Crispi Stetind, laga söm?

En söm har gått upp på mina Crispi Stetind. Jag funderar lite på hur man ska gå till väga att laga detta. Min tanke var att gå till någon skomakare som löser problemet. Men nu är det ju så att pjäxan har gore-tex. Spelar det någon roll?

Syr skomakaren rakt igenom pjäxan så kommer det väl gå hål i membranet och poängen med gore-tex gå lite förlorad. Men å andra sidan kanske man kan kleta på lite av Casco's Liquisole efter man hämtat skorna.

Låter detta vettigt att först sy rakt igenom skon och sedan kleta på Liquisole på sömmen utifrån? Eller ska man skicka skon till Crispi och få det lagat genom dom (låter dyrt). Skorna är runt 3 år gamla så kvitto hjälper inte (om jag hade haft något vill säga).

Tacksam för råd!

/Fredrik
 

Bilagor

  • Crispi.jpg
    Crispi.jpg
    45.7 KB · Visningar: 716
Du kan be skomakaren skjuta igenom Goretexet.
Sen efteråt kan du om du kommer år sprätta innerfodret med rakblad och laga med en gtexlagningslapp,spinnakertejp eller högkalitetssilvertejp som plastikpaddings.
 
Det är bara en söm som håller fast förstärkningsgummit? Jag skulle bara dutta lite liquisole på sömmen så den inte fortsätter att gå upp och strunta i det estetiska. Eventuellt försöka peta in lim bakom gummit om det släppt från skinnet. Syr du genom GT-fodret kommer det läcka och jag tvivlar på att du kommer åt att försöka tejpa inifrån.
 
Diskutera med skomakaren. Jag skulle be skomakaren att sy det håller mycket bättre än limning IMHO. Lite Liquisole efteråt både på ut och insida kan vara bra. Insidan hamnar troligen under innersulan.

Liknande lagning har min skomakare gjort på mina Alfa Hafjell fast vid plösens nedre söm i ovanlädret. Funkar bra efter det men skomakaren gnällde lite över att flera nålar på symaskinen gått av.

Thure
 
Den sömmen är sydd när ovanlädret är löst från sulan och före skons liner och foder är monterat.
Att själv täta skon inne i övergången till sulan blir väldigt trångt och det måste bli slätt.

Som Thure skriver söm är hållbarare lagning är klistring, vilket tidigare inlägg rekommenderats. Tala med en riktig skomakare och överväg innan du bestämmer dig.
Inga kängor varar evigt utan vård och lagning.
go tur
 
Senast ändrad:
Tack för svaren och rekommendationerna. Det får bli ett snack med skomakaren. Antingen har dom en bra lösning, eller får dom helt sonika sy genom skon och sedan får man täta lite efteråt.
 
Kommer du åt sen och skära så är det bästa metoden , tänk på att det finns skalpellblad även i krokform.
Du kan ju prova och skära uppe i skafftet för och se hur membranet ligger mot fodret så du får en uppfattning hur du fixar det.

Superlim är faktiskt ganska penetrerande om inte skon är infettad för grovt , du kan kanske avfetta området med omgångar med tandborste,yes diskemedel och vatten eller aceton och sedan stoppa vidare släpp i sömmen med superlim.
Då blir det inte värre iaf på ett tag.

Edit
På det stället har du kanske möjlighet att skära loss fodret i överkant på kängan så kommer man åt och sy imellan.
Sen att fixa till det där uppe är ju inga problem
 
Jeg ville reparert med Aquasure. Det er et lim som binder utrolig bra og som beholder fleksibiliteten. Limet er utviklet for å lime våtdrakter for dykkere kant-i-kant. Du får det på båtforretninger og dykkerbutikker.

Før liming ville jeg tørket godt med teknisk sprit, for å fjerne eventuelle rester av fet skoimpregnering. Jeg bruker en tannpirker til å påføre limet, for å komme godt inn i trange steder. Og jeg har ikke tall på alle de skoene jeg har reparert på denne måten. Lykke til.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.