Laga större hål glasfiberkajak

Hej! Vinterförvaringen av kajaken klarade inte av snömängden och jag har fått ett par fula hål i skrovet på min point65 glasfiberkajak. Tänkte ge mig på att laga detta, men börjar inse att det är en jäkla djungel med tyckande om glasfiberrenovering. Ska det vara epoxi eller polyester till armeringen? Ska täcka allt med vit gelcoat när det är klart.

Nån här som har några tips på dos and donts när det gäller renovering av glasfiberkajak?

Polyester, vinylester och epoxi är matrisen, armeringen är glas, kol eller annan fiber. Bäst är att använda samma material som den är byggd av. Om inte så funkar epoxi (lite mjukare) på polyester (stummare) men helst inte tvärt om..

Generella tips är att bort med allt löst, slipa o gör rent ordentligt och tänka på att det inte är några hälsosamma produkter man jobbar med.. :)

/ Ulf

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Polyester, vinylester och epoxi är matrisen, armeringen är glas, kol eller annan fiber. Bäst är att använda samma material som den är byggd av. Om inte så funkar epoxi (lite mjukare) på polyester (stummare) men helst inte tvärt om..

Generella tips är att bort med allt löst, slipa o gör rent ordentligt och tänka på att det inte är några hälsosamma produkter man jobbar med.. :)

/ Ulf
Tack för svar. Jo, jag vet att det är glasfiber för armeringen. Uttryckte mig nog lite slarvigt innan. Då är frågan hur man vet vad som är använt innan på en gammal båt. Syns det skillnader på originalskrovet beroende på vilken matris som använts?

Jag kan inte alltid se skillnaden, men en ungefärlig gissning, så brukar det vara polyester i de billigaste, vinylester i lite dyrare och epoxi i lätta o dyra kompositer som glas/kol, skumkärnor osv. Kanske går att kolla med Point? Annars tror jag poly o vinylester funkar ihop..

Ofta(men inte alltid) så är det epoxi om fibrerna av en väv och polyester om fibrerna är en matta (strån åt ialla riktningar).
Man måste inte bara matcha matrisen(plasten) utan också fibrerna, fibrerna har olika ytbehandling beroende på vilken matris som skall användas.
Vävd glasfiber är oftast behandlat för epoxi, båda sorterna är lite dyrare
Matta är oftast gjort för polyester, båda sorterna är lite billigare.

Använd Epoxi och glas- eller kolfiberväv. Ett tips för att slippa mycket slipning och spackling är att linda lagningen
hårt med krympplast, det blir slätt och fint.

Hej , om ytan är gelcoat , så kan du inte använda epoxy att lappa, ! visst går det men då kan du inte måla på me topcoat,topcoat fäster inte i epoxyn. Bilder av skadorna skulle underlätta att ge råd. är det riktigt hål eller bara krossad glasfiber ? anv vinylester om det är poly/vinylester kajak, vinylen har bättre lim egenskap än vanlig polyester, som binder mest kemiskt, vinylen gör båda lim/kemiskt. Är den gjord i epoxy borde den med all vett vara spraymålad .är där ett tjockre lger färg >> topcoat, tunt troligen spraymålad.

Ofta(men inte alltid) så är det epoxi om fibrerna av en väv och polyester om fibrerna är en matta (strån åt ialla riktningar).
Man måste inte bara matcha matrisen(plasten) utan också fibrerna, fibrerna har olika ytbehandling beroende på vilken matris som skall användas.
Vävd glasfiber är oftast behandlat för epoxi, båda sorterna är lite dyrare
Matta är oftast gjort för polyester, båda sorterna är lite billigare.

Stämmer nog ,tror dock att man i kajak tillverkn anv glasfiber väv + poly/vinylester ist för strå-matta (kan vara ett lager ytterst mot gelcoaten ,mera styrka i väv än stråmatta, med epoxy anv nog bara väv.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips