Långärmad skjorta eller långärmad tröja för vandring

Hej,
Vad föredrar ni, långärmad skjorta eller långärmad tröja till vandring under sommaren?

Tänkte köpa Icebreakers Sphere eller Icebreakers Compass:
https://www.addnature.com/icebreaker-sphere-ls-crewe-shirt-men-trail-hthr-572045.html
http://www.outnorth.se/icebreaker/mens-compass-ls-shirt#BrackenScoutPlaid

Kommer köpa Icebreakers Sphere t-shirt och ha den innanför tröjan eller skjortan.
Behöver en långärmad för skydd mot mygg och om temperaturen sjunker lite.

Tack på förhand
 
Oavsett aktivitet vandring, fiske eller annan frilufts verksamhet så fördrar jag skjorta före tröja pga det är lättare att anpassa efter temp och annat som mygg, bara rulla upp ärmarna och knäppa upp om det behövs och tvärsom när det behövs så jag skulle satsa på skjortan.
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Kommer köpa en skjorta men behöver nog en lite tjockare tröja också.

Rekommenderar ni nåt av dessa:

Woolpower Full Zip Jacket 600 - 69% Merinoull, 29% Polyamide, 2% Elastane
http://www.outnorth.se/woolpower/fu...cket+600&utm_campaign=långärmade+tröjor#Black

Haglöfs Astro II Jacket - Fleece - 100% Polyester, Micro Fleece
http://www.outnorth.se/haglofs/astr...n's&utm_campaign=fleecejackor+tunna#TrueBlack

Haglöfs Heron Jacket - Fleece - 92% Polyester, 8% Elastan
https://www.addnature.com/hagloefs-...24_235985_236033_236034_1153780_0_Prisjakt.nu

Tack på förhand
 
Jag vill passa på att skicka ut en efterlysning till er alla efter en skjorta som är i ett luftigt material som liknar de Icebreaker-skjortor som länkats till ovan, men där axelpartiet och den översta delen av överarmarna är mygg- och slitsäkert. Jag blir snabbt varm och gillar att ha en riktigt tunn skjorta som främst skyddar mot sol, vind och mygg, och jag gillar Icebreaker-modellerna för de första två. Dock slits de hårt mot ryggsäcksremmarna, och myggen sätter sig precis där skjortärmen fästs i axelpartiet, och sticker igenom både i sömmen och i tyget. Någon måste ju ha tagit fram en i övrigt identisk modell som rättar till detta!
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
T-shirt eller långårmad underställströja i 150-200g merinoulll kombinerat med en långärmad skjorta är modellen jag använt i alla år. Fungerar hur bra som helst. Riktigt varma och myggfria dagar åker skjortan av och jag vandrar i bara merino T-shirt.
Som skjorta använder jag oftast en vanlig billig flanellskjorta i bomull, men har även en skjorta i bomull/polyester från Nike som jag hittade billigt på rea som är akön och torkar snabbt. Har aldrig haft något problem med slitage på axlar etc från ryggsäck, så att leta efter skjortor som är förstärkta för detta känns som överkurs. Bättre att köpa en billig skjorta eller återanvända en gammal som finns i garderoben och slänga den när den blir för sliten.
 
Eller dessa två:

Icebreaker MT Elliot - 87% Merinoull, 10% Nylon, 3% Lycra
https://www.addnature.com/icebreake...524_235985_236033_236042_990837_0_Prisjakt.nu

Icebreaker Victory - 86% Merinoull, 10 % Nylon, 4% Lycra
https://www.addnature.com/icebreake...524_236489_236496_236499_989361_0_Prisjakt.nu

Lutar mot att det blir merinoull istället för fleece, vad tror ni?

Tack på förhand

Årets fjällvandring förra veckan blev bara dagsturer då barnen var med och vi utgick från vår fjällstuga. Hade med både woolpower full zip 400g/m och en lätt fleece (patagonia R1 pullover). När jag knallar blir jag snabbt rätt varm och mellanlagret åker ofta av ganska kvickt och får ligga i ryggsäcken mesta del av tiden. Då kändes Woolpowern lite onödigt tung att släpa på..
Men dom där från Icebreaker är ju bara en tredjedel av tjockleken mot din föreslagna woolpower så dom kan nog funka.
 
T-shirt eller långårmad underställströja i 150-200g merinoulll kombinerat med en långärmad skjorta är modellen jag använt i alla år. Fungerar hur bra som helst. Riktigt varma och myggfria dagar åker skjortan av och jag vandrar i bara merino T-shirt.
Som skjorta använder jag oftast en vanlig billig flanellskjorta i bomull, men har även en skjorta i bomull/polyester från Nike som jag hittade billigt på rea som är akön och torkar snabbt. Har aldrig haft något problem med slitage på axlar etc från ryggsäck, så att leta efter skjortor som är förstärkta för detta känns som överkurs. Bättre att köpa en billig skjorta eller återanvända en gammal som finns i garderoben och slänga den när den blir för sliten.

T-shirt plus skjorta har jag kört med också, och är mer nöjd med att endast endast ha ett lager på överkroppen. Då är exempelvis Icebreakers merino-blandning ett väldigt bra material sånär som på att det slits hårt och myggproblemet.
 
Tänkte om man har långärmad underställ och en t-shirt och sen en tröja som Icebreaker Elliot/Victory, plus vind/regnjacka, blir det inte för kallt om temperaturen går ner till ca 5 grader?

Tack på förhand
 
I alla år så har en värmettröja från CykelCity i Upp/Polyester och en sliten herrskjorta i bomull/poly fungerat utmärkt.
Den förra värmer även våt och den senare stoppar vinden och kan lätt regeras med ärmar och uppknäppning.

Även kläderna bör följa kiss principen.

go tur
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.