Laga paddelskaft i kolfiber

I helgen hade vi rollträning i bassäng och tyvärr så hände en sak med grönlandspaddeln - skarven i skaftet delade sig lite - antagligen blev det för mycket kraft när jag höll ena handen på bladet och andra handen var kanske på samma sida om delningshylsan som bladet jag höll i och då blev det nog för stor kraft på skarven, som nog tryckte isär skaftet i längsled på andra halvan.

För att förstå skadan så titta på bilden, den vänstra halvan har delat sig lite i skarven mellan "skaft-halvorna" - se mina röda pilar.

Jag kan ju sätta lite tejp om skaftet men jag vill hellre göra en lite mer permanent lagning - har någon några tips på hur jag ska göra och vad jag ska använda för "lim" (epoxy, eller något annat)?
Jag tänker att lagningen ska bli ganska stum, då det ju inte ska flexa eller glappa i delningsskarven.
Bör jag sätta någon förstärkning runt om, utanpå skaftets omkrets, också eller räcker det att få ihopa skarven som öppnat sig igen?

Jag gillar paddeln och vill laga och återställa den.

/Patrik


paddel.jpg
 
Senast ändrad:
Du kan ju prova att bara limma med lamineringsepoxi i skarven först. Eftersom den består av två halvor så är det troligtvis så dom gjorde från början. Är sprickan jämn räcker det med bara epoxin, är den mer ojämn kan du behöva tillsätta lite förtjockningsmedel. Håller inte det så får du förstärka med väv runt om.

Problemet vid skarvarna är oftast att mittbiten, med dubbla lager rör, är betydligt styvare än resten och du får en brottanvisning precis i skarven mellan lagren.

/ Ulf
 
Jag skulle nog försöka fixa någon typ av ny förstärkning på utsidan runt om. Enklaste är väl silvertejp som vanligt, annars kålfiber-epoxy lagning. Gissar bara.
 
Vanlig 2-komponents superepoxi fungerar utmärkt till kolfiber eller glasfiber, ex Casco eller Loctite.

Du bör dock försöka förstärka den över lagningen på utsidan, helst med ett kort tight passande kolfiberrör som du limmar på plats (rugga ytan innan limning med ett fint sandpappar för bäst vidhäftning), eller möjligen linda spinnakertejp eller liknande hårt över lagningen. Rengöring av ytan resp överflödigt lim innan det härdat görs bäst med T-röd.

Måste dock säga att den är en märklig konstruktion av ett kolfiberrör med en längsgående skarv vilket blir en svag punkt.
 
Det är faktiskt väldigt enkelt att laga:
-Köp https://www.carbix.se/product.html/kolfibersnore/rowing--24k-ht1600 eller en grövre Dynema fiskelina samt lamineringsepoxy
-Slipa ytan som skall lamineras med 400 sandpaper, tvätta med Aceton
-Lägg på ett lager lamineringsepoxy, se till att sprickan fylls med epoxy. Det skall vara tunnflytande epoxy, ingen seg epoxy lim.
-Fäst linan någon cm från stället där sprickan börjar med tape, linda tajt mot ändan av paddeln och sen tillbaka till tejpen, allt medan epoxyn är fortfarande flytande. Säkra ändan av linan med tejp, pensla på lite mer epoxy så att linan är helt täckt.
-Låt torka, klipp bort ändan av linan, slipa lätt och på med lite sprejfärg, tape eller krympslang.

Var försiktigt med epoxy, använd handskar och andas inte in slipdamm.
 
Det är faktiskt väldigt enkelt att laga:
-Köp https://www.carbix.se/product.html/kolfibersnore/rowing--24k-ht1600 eller en grövre Dynema fiskelina samt lamineringsepoxy
-Slipa ytan som skall lamineras med 400 sandpaper, tvätta med Aceton
-Lägg på ett lager lamineringsepoxy, se till att sprickan fylls med epoxy. Det skall vara tunnflytande epoxy, ingen seg epoxy lim.
-Fäst linan någon cm från stället där sprickan börjar med tape, linda tajt mot ändan av paddeln och sen tillbaka till tejpen, allt medan epoxyn är fortfarande flytande. Säkra ändan av linan med tejp, pensla på lite mer epoxy så att linan är helt täckt.
-Låt torka, klipp bort ändan av linan, slipa lätt och på med lite sprejfärg, tape eller krympslang.

Var försiktigt med epoxy, använd handskar och andas inte in slipdamm.
Epoxi i skåran och att dra ihopa med kolfibertråden förstår jag.
Men när det sedan torkat, ska jag snurra av linan eller ska den att sitta kvar runt skaftet även efter det torkat?
Jag gissar att jag låter linan vara kvar och bli en del av skaftet.
Om jag vill täcka med tejp eller färg, har du tips på vad som tål vatten och sitter kvar?
Var kan man köpa så grov krympslang?
Jag har bara sett krympslang som är för elkablar upp till några mm i diameter - skaftet är ju flera cm i diameter.

/Patrik
 
Det är linan som håller ihop det, den ska sitta kvar. Har du gjord rätt, får du inte bort den heller ;-)
Vanlig Biltema sprayfärg funkar.
 
Går det inte att lägga på ett lager glasfiberväv med 2-3 cm överlappning över fogen? Limma fogen som Ulf föreslog och låt det härda innan glasfiberväv läggs på. Glasfiber är genomskinligt och med lite slipning bör lagningen vara osynlig. Trycks tex byggplast (ångbroms) över epoxyfuktad väv blir ytan jämn och trycker ut eventuellt överskott av epoxy. Epoxy fäster inte på byggplast.

Kolfiber-aramidväv som paddeln är gjord av tycker jag är lite besvärligt att reparera. Till skillnad från glasfiber och kolfiberlaminat som oftast spricker, dvs fibrerna går av, splittras matrisen på kolfiber-aramid, men fibern är intakt. Jag vet inte hur proffsen lagar sådana skador, men jag misstänker att de måste skära bort det skadade laminatet och lägga på en ny sektion laminat i en gjutform.
Aramid säljs även under varunamnet Kevlar och används bla i skottsäkra västar. Segt och svårt att bearbeta.

Jag har haft en kajak och en paddel i kolfiber-aramid. Paddelskaftet hade efter en överbelastning en sektion på 10-15 cm som var mjuk som en strumpa. Kajaken hade oturligt fått stäven intryckt några centimeter, också den mjuk som en strumpa. Skrotade båda.
 
Att det ska vara lamineringsepoxy att limam ihopa med är jag helt med på men för att dra och hålla ihopa det, funderar jag på att tejpa istället, tror det blir snyggare.
Vad tror ni denna hyfsat beständiga tejp
som rekommdnerat för diverse andra lagningar i annan tråd här.

/Patrik
 
Vad tror ni denna hyfsat beständiga tejp
som rekommdnerat för diverse andra lagningar i annan tråd här.
Epoxy är ganska sprött och jag tror att fogen kommer spricka vid belastning om röret inte förstärks. Tejpen kommer säkert hålla ihop röret, men är för elastiskt.
Jag tror det kommer vara bortkastat arbete att epoxylimma fogen om du tänker tejpa. Det kan vara knepigt att få epoxy att fästa på äldre epoxy, speciellt om ytorna är små.
 
Epoxy är ganska sprött och jag tror att fogen kommer spricka vid belastning om röret inte förstärks. Tejpen kommer säkert hålla ihop röret, men är för elastiskt.
Jag tror det kommer vara bortkastat arbete att epoxylimma fogen om du tänker tejpa. Det kan vara knepigt att få epoxy att fästa på äldre epoxy, speciellt om ytorna är små.
Tackar, precis det jag befarade. Då får det blir en lite fulare men hållbarare lösning med antingen väv eller kolfibertråd som föreslagits tidigare i tråden. Funktion före estetik.
Mman kan ju eventuellt dölja fatepoxyad väv/tråd (som står för hållfastheten) med tejp eller krympslang utanpå av rent utseendemässiga skäl.

Ska fundera lite till på valet mellan tråd eller väv.

Tack alla för er klokskap, återkopplar när jag är klar med min reparation!

/Patrik
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.