Laga kapell till cykelkärra

Har plockat ner min gamla rostiga två-hjulade cykelkärra för att måla om och fixa allt trasigt. Det är en sådan där med en metallram som det hänger ett kapell över, man har alltså sina prylar hängande i kapellet som ser ut som en stor påse. Nu är det så att det gått två små hål i kapellväven och jag vet inte hur jag ska laga dessa små (ca fem mm stora) och retfulla hål.

Några förslag på vad man ska laga väven med?

/g

strand; sa:
Har plockat ner min gamla rostiga två-hjulade cykelkärra för att måla om och fixa allt trasigt. Det är en sådan där med en metallram som det hänger ett kapell över, man har alltså sina prylar hängande i kapellet som ser ut som en stor påse. Nu är det så att det gått två små hål i kapellväven och jag vet inte hur jag ska laga dessa små (ca fem mm stora) och retfulla hål.

Några förslag på vad man ska laga väven med?

/g

Liqui-sole, eventuellt armerat med t.ex. små bitar av den sorts glasfiberväv som man spacklar fast över sprickor till förberedelse för tapetsering. Funkar det till jolleflytkuddar lär det hålla för en cykelkärra...

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Tack för tipset, det är kanske en lösning, men hur fungerar Liqui-sole.
Blir det en plastig hinna eller blir ”det ett” med väven och hur tjockt lager går det att lägga på?
Ska man smeta på både ut- och insidan, eller räcker det med att man tar på bara en?

Någon förstärkning tror jag inte att behövs då hålen är väldigt små och det ser ut som att det bara är ytskiktet som är sönder/slitet.

/g

strand; sa:
Blir det en plastig hinna eller blir ”det ett” med väven
Det binder mekaniskt vid underlaget genom sin vidhäftning, inte kemiskt som vid t.ex. en vulkning. Men om du avfettar och kanske ruggar ytan lite så fäster det väldigt bra...

och hur tjockt lager går det att lägga på?
Produkten är lite rinnig av sig, så tjockare lager än 2 mm är svåra att åstadkomma utan små fördämningar eller gjutformar. Ser dock inget behov av tjocka lager om man inte försöker återskapa en bortnött kontur eller så.
Ska man smeta på både ut- och insidan, eller räcker det med att man tar på bara en?
Beror på hur gärna du vill slippa göra om det, och hur kritisk lagningen är. När jag lagat uppblåsbara flytkuddar till jollar så har jag av förklarliga skäl bara kommit åt ena sidan, men det har ändå blivit tätt och starkt. När jag lagade en reva i mina GT-byxor strök jag på från bägge sidor, fast tunnare. Det har också funkat.

Jag föreslår att du lägger duken så att ytan med hålen hamnar plant, sätter en tejp för hålen på undersidan och sen lägger en klick stor som en ärta mitt på varje hål och låter gravitationen sköta resten.

Om det verkligen är kapellväv (alltså ett tyg med individuella trådar) kan det vara värt att istället gnugga in smeten i väven så att du får bättre vätning/vidhäftning först, innan du lägger en pärla på hålet.

Tack David, det verkar ju vara relativt enkelt att laga det här. Det gör ju inget om det inte blir så himmla snyggt, huvudsaken att det håller.
Visst är det kapellväv. Man ser trådarna sticka ut från de ställen där hål och slitage är.

/g

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips