Laga småhål i innertältduk

Eller gör du som mig, kontaktar Hilleberg och låter deras utmärkta syateljé reparera ditt dyra tält på ett proffesionellt sätt. Visst fixar man småskador precis som i kommentaren ovan det är inga problem men i mitt fall hade tältet landat på en brinnande myggstav och footprint och myggskydd fått flera skador.

Efter ett utmärkt arbete där jag lämnat in tältet personligen fixades det snabbt (under lågsäsong) däremot var jag inte välkommen tillbaka att hämta det...

Utan i Coronatider erbjöd de mig att kostnadsfritt skicka det till mig. Dessutom arbetet till ett pris som var fullt acceptabelt.

Hilleberg är inte för inte den ledande inom sin gren av kvalitetstält.
 
Jag har sytt ihop smårevor på resta tält som möss och hjort gjort, någorlunda färgliknande polytråd, jag har textillimmat start o ände med lim på cykeleker. Håller efter 10 år, tog en lugn halv förmiddag på gräset, med kaffepaus och fågelsång. Hål i bottenduk, tejpbot på bägge sidor, tror det var musgnag.

go tur
 
Tear Aid fixar det mesta. Permanent lagning.
Någon sådan lösning gillar jag bäst. Skicka till Hilleberg för andrahandsvärdets skull kan kvitta, detta tält kommer att användas så länge att det slutligen kommer att vara kvar i min ägo för affektionsvärdets skull.

Sy själv + dutta på lim känns osäkert. När jag experimenterat med lim/silikon i andra sammanhang har det ibland blivit misslyckade experiment och inget jag vill testa med mitt Hillebergtält. :)

Har lagat en meshväv i ett annat tält med nål och tråd. Enda sättet att få det bra är att "väva" sömmen över hålet. Det ser ändå ut som en trådklump. Sist vi sov i tältet frågade dottern vad det var, om det var en spindel... Inte jättesnyggt även om man försöker vara prydlig.

Ett problem jag ser med att sy i Hillebergs innertältduk är att den är så pass tät att varje nålstick kommer att öppna upp nya hål i väven, även om jag använder supertunn nål.

Tear Aid alltså. Hittar även youtubeklipp om Gear Aid Tenacious tape... Vilka olika varianter finns och vilket ger snyggast och mest hållbart resultat?

Eller ska jag använda gul spinnakertejp?
 
Senast ändrad:
Eller ska jag använda gul spinnakertejp?
Tear Aid eller spinnakertejp eller annan snarlik vävtejp ja. Klipp inte för små bitar, frisera och runda av hörnen eller klipp till runda/ovala lappar så minskar risken för att det börjar lossna eller rispas upp, "massera fast" tejpen i väven. Är det flera små hål nära varann, täck dem med en gemensam lapp istället för en på varje, minskar också risken att de lossnar. Jag tror du kommer bli nöjd!
 
Det är ju ett ripstop material, så jag hade nog personligen inte brytt mig om dessa små hål förrän de i värsta fall blir större. Nästan snyggare att låta det vara, påverkar ju inte direkt tältets funktion. På den undre bilden ser ju väven bara lite töjd ut utan hål och trådbrott, så kan du inte försöka samsa tillbaks trådarna för utseendets skull?
Själv har jag med mig en rulle Tenacious tape som kommer i en liten praktisk plasttub som även rymmer en synål och en liten trådrulle som reservdelar om olyckan är framme. Har dock aldrig behövt använda det. Välj genomskinlig färg på vävtejpen så funkar det på alla tyg.
 
Det är ju ett ripstop material, så jag hade nog personligen inte brytt mig om dessa små hål förrän de i värsta fall blir större. Nästan snyggare att låta det vara, påverkar ju inte direkt tältets funktion. På den undre bilden ser ju väven bara lite töjd ut utan hål och trådbrott, så kan du inte försöka samsa tillbaks trådarna för utseendets skull?
Själv har jag med mig en rulle Tenacious tape som kommer i en liten praktisk plasttub som även rymmer en synål och en liten trådrulle som reservdelar om olyckan är framme. Har dock aldrig behövt använda det. Välj genomskinlig färg på vävtejpen så funkar det på alla tyg.
Var har du köpt Tenacious tape i Sverige?
Ska försöka bara putsa till trådarna som du säger. Lagar nog ändå de större.
 
Var har du köpt Tenacious tape i Sverige?
Ska försöka bara putsa till trådarna som du säger. Lagar nog ändå de större.
Jag har tyvärr inte letat i Sverige, köpte några förpackningar på REI i USA.
Verkar dock finnas att köpa, får flera träffar när jag googlar på det. Ex detta är de små rullar jag har som reserv på vandringen:
 
Efter lite trixande med sökningarna hittade jag den genomskinliga varianten av Gear Aid Tenacious Tape i en svensk butik, Uthuset.se som skulle behöva putsa lite på sökordsoptimeringen. ;) Det är inte första gången som jag lyckas snoka upp någon friluftspryl som först verkar ogooglingsbar, händer tyvärr ofta att de här små okända men seriösa butikerna överhuvudtaget inte hittas när man söker, så synd!

Fruugo är väl en sådan där samlingssajt med rätt kassa recensioner. Undviker helst. Se vilken fin googleöversättning i Smux länk: "Gear stöd", på en annan sida heter produkten "Gear Stöd Envis Tape". :D
 
Spinnakertejpen kom idag och eftersom den har en väldigt tygig känsla (ej glatt som man kan förvänta sig av något som heter tejp) valde jag att laga med den. En så tygig tejp passar ju synnerligen bra till innertält! Tycker resultatet blev helt ok. Hade kanske kunnat använda mindre lappar. Har bara satt tejp på en sida så det inte blir så styvt. Det känns inte klibbigt bakom tejpen i de små hålen, bör väl funka..?

Tenacious tape som också har köpts, ska användas för att laga en goretex-jacka.

Framsida:
20200715_194403.jpg

Baksida:
20200715_194320.jpg
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.