laga triangia gasbrännare?

Jag har en gasbrännare till triangias klassiska kök som rätt snabbt slutade uppföra sig som den borde. När man vrider på den så ökar inte gasflödet i takt med att man vrider utan den kör mer "antingen eller", dvs full fart eller avstängd. När man vridit av den så tar det några sekunder innan gasen stängs av och lågan dör (till skillnad från min lilla toppmonterade brännare som reglerar gasmängden efter hur mkt man vrider och när den stängs av så stryps gasen direkt).

Så till min fråga, är detta nåt man kan fixa själv? nån packning som behöver bytas bara? eller rengöring som krävs på nåt sätt? eller ska man akta sig för att hobbymeka gasbrännare pga olyckrisk? hade gärna bytt hela brännarn men garantin har nog gått ut.
 
Det där är en konsekvens av att reglaget sitter vid flaskan. När du öppnar kranen fylls slangen med gas, när du stänger kranen fortsätter brännaren att brinna på den gas som är kvar i slangen.

Om man kör vätskematat (d.v.s. flaskan liggande) så blir detta ännu mer markant eftersom den flytande gasen i slangen tar längre tid på sig att ta slut.

Det är nåt man får vänja sig vid om man har ett kök där reglaget sitter på flaskan och inte invid brännaren. Vissa kök har tunnare slang som gör att effekten inte blir lika stor, men helt försvinner den inte.
 
Jag har en gasbrännare till triangias klassiska kök som rätt snabbt slutade uppföra sig som den borde. När man vrider på den så ökar inte gasflödet i takt med att man vrider utan den kör mer "antingen eller", dvs full fart eller avstängd. När man vridit av den så tar det några sekunder innan gasen stängs av och lågan dör (till skillnad från min lilla toppmonterade brännare som reglerar gasmängden efter hur mkt man vrider och när den stängs av så stryps gasen direkt).

Så till min fråga, är detta nåt man kan fixa själv? nån packning som behöver bytas bara? eller rengöring som krävs på nåt sätt? eller ska man akta sig för att hobbymeka gasbrännare pga olyckrisk? hade gärna bytt hela brännarn men garantin har nog gått ut.

Det låter inte normalt.Visst är det slang men med gas är justeringen ändå näst intill direkt. Låter som något problem kring vredet. Finns packningar och som en nål där som kanske behövs ses över. Ibland finns det lite rester från tillverkningen kvar på sina håll i nya brännare...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
groda123 Laga mat i usa Kök och brännare 1
akb123 Triangia spritkök till gas Kök och brännare 8
Fredrik_66 Större tub till triangia. Kök och brännare 8
jonasby Triangia el Kit EasyFuel Kök och brännare 30
nils73 Esbit (meta) tabletter nödbränsle till Triangia? Kök och brännare 17
johsid Är Triangia-tillsatsen till Optimus Nova bra? Kök och brännare 15
Northstar Renad bensin i Triangia Kök och brännare 14
tango Vätskematning i gasbrännare för nybörjare? Kök och brännare 22
Hoffmeister Bensin i gasbrännaren Kök och brännare 15
DoktorGlas Primus gasbrännare Kök och brännare 19
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2
packåsna Hur undviker jag underburn på gasbrännare? Kök och brännare 3
Moga Göra spindelbrännare av trangia gasbrännare? Kök och brännare 10
avslutmedlemskap0904 Gb 74 trangia gasbrännare Kök och brännare 22
avslutmedlemskap0904 Trangia gasbrännare Kök och brännare 2
nicko_ Gasbrännare under muurika Kök och brännare 6
seasteel Liten, lätt och billig gasbrännare Kök och brännare 63
Örnsätrarn Ny gasbrännare till det mindre Trangia-köket (1liter) Kök och brännare 3
Mumfi Snabb fråga rörande Trangia gasbrännare Kök och brännare 5
Mållgan Problem med trangia gasbrännare Kök och brännare 10
hooters Ny fråga om Trangias gasbrännare Kök och brännare 9
FarmerJoe Trangias Gasbrännare vs andra Brännare. Kök och brännare 20
HPP Göra egen gasbrännare till trangia kök. Kök och brännare 7
Västerdalarna Ny gasbrännare 3000W?? Kök och brännare 10
ShadingGray Info om gasbrännare? Kök och brännare 13
orjanraberg Frågor om Trangia med gasbrännare Kök och brännare 24
Tenoren Primus EtaPower EF eller Trangia 27 (UL) med gasbrännare? Kök och brännare 14
håhåjajansson Lågans spridning gasbrännare Kök och brännare 2
Damberg Gasbrännare till trangia passar till jägarkök? Kök och brännare 13
Karpaterna.se Gasbrännare till engångsbehållare utan gängning Kök och brännare 9
reidal slang mellan gasbrännare och gasbehållare Kök och brännare 2
ChristerE Trangia gasbrännare hade sotat igen Kök och brännare 6
marhuz Trasig Trangia-gasbrännare Kök och brännare 9
Lasse7704 Primus Gas 100g och Trangia gasbrännare inget bra? Kök och brännare 13
gåsapågen Packning av gasbrännare och Trangia 27-2 Kök och brännare 7
Stordrulen Trangia gasbrännare Kök och brännare 2
Sarvi Trangias gasbrännare - plåtens funktion? Kök och brännare 20
Gryningsflickan Krånglande gasbrännare Kök och brännare 6
Staffan Andersson Norskt test av gasbrännare Kök och brännare 11
ala Markill eller Tragias gasbrännare? Kök och brännare 3
tomatchili Rengörning av gasbrännare Kök och brännare 1
eaglerock Gasbrännare i gammalt Trangia? Kök och brännare 14
fson Minimala gasbrännare? Kök och brännare 27
Strykarräven Bygga vindskydd till gasbrännare Kök och brännare 5
Avslut090305 Gasbrännare? Kök och brännare 4
Tomas J Gasbrännare till Trangia ? Kök och brännare 7

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...