Långärmad skjorta eller långärmad tröja för vandring

Har en Bergans skjorta, typ av safari modell där man kan rulla upp ärmarna och fästa dem. Tunn och hängt med flera år. Trotts att den är tunn så är det svårt för myggen att sticka när tyget rör sig, när jag rör mig.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
T-shirt eller långårmad underställströja i 150-200g merinoulll kombinerat med en långärmad skjorta är modellen jag använt i alla år. Fungerar hur bra som helst. Riktigt varma och myggfria dagar åker skjortan av och jag vandrar i bara merino T-shirt.
Som skjorta använder jag oftast en vanlig billig flanellskjorta i bomull, men har även en skjorta i bomull/polyester från Nike som jag hittade billigt på rea som är akön och torkar snabbt. Har aldrig haft något problem med slitage på axlar etc från ryggsäck, så att leta efter skjortor som är förstärkta för detta känns som överkurs. Bättre att köpa en billig skjorta eller återanvända en gammal som finns i garderoben och slänga den när den blir för sliten.

Min erfarenhet av tunna merinounderställ direkt mot ryggsäcken är att de går hål på nolltid

Min erfarenhet av tunna merinounderställ direkt mot ryggsäcken är att de går hål på nolltid

Jag har inte samma erfarenhet, utan av samma merino t-shirts direkt mot ryggsäcken många vandrimgsdagar under flera år. Möjligen kan det det bero på skillnader i väven mot ryggen på olika ryggsäckar som skapar olika friktion (bara spekulation). Vi använder merino t-shirts från Ullmax (150g).

en ryggsäck genererar mer värme än tjockaste dunjackan. och i kombination med högt vandringstempo klarar jag mig med tunnaste löpar/cykel-jackan endast och inget därunder. Extravärme behövs oftast bara på rasterna. Träningskläder är bäst för vandring överlag. Ull skulle jag aldrig nånsin vandra i under sommaren och med 10-12 kg på ryggen. Syntet gäller för mig.

Nylonskjorta

Skyddar mot vind och mygg. Torkar snabbt. Stinker inte. Tål vide och björkkvistar. Perfekt för sommar och höst. Normalt enda plagget så länge jag rör på mig. Mycket nöjd i flera år.

Vi är alla olika, både när det gäller vilken typ av friluftsliv vi ägnar oss åt och inte minst hur varma vi blir. Bäst är givetvis att testa sig fram till vad som fungerar för just mig.

Kombon med ull-t-shirt och skjorta har fungerat klockrent för mig under många års vandringar. Underst har jag en så tunn t-shirt som möjligt i merinoull. Jag blir alltid svettig när jag vandrar och ull-t-shirten värmer även när den blir fuktig, för det blir den.

Ytterst har jag en skjorta i så tätvävd syntet som jag har hittar. Försäker hitta en som kombinerar relativt låg vikt. Tätvävd för att ta vind och åtminstone hålla borta en del av myggen, och syntet för att den torkar lätt. Dels blir jag som sagt svettig och dels tar den lite lätt regnstänk, men torkar på nolltid.
Skjorta med ullblandningar är supersköna - i andra sammanhang. För mig är de lite för tunga, de blir fuktiga men torkar långsamt.

Jag har inte samma erfarenhet, utan av samma merino t-shirts direkt mot ryggsäcken många vandrimgsdagar under flera år. Möjligen kan det det bero på skillnader i väven mot ryggen på olika ryggsäckar som skapar olika friktion (bara spekulation). Vi använder merino t-shirts från Ullmax (150g).
Den jag hade som inte tålde gnidning var en icebreaker tshirt
De är 100% merino och väldigt tunna

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips