: "cykla-dit-ingen-varit-förut-turer..."
Att bygga en cykel själv kan vara en god idé. Eller? Det förutsätter att man vet vad man vill ha, hur det fungerar och att man har lite kundskap i vad en långfärdscykel är för något. Fördelen är att man framöver förstår sig på vad det är man sitter på och att man kan laga det själv. Men vill man köpa enbart en ram kan man stöta på patrull hos en del cykelförsäljare. De flesta vill bara sälja färdigmonterade hojar.
Thorn säljer bara ramar och kanske det kan vara en god idé att börja där.
Hör av dig om hur det går och dina framsteg.

Från en nyfiken Jürg
 
Re: Långfärdshojar

Klaus; sa:
vill man köpa enbart en ram kan man stöta på patrull hos en del cykelförsäljare. De flesta vill bara sälja färdigmonterade hojar.

Det senare gäller alltså butiker. Bland tillverkare är det så, att vissa vill sälja hela paket, d v s ram plus komponenter, men rör man sig uppåt i pris blir det snarare tvärtom. De allra bästa är helt specialiserade på ramarna o låter andra ta hand om resten.

Thorn har rykte om sig att vara mycket bra ramar, bl a de allra bästa för långfärd. Deras Reynoldbaserade ramar slås egentligen endast av de allra bästa (och dyraste) titanramarna, och inte ens det är självklart, de senares försteg ligger i att de aldrig rostar.

Per
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips