Låga/halvhöga stilrena SKOR HELT i skinn!? (Okej, kanske inte slitsulan). Både till skogsturen och kontoret -- finns de?

Japp...

Vill försöka hitta ett par all-around läderskor, ev. något högre variant (ej boots, mera åt löparskor, typ uppbyggda baktill) som tål den fuktiga skogsrundan likaväl som silverryggarnas nålande blickar (överdrift!).

Några viktiga egenskaper:
*Helt i läder (okej, kanske inte slitsulan)
*Ej över 3000 SEK
*Breda framtill
*Stilrena/eleganta (ingen logotyp)
*Vattentäta, i den mån som skinn förmår vara vattentätt
*Gärna narvläder
*Sköna: gärna stabila, anser mig ha en viss överpronation!
*Randsydda vore väl bra
*Kvalitetsprodukt (handgjorda?)
*Beprövade (det finns flertalet goda recensioner?)

PS.
Kan en derbymodell vara något kanske!? Om det ej finns annat.
 
Det var ingen enkel specifikation. Dolomite 54 finns i otal varianter. Detta är en bra stabil sko som funkar även om man är lite uppklädd. De kontrasterande snörena byter man mot några med mindre kontrast (ingick i mina). Men hela din spec uppfylls ej.
 
Den stora skillnaden på kontorspjuck och terrängskor är väl greppet i sulan (och traktorsula kanske inte matchar ditt krav eleganta)?

får många år sedan har jag köpt några svarta lågskor med bra slitage-och vattentålighet från t ex Timberland och Rockport, och då påstod man att sulan var uppbyggd som på joggingskor så man kunde om man ville löpträna med dom. Men det var ju ganska släta sulor utan särskilt bra grepp i lera så det fick vara. De skorna håller ännu trots ganska mycket användning även i slaskig vinter och logotypen är oftast mycket diskret. Troligen slits dom mera i skogen, men kvaliteten för priset har varit OK. Butiker som säljer de märkena kan kanske tipsa om nutida alternativ?
 
Kero var intressant. Skon nedan finns också i svart men bilden nedan gör modellen bättre rättvisa.


Skor tycker jag man skall prova innan köp.

20_142A.jpg


Jag köpte ett par Lundhags lågskor i Järpen i vintras som jag är nöjd med efter att ha gått in dem. Mina fötter är höga och breda. Jag skulle själv undvika randsydda i skogen, eftersom de lätt börjar läcka in vatten om inte sulan är väldigt styv. https://www.addnature.com/lundhags-...jiY7GjIhAh1BpGyH75G8Fdo6V2Amkda4aAm-cEALw_wcB

Ditt val, stilrena är oerhört subjektivt kan jag tycka.

Thure

lundhags-stuore-low-shoes-men-chestnut-1.jpg
 
Senast ändrad:
Den stora skillnaden på kontorspjuck och terrängskor är väl greppet i sulan (och traktorsula kanske inte matchar ditt krav eleganta)?

får många år sedan har jag köpt några svarta lågskor med bra slitage-och vattentålighet från t ex Timberland och Rockport, och då påstod man att sulan var uppbyggd som på joggingskor så man kunde om man ville löpträna med dom. Men det var ju ganska släta sulor utan särskilt bra grepp i lera så det fick vara. De skorna håller ännu trots ganska mycket användning även i slaskig vinter och logotypen är oftast mycket diskret. Troligen slits dom mera i skogen, men kvaliteten för priset har varit OK. Butiker som säljer de märkena kan kanske tipsa om nutida alternativ?
Ja, varit inne på Timberland. Tyvärr ofta inre material av syntettyg.
 
Kero var intressant. Skon nedan finns också i svart men bilden nedan gör modellen bättre rättvisa.


Skor tycker jag man skall prova innan köp.

Visa bilaga 36235

Jag köpte ett par Lundhags lågskor i Järpen i vintras som jag är nöjd med efter att ha gått in dem. Mina fötter är höga och breda. Jag skulle själv undvika randsydda i skogen, eftersom de lätt börjar läcka in vatten om inte sulan är väldigt styv. https://www.addnature.com/lundhags-...jiY7GjIhAh1BpGyH75G8Fdo6V2Amkda4aAm-cEALw_wcB

Ditt val, stilrena är oerhört subjektivt kan jag tycka.

Thure

Visa bilaga 36236
Lundhagisarna är riktigt saftiga! Går de att "sula om" efter riklig användning, tror du?
 
Lundhags är ju kända för bra support. Du kan kontakta dem i Järpen och fråga. Borde gå bra att sula om.

Thure
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.