Låga/halvhöga stilrena SKOR HELT i skinn!? (Okej, kanske inte slitsulan). Både till skogsturen och kontoret -- finns de?

Marschkänga m/1959. Lite högre än du tänkt kanske. Går att springa med. Retro enligt nutida språkbruk.

Min erfarenhet är att de inte uppfyller kravet sköna. För mig tog det ett antal veckor innan skorna gått in fötterna, med många andra skor var det skorna som anpassade sig efter fötterna med med just dessa var det nog tvärtom att fötterna anpassade sig till kängorna. Och tur att inte kravet Låg vikt fanns med för då går dessa bort direkt. Jag rekommenderar inte dessa för lägnre vandring. Slittåligheten är nog svårslagen men annars gillar jag dem inte.

/Patrik
 
Jag har använt Hanwag Grunten i flera års tid och är mycket nöjd med dem. Möjligtvis kan jag behöva sula om dem om några år, men annars känns de outslitliga. Tror de uppfyller alla dina krav, möjligen är de lite i kraftigaste laget. Jag har använt mina till vardags, har andra kängor i skogen. Jag brukar ställa bort mina på vårkanten då de blir lite i varmaste laget trots avsaknad av membran och liknande. Lätta att putsa upp när man vill ha dem i mer civiliserade sammanhang.
Jag har använt dem med mer uppbyggda inläggssulor och då är de mycket sköna.
 
Det finns ju stilfulla handgjorda märken från Northampton som Trickers och Crockett&Jones. Då blir de lite dyrare än 3000sek dock men det är skor som görs för en livstid och som man kan skicka in och få renoverade och sulbytta. Jag har själv bl a ett par C&R Islay och ett par Trickers Malton Country boots. De har ju även lägre modeller med grövre "commandosula". Mina Trickers funkar absolut för enklare skogsvandringar men är inget jag skulle välja för en blöt myrvandring. Otroligt sköna dock när man gått in dem. Kolla även Allen Edmonds och Loake som ligger lite lägre i pris.


 
Kan du tänka dig "barfotaskor"?

 
Tack för alla förslag! Hanwag Grunten var nog intressantast än så länge! Har förövrigt insett att jag nog behöver åtminstone två par skor. Dock skulle ett par Blundstones nog kunna leva dubbelliv!
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...