Lättviktsmobil, 44g, 200 spänn

Mobilen behöver man ju ofta släpa med av olika anledningar på vandringen. Om så är fallet finns det ju en pryl till att skala av några gram ifrån .... billigt med till skillnad från alla andra lättviktsprylar.

Simpell XD100, 44g med batteri --> http://www.youtube.com/watch?v=5aAGfiPp2z0&feature=related

Säljs i Sverige för runt 200kr ex.vis här --> http://www.teknikproffset.se/MOBIL/...XD100---En-av-vaerldens-minsta-telefoner.htm#

Tekniknörd som man är blir man ju lite sugen att slå till :)
 
Det finurliga med dagens mobiler är ju annars att de innehåller en massa andra prytlar (gps, kartplotter, kamera, videokamera, radio, mp3-spelare osv) som man kanske inte behöver ha separat då.
 
Intressant alternativ, men lite väl dåliga batteritider för min smak. Jag kommer nog använda min pensionerade SonyEricsson 810W och lämna iPhonen hemma i sommar. Väger ca 100gram, men har väldigt bra batteritider. Sedan värderar jag möjligheten att få med lite musik, i form av mp3 + radio (+väderprognoser när täckning finns), väldigt högt.

/Erik
 
Nokia 1209 - 76g

Köpte min Nokia 1209 på ICA för 199kr
Den väger 76g med batteri.

Nästan väger nästan dubbelt så mycket, men ändå inte så extremt mycket tycker jag.
Klart ett alternativ.
 
Som vanlig är lämnat hemma lättaste alternativet! Hur motiveras täckning på nätet och tillgänglighet på dig att ha en stressmaskin till igång?
Normalvädersäkrade mobiltelefoner är inte de mest frekventa. Även om de finns.
 
Hur motiveras täckning på nätet och tillgänglighet på dig att ha en stressmaskin till igång?
.

Man behöver ju inte nödvändigtvis ha den igång hela tiden ;-)
Jag brukar förvara min i en platspåse och ha den med för att kunna slå igång den och ringa för hämtning om jag bryter en fot eller nåt.
 
Ja den här verkar ju tillräckligt liten/billig, för att vara nödtelefon som ligger i bilen till vardags, och följer med som enda telefon i nån form av vattensäkert nödkit i ryggsäcken. Den ska så klart vara avslagen i båda fallen.

Jag gillar inte att ha mobil med mig på vandring, men sambon kräver att jag ska kunna ringa om det händer nått. Ett klart intressant alternativ tycker jag.
En annan grej är när man är på badsemester. Billig mobil gör inte lika mycket om man blir ficktjuvad, och dessutom går den ner med lite kontanter i en vattentät ask när man badar..
 
Jag köpte telefonen samma dag som den här tråden skapades och fick den levererad på en dag.

Det fungerar bra för mig och har grundläggande funktionalitet såsom telefon, telefonbok, sms, klocka och alarmfunktion.

Helt ok som backup-telefon mao. Jag har normalt en HTC HD2 som dels är alldeles för dyr för att ta med ut, dels för tung samt pga stor skärm endast batteritid på 1-2 dagar.

Angående frågan att ha en telefon på eller av så kan ju även möjligheten för räddningstjänsten att positionera bäraren vid exempelvis en nödsituation (är självklart beroende av hur många master bäraren har kontakt med) vara ett argument.

Tidigare hade Telia en tjänst som hette FriendFinder som även gav anhöriga (efter godkännande) möjlighet att spåra mobiltelefonen över Internet eller få koordinater via SMS. Kan ju också vara värdefullt för oroliga anhöriga när man är på trailen. Funktionen gick aktivera/avaktivera före/efter resa för integritetsskydd.
Vet att den används flitigt som billigt larm för båtar och motorcyklar mm. Bara gömma en billig telefon med strömförsörjning. Även populärt bland föräldrar med tonårsbarn för att kunna ha en livlina om dottern/sonen inte kom hem på natten.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
grodanbolle Vango Helium 200 - Aktodödaren? Lättpackning 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.