Laga Rottefella BC Manuell

Av en olyckshändelse råkade jag välta ned min ena turskida så bindningen gick sönder. Är det någon som har erfarenhet av att laga en trasig Rottefella BC manuell? Är det överhuvudtaget möjligt att laga eller byta ut plastdelen som man öppnar och stänger bindningen med, eller måste man byta hela bindningen?

I och för sig så fungerar bindningen även i trasigt tillstånd, men det är svårare att öppna den med vantarna på. Jag bifogar en bild på olyckan.
 

Bilagor

  • Broken_Rottefella_BC.jpg
    Broken_Rottefella_BC.jpg
    64 KB · Visningar: 783
Det finns givetvis ett lim som fixar även detta. Men nu är det ju så att metallbindningar känns rejälare.
Byt blir mitt råd. YMMV
 
Det var det jag anade att det fanns lim, men det håller troligtvis inte i längden. Själv hade jag hoppats på att hela plastdelen var utbytbar och gick att beställa från Rottefella.

Är det någon som vet om det är möjligt att byta ut den grå plastdelen som man öppnar/stänger bindningen med? Måste man då skruva av hela bindningen från skidan för att byta ut plastdelen? Och då är det väl inte säkert att det går att använda samma skruvhål utan att först plugga igen det gamla?

Jag får kanske åka med trasig bindning så länge det fungerar, det är enklast så.
 
Har inte råkat ut för detta, men jag har samma bindning så frågan är intressant. Om bindningen måste skruvas av borde skruvhålet fungera när man skruvar på bindningen igen, tror jag. För skruven är väl inte säkrad med lim i skidan?

Ring eller maila till Rottefella. Är väl inte första gången detta händer. Om de är måna om sitt rykte så skickar de dig en utbytesdel gratis, det har jag varit med om att Primus har gjort till ett kök som jag hade.

/Hans
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.