Långcykling som PA

Tjena!

har en längre tid varit intresserad av att göra en resa på cykel som projektarbete, då jag i höst ska påbörja mitt sista år på gymnasiet.

Det har nu växt till en seriös planering av det hela, idag har jag tittat på olika cyklar på cykelcentrum. Frågorna har varit många, men på grund av detta fenomenala forum har jag fått svar på egentligen allt utom några få saker!

Tänk er en resa på ca 30-60 mil. Finns det möjlighet att ha all nödvändig packning på ryggen? inkl. tält, sovsäck, matdon, vatten, kläder, o.s.v

Vad kostar ett par prisvärda cykelbyxor, och vad kostar en prisvärd cykelväska?

/ Erik
 
Skulle inte rekomendera att cykla med packningen på ryggen. Det blir ganska fort oskönt tycker jag.

Cykelbyxor kan du säkert hitta ett par för ca 200:-

Om du klarar dig utan vattentäta väskor kan du säkert hitta ett par för ca 200:- oxå.

Lycka till
/David
 
Prisvärd cykelväska

Jag har kört med Biltemas vattentäta cykelväska till och från jobbet i snart två år (ca 700mil) och den är fortfarande felfri. Den kostade 225:- så det tycker jag helt klart är prisvärt!!
 
Tack för svaren. Jag funderar på att köpa en mtb till den här resan, eftersom jag vill kunna ha min cykel i min fritid också. Går det att montera på pakethållare och sen ta av den igen? är det svårt? får man plats med stänkskydd?
 
MTB OK

Titta i gamla trådar här på forumet. Mest prisvärt är att köpa begagnat titta t ex på http://www.blocket.se Då kanske du kan få det mesta i ett paket. Att plocka på och av skärmar pakethållare mm är oftast inga problem. Hardtail och låsbar framgaffel om du skaffar dämpning fram tror jag är att föredra. Enklast med odämpat för att kunna montera pakethållare fram och bak men det finns en del speciallösningar för kombinationen dämpning och pakethållare.

Thure
 
svenil; sa:
Jag funderar på att köpa en mtb till den här resan, Går det att montera på pakethållare och sen ta av den igen? är det svårt? får man plats med stänkskydd?

Går och går...
Många ramar har fästen som kan användas för pakethållare och/eller stänkskärmar. Generellt är det lättare på cyklar med fälgbromsar än med skivbromsar. Fast om det kniper kan man ofta byta till en längre bult och sedan använda skivbromsens fäste även till pakethållaren. Funkar inte det så finns det alltid rörsvep, kabelklammer och slangklämmor att ta till. Stänkskydd är inget problem, man får mycket nytta redan av små bitar, och de går alltid att få fast på något sätt.

Framgaffeln är antagligen ett större problem. Skall du köra med stor packning så är det i princip ett krav att man fördelar packningen över cykeln, och väskhållare för dämpad framgaffel är knepigare än väskhållare bak.
 
Ok, tack för svaren. Jag har fått uppfattningen att många här på forumet använder cykelväskor fram och back, och sedan inte har någonting alls på ryggen? Om man isåfall packar det man skulle haft i väskorna fram på ryggen, tror ni man skulle klara sig utan cykelväskor fram då? Som scout är jag van att bära tyngre packning på ryggen. Har dock aldrig testat att cykla med det...
 
svenil; sa:
Jag har fått uppfattningen att många här på forumet använder cykelväskor fram och back, och sedan inte har någonting alls på ryggen? Om man isåfall packar det man skulle haft i väskorna fram på ryggen, tror ni man skulle klara sig utan cykelväskor fram då?

Det beror främst på hur mycket du tänker packa och hur bekvämt du vill ha det. Tänker du köra ultralätt och spartanskt så kan du säkert klara dig på bara pakethållare och en liten ryggsäck, särskilt om du har en relativt upprätt cykelställning. Tänker du köra "klassisk" campingpackning så är det definitivt bättre om du kan använda främre packväskor också. Cykeln balanserar bättre, både när du cyklar och när du ställer den ifrån dig. Det gör också belastningen lite mindre för bakhjulet.
 
Cyklade till tjeckien med bara väska bak det är inte så svårt att packa rätt men vi var två. Att cykla med en väska på ryggen blir snabbt jobbigt men om du inte ska så långt kanske det inte hinner slita ut dig.

(cyklade med tält, spritkök etc)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Aniara58 Långcykling i Hälsingland Långcykling 6
Tollenm Cykelkompis våren 2022 Kiel-Athen Långcykling 1
Bengt bakom kameran Regnkläder för långcykling Långcykling 6
hilmasäventyr Sverigecykling, norr- eller söderut? Långcykling 8
olaab Vettigt styre vid långcykling Långcykling 15
olaab Bra däck vid långcykling? Långcykling 17
snufflan Långcykling i vinter, tips på resmål Långcykling 5
Erkabubben Flerbränslekök för transkontinental långcykling Långcykling 4
KLAGER 10 års långcykling jorden runt Långcykling 4
Hinas Är OpencycleMap användbart för långcykling? Långcykling 24
Hinas Tält för långcykling Långcykling 189
I.Morgan Långcykling för första gången Långcykling 35
uppsala85 Tips på cykel etc. för min första långcykling Långcykling 52
hijk Länksamling - Långcykling Långcykling 11
Gohan Icke-lädersadel för långcykling Långcykling 12
Takuyi Förbereda sig inför långcykling genom Sverige Långcykling 8
greendanger Hur undvika rån/stöld under långcykling/vandring? Långcykling 2
Mahatma Långcykling med biltema Långcykling 25
CallofNature Nishiki hybrid 401-långcykling Långcykling 2
Avskum Däck för långcykling. Långcykling 8
maria_nelson Långcykling på racer? Långcykling 19
friluftaren Långcykling med MTB? Långcykling 12
StefanP- Reservdelar på långcykling Långcykling 12
Hundföraren Ny långcykling till Kina Långcykling 15
jno långcykling och kostråd? Långcykling 22
patrik_t Val av tält vid långcykling Långcykling 14
castrobal Nishiki 422 eller Nishiki pro SL för långcykling?? Långcykling 2
BillyLindqvist Långcykling, hur mycket tid? Långcykling 7
avslutatmedlemskap0601 sko o pedal för långcykling... en gång för alla! =) Långcykling 11
avslutatmedlemskap0601 skönt styre för långcykling? Långcykling 33
Paddy_boy långcykling till egypten med start i estland Långcykling 10
avslutatmedlemskap0601 Fundering: köpa sko+pedal för långcykling? Långcykling 22
Albertsson deltagare till långcykling ? Långcykling 6
mothesta Mountainbike till långcykling Långcykling 8
jd Däck för långcykling Långcykling 11
Kläder för långcykling Långcykling 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.