Lättviktsregnställ till 9-åring

Jag önskar tips på bra lättviktiga regnställ till en 9-åring. Hon har en ganska robust skaljacka för vardagligt bruk och kortare turer i skogen. Men den är förhållandevis tung och otymplig. Inför sommarens planerade fjällvandring vill jag lätta på vikten. Jag har själv Montane Minimus regnjacka och Haglöfs Lim byxor. Så jag är ute efter något liknande, eller iallafall 2-lagers lättare regnställ till henne.

Jag köpte tunna skal/regnjackor till ungarna på sportsdirect som varit otippat bra. Karrimor (som bara har namnet gemensamt med det hederliga brittiska märket, köptes upp av Frasergruppen för en massa år sedan). Möjligt att de har byxor också.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Jag köpte tunna skal/regnjackor till ungarna på sportsdirect som varit otippat bra. Karrimor (som bara har namnet gemensamt med det hederliga brittiska märket, köptes upp av Frasergruppen för en massa år sedan). Möjligt att de har byxor också.
Jag hittade inte någonstans att få tag på dem nu (men min google-fu kanske är dålig). Däremot snubblade jag över nåt brittiskt märke som hette Mac in sac när jag sökte efter Karrimor.
10 000m vattenpelare och 8000 andningsförmåga och vägde ca 200g. Gick inte heller att få tag på i Sverige men jag hittade en på Vinter för en 100-lapp + frakt så vi får testa den i ruskväder hemma innan turen.

Bergans har sin serie Sjoa som är 2 lagers som tål 10000 mm vattenpelare.
Jackan väger 520g och byxorna 415g.

Tror det är svårt att hitta lättviktsregnkläder för barn. Barnkläder behöver vara lite mer slitstarka för att hålla, vilket lättviktskläder oftast inte är.

Alternativet är att köpa vuxenregnkläder i liten storlek. Hade själv det från mellanstadiet men då var jag ganska lång.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips