Laga kompass.

Hej har en gammal fin Silva Ranger type 15t kompass vars kompass hus har blivit grumligt av vad jag antar är tidens tand.
Gillar kompassen och skulle gärna laga den om det går.
Är det möjligt att byta ut kompasshuset mot ett nytt? Tycks ju finnas lite olika reservdelar att tillgå där ute men inte lyckats hitta själva huset dock.
Någon som reparerat en gammal kompass tidigare?

Det kan mycket väl finnas nya kompashus att byta till. Leta upp en återförsäljare och fråga, har du en orienteringsbutik i närheten så brukar de vara duktiga på kompasser.

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?
Jag hade en rätt gammal Silva syftkompass som fått en luftbubbla i kompasshuset. Jag mailade Silva och klagade. Trots att jag inte kunde säga vare sig när eller var jag köpt kompassen fick jag skicka in den och fick en ny. Kanske värt ett försök?

Silvas vridbara kompasshus är ofta utbytbara vad jag vet, en "metallring" som fjäder som kan pillas loss för byte av plasthuset.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips