laga triangia gasbrännare?

Jag har en gasbrännare till triangias klassiska kök som rätt snabbt slutade uppföra sig som den borde. När man vrider på den så ökar inte gasflödet i takt med att man vrider utan den kör mer "antingen eller", dvs full fart eller avstängd. När man vridit av den så tar det några sekunder innan gasen stängs av och lågan dör (till skillnad från min lilla toppmonterade brännare som reglerar gasmängden efter hur mkt man vrider och när den stängs av så stryps gasen direkt).

Så till min fråga, är detta nåt man kan fixa själv? nån packning som behöver bytas bara? eller rengöring som krävs på nåt sätt? eller ska man akta sig för att hobbymeka gasbrännare pga olyckrisk? hade gärna bytt hela brännarn men garantin har nog gått ut.

Det där är en konsekvens av att reglaget sitter vid flaskan. När du öppnar kranen fylls slangen med gas, när du stänger kranen fortsätter brännaren att brinna på den gas som är kvar i slangen.

Om man kör vätskematat (d.v.s. flaskan liggande) så blir detta ännu mer markant eftersom den flytande gasen i slangen tar längre tid på sig att ta slut.

Det är nåt man får vänja sig vid om man har ett kök där reglaget sitter på flaskan och inte invid brännaren. Vissa kök har tunnare slang som gör att effekten inte blir lika stor, men helt försvinner den inte.

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.
Jag har en gasbrännare till triangias klassiska kök som rätt snabbt slutade uppföra sig som den borde. När man vrider på den så ökar inte gasflödet i takt med att man vrider utan den kör mer "antingen eller", dvs full fart eller avstängd. När man vridit av den så tar det några sekunder innan gasen stängs av och lågan dör (till skillnad från min lilla toppmonterade brännare som reglerar gasmängden efter hur mkt man vrider och när den stängs av så stryps gasen direkt).

Så till min fråga, är detta nåt man kan fixa själv? nån packning som behöver bytas bara? eller rengöring som krävs på nåt sätt? eller ska man akta sig för att hobbymeka gasbrännare pga olyckrisk? hade gärna bytt hela brännarn men garantin har nog gått ut.

Det låter inte normalt.Visst är det slang men med gas är justeringen ändå näst intill direkt. Låter som något problem kring vredet. Finns packningar och som en nål där som kanske behövs ses över. Ibland finns det lite rester från tillverkningen kvar på sina håll i nya brännare...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips