Laga hål i GORE-TEXjackan.

Jag ramlade med cykeln idag. AJ! Förutom smärtor och skrapade jeans så gick det hål i min favvojacka.
Två hål uppstod.

FRÅGA: Hur ska dessa hål lagas för att jackan ska bli bra igen?
Hålens storlek är ca 6x3 cm, och 3x3 cm.
Jackan är en trelagers GORE-TEX.

Tacksam för hjälp i denna svåra stund,

Markus

Det beror på hurpass händig/ordentlig du är.

Jag har både använt någon slags "gore tex reparations kit", som innehöll en bit gore-tex, lamineringstape (som skulle strykas fast) och några bitar ripstop-nylon. Dessa kit fanns i olika färger på min lokala friluftsbutik, för något år sedan.

Jag har också använt vanlig "spinackertape" eller "rip-stop-tape" med gott resultat. Hålen syns inte och det läcker inte in vatten, men riktig Gore-tex är det ju inte.

Spinackertape är billigare, går snabbare att använda och är förhållandevis smidigt. Gore-tex-reparationskit är dyrt, lite meckigt men kanske värt det om man ändå lagt ut flera tusenlappar på en jacka man gillar?

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Jag är ganska ordentlig, men ordentligt ohändig.
Blev det bra när du lagade med GORE-TEX reparatinskitt, och hur blir det med hållbarheten?
(Vad kostar ett sådant kit?)

Vad är rip-stop-tape, och var köper man det?

Markus.

Tycker det blev fint med repair-kitet. Lagningen har hållit nu, sedan jag lagade den vintern 2000/2001, trots hundratals åk, isklätterturer, toppturer och några tusen timmars vintertältande sedan dess.

Rip-stop-tape och spinackertape är samma produkt, egentligen, beroende på var du köper den (seglarbod eller friluftsbutik). Lycka till med lagningen!

Om jackan är fräsch i övrigt skulle jag lämna in den till gore-tex lagnings-center...
Börjar man pilla själv riskerar man att garantin på membranet inte längre gäller....

Playground och Adventura i sthlm är GoreTex Service Center, de kan fixa det. PÅ andra plater i landet vet jag inget...

Info

Jag rekommenderar oxå att lämna in jackan... På servicecenter brukar de vara väldigt händiga och noga - lagningarna brukar knappt att synas (inte några stora lappar osv).

Om du är i SDtockholm så rekommenderar jag att du svänger förbi Playground på Adolf Fredriks Kyrkogata 15 - eller ring Anne på servicecentret 08-651 35 01!

http://www.playgroundstores.com/goretex.html

Lycka till!

Calle

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips