Långa kast med låg vikt

Håller med Crazy här.. 80 meter är jäkligt långt. Tror inte jag kastar 80 meter med mitt 12 fots kustspö, 30 grams kustvobblers och fireline och jag skulle vilja se den som dänger iväg ett 8g drag 80 meter..

Men jag vidhåller min tidigare åsikt att det nog snarare är kontraproduktivt att kasta 80 meter i fjällvatten men gillar man att kasta långt snarare än fiska så må det vara hänt. De erkänt duktiga fiskare jag har stött på har ofta inte varit några långkastare. Många flugfiskare, särskilt nybörjare, som man ser börjar med att vada ut och står sen och dänger iväg klumpar 30-40 meter utan tanke och finess och även på kusten går ofta stora fiskar på grunt vatten och äter räkdjur.

Men i fjällen fiskar jag som sagt uteslutande med fluga och där är det effektiva området inom 20 meter och även om jag kan kasta 30 meter så är inte fisket så effektivt på det avståndet då man inte har samma närkontakt och ofta har svårt att se den lilla flugan.
 
Här är en kompis som tog en röding på 2 kg på torrfluga efter smygfiske i en fjällsjö. Rödingen högg ca 5 meter från stranden. :)

cpic448087b17fbde.jpg
 
Det kommer fram många olika ståndpunkter i den här diskussionen - men oftast utesluter inte det ena det andra.

Återigen - att kasta långt är inte ett självändamål. Det finns dock vissa fördelar att kunna kasta långt - de fiskar som faktiskt vakar långt ut kommer man inte åt med korta kast. Det är helt enkelt inget att diskutera. När man läst vattnet, smugit fram mot stranden, fiskat av det strandnära området, fiskat av vattnet några meter ut o.s.v. och man ser de stora öringarna vaka långt ut - då kan det vara fint att kasta långt. Är det något att diskutera? Hur man än vänder och vrider på det hela - en fisk som vakar 50 meter från land kan du helt enkelt inte nå med 30-meterskast. Punkt.

Att många menar att det är meningslöst att kasta långt förvånar mig. Är jag den enda som sett bumlingarna vaka på mitten av tjärnen? Jag tycker det är självklart att ju större yta av ett vatten du kan täcka in - ju större möjligheter har du som fiskare.

Den intressanta frågan här är förstås om det finns fiskar som uppehåller sig på djupt/avlägset vatten, och som endast i undantagsfall går att fånga nära land? Det krävs ingen enorm fjällsjö för att öringen ska nå vikter på 5kg eller mer - men hur ofta hör man om någon som fångar en sådan fisk på spö från land?
 
Problemet Löst!

Köp en flytring och paddla ut i mitten av sjön och vipps så va problemet löst

OCH nu kommer givetvis UL diskussionen in, men för att minimera denna så är förslaget!

Köp en Badring, liten och smidig men tar dig ut en bit i sjön.

hihihi!

å gnäll nu inte över att det är kallt i vattnet när jag hittat en så bra lösning :)
[Ändrat av maka 2006-06-03 kl 01:54]
 
Vi har väl helt enkelt olika erfarenheter och filosofi att utgå ifrån och själv brukar jag inte stå på stranden av hornavan eller torneträsk och kasta utan väljer hellre mindre vattendrag. Sen tror jag faktiskt man förleds av att tro att man har större chanser ju längre man kastar men själv är bäste dräng som man brukar säga..
Stor stationär öring finns i ett flertal vatten där man, om man kastar 80 meter, hamnar långt upp på land på andra sidan. Visst, fiskar man i väldigt stora sjöar så kan man vilja komma längre ut men då kanske man ska överväga att hyra båt.
Var och en får naturligtvis välja det den själv vill och tror på. Bara att skaffa en castingutrustning så kastar ni långt som fan. Ska man sen fiska på vakande fisk så är väl heller inte spinnare det allra bästa valet, eller?
Vill man komma ut och samtidigt behålla närheten till fisken så är som sagt flytring ett bra alternativ. Dock så finns det vissa betänkligheter med flytringsfiske och förslag finns att förbjuda det i känsliga vattendrag (på samma sätt som spinnfiske/maskmete är förbjudet i vissa vattendrag). Men det är kanske lite ot.
/D
 
crazy; sa:
ping; sa:
Jag lollar ingenting,du vart tydligen tillräckligt klumpigt vaggad första gången.
Men visst,jag skall krypa till korset,mästarinnan kastar ca 100 m längre än jag om jag vill komma dit jag vill,i vattnet.

Kompis,du skriver om plugg och enhandsspö,borde det inte få dig att hajja till lite.Casting är en tävlingsform som utförs med FLUGSPÖ.


peter

Du bara fortsätter att göra bort dig. Men då vet man ju det. Att du har noll trovärdighet och var den som sa det han va det.

Rekordet med enhands FLUGSPÖ är 71.75 m.

