Laga Point 65 kajak

Har fått uppgiften att laga en kompis Point kajak som blivit påbackad. Det är sprickor både på sidorna och på ovansidan i aktern.

Min plan är att lyfta av toppen dvs såga av toppen ca 50 cm och lyfta upp och laga den separat. Sedan plasta med epoxy och väv på insidan och gelcoat på utsidan.

Kan det vara något?

Vad behöver jag tänka på?

Förslag på material dvs fabrikat och var jag köper det.

Jag tycker det låter besvärligt att kapa av överbyggnaden eftersom du ändå kommer behöva plasta på insidan. Jag tycker enbart att du ska plasta på insidan. Sen får du spackla på utsidan och lacka om. Helst vill man ha gelcoat på utsidan då det är tåligare mot repor än vanlig lack. Däremot kan det vara svår att få ett helt perfekt resultat med positivt lackad gelcoat( Sprayad alltså) Normalt läggs gelcoaten i formen innan plastningen. Ställ kajaken med fören neråt mot en vägg så du kan stå upp och jobba.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips