låglandsvatten att dricka?

Tjo!

Jag har vandrat runt lite på skåneleden. Haft med vatten eller tagit ur brunnarna som finns. Och ett par gånger i (norska) fjällen, där det har funnits drickbart vatten precis överallt.

Men nu vill jag vandra mer, och man har ju inte alltid tid att ta sig till fjällen för det. Och jag vill inte behöva bära på en massa litrar vatten:)

Så, hur gör ni? Köper ni bara en vattenrenare för 500kr och tar vatten från vilken bäck som helst? Om man nu tex skulle vandra lite i blekinge eller småland, exempelvis.
Vad ska man akta sig för?

I helgen var jag på en camping vid en sjö (ringsjön i skåne). Där lever en massa ankor och bajsar i sjön. Kan man rena sånt vatten med en enkel vattenrenare? Det _låter_ iaf inte så fräscht:)

Hur gör ni?
 
Hur ser det rinnande vattnet ut, vad finns uppströms, hur smakar och luktar vattnet?

Djur och utsläpp kan göra vattnet otjänligt. Bäverdammar är bra att känna till och välja andra bäckar till vattentäkt.

Den som haft en riktig matförgiftning vet att rent vatten är guld värt.

Saknas källvatten kan man gräva i grusförande lager några meter bredvid bäcken och få ut grusfiltrerat vatten.
Du bör ha med dig melittafilter och kärl för vattnet.

Filter finns av keramiska och ytrörs. De förra kommer att sättas igen de senare måste även de backsköljas. Alla filter måste vårdas enligt anvisningarna och emellanåt behöver delar bytas ut. Keramiska filter kräver muskelkraft eller höjdskillnad. Om du tycker 500-2000 är dyrt så betänk alternativet.

Med knacka dörr och fråga snällt kan man klara sig fint i Götaland, de allra flesta är mycket vänliga och får du nobben tacka för det.

Planlägg turen efter brunnar, källor, cafer, bensinstationer etc. Ibland måste du bära 3-5 kg vatten det är en del av läget.

I öken kan du behöva bära vida mer.

go tur
 
Jag tar med mig extra mkt vatten på låglandsvandring och filtrerar sedan mer med en Sawyer Mini (200SEK på eBay) Fick dock en halvsidig ansiktsförlamning efter litenskumt vatten förra sommaren Oklart om det var vattnet eller inte. Sawyer mini har inget kolfilter så det tar endast bort bakterier, inte virus.
 
Ansiktsförlamning... låter najs. Inte permanent hoppas jag.

De 2 som jag länkar till ovan verkar inte heller ta bort virus.
Vad tar bort virus??

Och om det står att filtret klarar 2000L, vafasen, det är ju hur mycket som helst.
Behöver man inte göra ngt alls efter varje runda med filtret??
 
Har druckit ganska mycket sjövatten på låglandet men inte helt utan att tänka mig för. Kanske bara haft tur men jag har inte råkat ut för något. Är säkerligen väldigt individuellt hur känslig man är också. Det finns dock många tillfällen då jag avstår. Ska även sägas att det ofta är i samband med fisketurer där man kan komma ut en bit från vikar och annat där ytvattnet och allt vad det innebär samlas. Vatten med mycket lantbruk omkring eller andra industrier aktar jag mig för.
 
Vad tar bort virus??

http://www.cdc.gov/healthywater/drinking/travel/backcountry_water_treatment.html sa:
Viruses - (for example, enterovirus, hepatitis A, norovirus, rotavirus)
. * Potential health effects from ingestion of water contaminated with viruses are:
. - Gastrointestinal illness (for example, diarrhea, vomiting, cramps), hepatitis, meningitis.
. * Sources of viruses in drinking water are:
. - Human and animal fecal waste.
. * Methods that may remove some or all of viruses from drinking water are:
. - Boiling (Rolling boil for 1 minute minimum) has a very high effectiveness in killing viruses;
. - Filtration is not effective in removing viruses;
. - Disinfection with iodine or chlorine has a high effectiveness in killing viruses;
. - Disinfection with chlorine dioxide has a high effectiveness in killing viruses;
. - Disinfection has a high effectiveness in killing viruses when used with iodine, chlorine, or chlorine dioxide.

http://www.cdc.gov/healthywater/drinking/travel/backcountry_water_treatment.html
 
Skippa de dyra och tunga filterna du länkar till. De är gammeldags jämfört med: http://www.overlevnadsbutiken.se/produkter/vattenrening/vattenfilter/vattenfilter-sawyer-mini.html

Jag har använt mitt i västafrika, Kina, sydeuropa och i södra sverige utan problem. Kapaciteten är närmast obegränsad eftersom man spolar ur det baklänges mha en spruta som medföljer. Du kan sätta det inline i en camelback, du kan dricka direkt ur vattenpölar mha sugröret du kan "häverta" vatten.

Sawyer gör även ett filter som filtrerar bort virus men som jag har förstått det så är virus inte så relevant i Sverige. Jag är mer "rädd" för kemikalier från industrier och lantbruk. De flesta åar och bäckar i Skåne rinner ju förbi jordbruksmark.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
kikkit Dricka vatten ur sjöar? Allmänt om friluftsliv 15

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.