"Precis som namnet på grenen antyder så gäller det att kasta så långt som möjligt med ett enhands haspel spö. Spöet är styvt och får ha en maxlängd på 2.5 meter. Rullen är en öppen haspelrulle. De flesta elitkastarna har en metallspole för minsta möjliga friktion. "

Du menar alltså att detta beskriver kast med flugspö och att de skrivit fel av någon konstig anledning?

Egentligen har de väl även en flugrulle?
[Ändrat av crazy 2006-06-02 kl 18:24]

80 m är långt,ca 20 m längre än en löparbana jag hade hemmavid.
Vill nån kontrollmäta,finns den säkert kvar,Njupkärrsskolan i bollmora,Tyresö.
Sen huruvida ett styvt eller spö med schvung är optimalt för att kasta långt,säger det väl sig själv.
Jag är en hobbyfiskare,så kan du lägga in en länk till uppgifterna du citerar,skulla jag vara tacksam.


peter
 
Sen tror jag faktiskt man förleds av att tro att man har större chanser ju längre man kastar men själv är bäste dräng som man brukar säga..

Hur kan man inte ha större chanser om man kan kasta längre? Observera kan kasta längre - betyder ju inte att man alltid gör det. Men man kan, och gör det när situationen kräver det.

Stor stationär öring finns i ett flertal vatten där man, om man kastar 80 meter, hamnar långt upp på land på andra sidan.
Visst, finns det säkert sådana vatten och det är väl oftast strömmande vatten? Min diskussion har endast gällt stillastående vatten - tjärnar och sjöar.

Visst, fiskar man i väldigt stora sjöar så kan man vilja komma längre ut men då kanske man ska överväga att hyra båt.

Det krävs ingen "väldigt" stor sjö för att situationen ska uppstå. Det räcker med en 100 meter bred tjärn. Jag tycker det är en enkel ekvation - 100 meter bred tjärn, du kastar 20 meter = du når inte 60% av vattnet. Sen kan man roa sig med att hävda att du ändå inte skulle vilja även om du kunde. Båt - på min fjällvandring finns ingen båt. Inte heller har jag något av följande: stövlar, vadare, flytring, radiostyrd båt etc.

Ska man sen fiska på vakande fisk så är väl heller inte spinnare det allra bästa valet, eller?

Det här är faktiskt en intressant fråga. Vad är bästa sättet att fiska på vakande öring? Jag antar att alla flugfiskare tycker att det självklart görs bäst med en torrfluga? I så fall - vad baserar ni det på?

(Slutsats så här långt: det är mer eller mindre meningslöst att kunna kasta längre än man för närvarande gör. Orsaken till att det är meningslöst är att det i alla fall inte finns någon fisk därute. Detta vet man eftersom alla som fiskar invid land får sin fisk där. Om man i sin dumhet ändå skulle vilja fiska därute, bör man sätta sig i båt eller flytring, eller skicka en radiostyrd båt. Det enda som inte funkar är att kasta längre. För det är meningslöst.)
 
vidiami; sa:

Jag garvade när jag läste det där med att hyra båt från den ansåg det som ett alternativ. Jag tror inte de flesta verkligen är uppe i fjällen eller definerar det på ett annat sätt. Finns det båtar så fiskar inte jag där.

Det är nog ingen idé att försöka argumentera. Förstår man inte att det inte är någon nackdel med att kasta långt så förstår man inte mycket om fiske.

Nä det här handlar nog mer vad vissa tycker är fint fiske. Smygfiske med ett gammalt flugspö i bambu är det som ger högst status för trofefiskarna.

Jag hoppas du släpper tillbaka de större firrarna ibland om du nu hittar något bra sätt att fånga dem.
 
vidiami; sa:
Ska man sen fiska på vakande fisk så är väl heller inte spinnare det allra bästa valet, eller?

Det här är faktiskt en intressant fråga. Vad är bästa sättet att fiska på vakande öring? Jag antar att alla flugfiskare tycker att det självklart görs bäst med en torrfluga? I så fall - vad baserar ni det på?
Eftersom jag är polyteist, dvs både haspel- och flugfiskar så måste jag berätta om mina erfarenheter. Vakande öring är det inte så gott om där jag håller till, men väl vakande harr. Är det absolut spegelblankt så är det flugfiske som gäller, med långa liggtider för flugan. Landa nätt, låt ligga länge så fisken vänjer sig vid störningen av vattnet och...slurp. Viktigt med en tafsspets som inte flyter, så man får minimalt med störning av ytan närmast flugan.
Vid lite krusigt vatten (för att inte tala om strömmande) så kan spinnaren mycket väl excellera. Detta beror säkert delvis på att jag kan stå i vilket ris som helst och ändå presentera en 3-grams Mepps hyggligt, medan fluglinan ohjälpligt fastnar. Även om man kan kasta 25 meter med flugan, så finns det alltid ris bakom som hindrar långkastandet. Vakande harr är lätt att ta på silver/röd Mepps1 om det blåser litegrann. Inte alls någon nackdel att pricka exakt i vakringarna, om harren är på g. Funkar på sik också. Sik är ju dessutom notoriskt svårfångad på fluga. Men inte kastar jag min lilla spinnare 80 meter, ens i orkanvind och utan lina...
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...