låglandsvatten att dricka?

Jag har gjort sex korta låglandsturer på Östgöta-, Sörmlands- och Bergslagsleden. Med få undantag (t ex Svensbo i Linköpings kommun - där jag till min stora glädje upptäckte att det fanns en fin källa en bit norrut) har jag tältat vid iordningställda rastplatser - dessa ligger nästan alltid intill sjöar. Vattnet har jag i regel renat med micropuurtabletter. De starkaste verkar inom en halvtimme, sen finns en tillsats som tar bort klorsmaken. På etappen har jag sedan burit med en liter. Aldrig att jag skulle bära 3-5 liter!! Ibland har det funnits vatten på vägen, dock finns det anledning till källkritik på Sörmlandsleden.
 
Någon som har koll på vilka realistiska åkommor man kan dra på sig genom att dricka sjövatten helt orenat i Sverige?

Stillastående tjärnar, diken och annat uppenbart skitvatten borträknat.

/G
 
Ansiktsförlamning... låter najs. Inte permanent hoppas jag.[...]

Kortison i 10 dagar och sedan var symptomen helt borta inom 2-3 veckor. Doktorn visste inte orsaken men sa att i 90% av fallen är det virus. Vandringskompisen tog vatten längre upp i bäcken och hade både klarare vatten och fick inte heller några konstiga symptom. I fortsättningen kommer jag nog koka även filtrerat vatten om det ser konstigt ut. (med vanligt fint vatten räcker nog filtrering dock)
 
Gustav en rejäl matförgiftning innebär att kroppen i kramp tömmer sig, risken för uttorkning är akut. Den som fått en vet att man kan inte ta hand om sig själv vid en.
Drick säkert.
go tur
 
Jo matförgiftning är jag med på, jag skulle vara betydlig försiktigare på turer där jag inte bara sätter mig i passagerarsätet till akuten. Som sagt skett mest under fiske och då har man i regel nära till civilisationen om man börjar bli dålig.

/G
 
Ok, så man bara koker upp det.
Vem köper då vattenrenare, och varför?

Halaj!

Det är samma människor som läser innehållsförteckningen på alla matförpackningar och tror att de skall få cancer av maten om de hittar ett E-nummer i listan.
Nej, jag håller inte på med några filter och kokning mm.
Jag dricker gladeligen ur bäckar och sjöar. Iaf om det inte är för mycket humus i det. Säkert ingen fara, men det ser ju inte så fräscht ut...

//T
 
@ Taipo:

Hoppas du har lika god lycka i fortsättningen :) Bara så du vet så är humusämnena är det du ska oroa dig minst för...
 
Jag har alltid (i Värmland och norrut) druckit vatten som sett hyggligt ut och som inte luktar. Dessutom kollat (på kartan) så det inte ligger hus/gårdar uppströms. Hittills inga åkommor...
/p-a
 
När jag gick min andra tur på Östgötaleden våren 2007 hade jag ett filter med, ett sådant där man pumpar vattnet igenom. När det kleggade igen blev jag hänvisad till att ta vatten obehandlat ur sjöar. Dessa låg rimligt högt i förhållande till källan, vad jag kunde se, och jag blev inte sjuk, men kände mig lite konstig i huvet. Men det kostar så lite att köra med tabletter, så jag ser ingen speciell anledning att låta bli dem. Precis som jag för ovanlighets skull blev (snabbt övergående) magsjuk i Frankrike i juni (i Alperna händer det kanske en dag av 100) kan man ha osis med nåt på en låglandstur. Och dessa turer är så korta (min senaste alptur varade däremot 18 dagar).
 
Och var köper ni era klor(dioxid)-tabletter då?
Jag såg där i överlevnadsbutiken.se, men de var slut.
Så jag kollade apotea och addnature, men inget där...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
kikkit Dricka vatten ur sjöar? Allmänt om friluftsliv 15

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...