Lång jacka med ordentlig huva

Är ute efter en vindjacka som går ner lite längre över arschlet än vanliga vindjackor.
Gärna med en ordentlig vindstrutsliknande huva.
Jag svettas ordentligt när jag skidar så helst inte i vattentät version.
Går detta att hitta i en budgetversion så blir jag ännu gladare. :)

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
  1. Försök få tag på en begagnad Norröna Climaguard Sydpolen jacka. De slutade tillverkas för ca 10 år sedan så det kan vara lite marigt att få tag på rätt storlek snabbt, men det är klart värt. Jag bodde i en sådan när jag jobbade i hundgård på Svalbard. De dyker upp med jämna mellanrum på ebay och liknande.
  2. Bergans Antarctic Expedition jacket. En av de få högfjälls/expeditionsjackor utan membran som fortfarande tillverkas.

Välj en anorak i stället, de är gjorda för vinteraktivitet och är inte täta och går dessutom ned lagom långt. Finns också begagnat till rimligare pris

Välj en anorak i stället, de är gjorda för vinteraktivitet och är inte täta och går dessutom ned lagom långt. Finns också begagnat till rimligare pris

Instämmer, en anorak i tätvävd bomull eller bomull/polyester har dessa egenskaper. Isoleringen kan man variera alltefter temperatur och aktivitet med olika lager under anoraken.

Fjällräven Sarek (eller Singi som den heter nu verkar heta) i sommarversion kanske kan vara nåt?

Jag eftersökte samma som dig och det landade på den. För att göra vindstruten ännu bättre sydde jag på en pälskrage.

Edit: på tradera fick jag tag på den för 400kr, så budgeten kanske du inte behöver spräcka heller =)

Sök efter smock på nätet så hittar du ett antal. Jag har en från Helikon Tex men jag håller på att utvärdera den så jag kan inte säga så mycket om hållbarhet. Från Helikon så välj rätt storlek dvs välj den övre av de storlekar som verkar passa dina mått och då framför allt för vinterbruk.

Sök efter smock på nätet så hittar du ett antal. Jag har en från Helikon Tex men jag håller på att utvärdera den så jag kan inte säga så mycket om hållbarhet. Från Helikon så välj rätt storlek dvs välj den övre av de storlekar som verkar passa dina mått och då framför allt för vinterbruk.

Hade en Helikon Tex i Ukraina. Kändes lite kall i tyget jämfört med den brittiska bomullssmocken i multicam men var mer vindtålig. Kollar lite på en civilare variant från Varusteleka men den ser lite kort ut och är inte säker på huvan.

Instämmer, en anorak i tätvävd bomull eller bomull/polyester har dessa egenskaper. Isoleringen kan man variera alltefter temperatur och aktivitet med olika lager under anoraken.

Vilka budgetvarianter finns det i denna? Hade en HH en gång i tiden som var perfekt men som kändes ganska tung.

Det finns en Fjällräven Gutulia i stl M på tradera, den borde funka om bara storleken passar. Jag har en Bergans Nordmarka till salu men den huvan uppfyller inte alls ditt önskemål om vindstrut.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips