Lättvikt vart tog den vägen?

Lättvikts quilt

Såg att andersj har släppt en ritning på en dunquilt, misstänker att NUI också är inblandad i sammanhanget ? Polska fågeldun verkar vara melodin...
 
Lättvikt

Lättvikt har inte, trots allt, så himla mycket med vikten på de enskilda prylarna att göra.

Utan rör sig om mängden prylar som är med och här är alla packlistor jag sett från Fjällsäkerhetsrådet till div. fabrikanter och försäljningsställen allt för digra.

Knepet är att minimera antalet medhavda prylar eller acceptera att det är slitigt att ha grejer för alla eventualiteter oavsett sannolikhet med.

Hur man lär sig packa lätt? Gör många turer och reflektera efter varje tur vad hade jag kunnat lämna hemma och stryk det från din lista.

Go tur.
 
Pertex-skal

Det fanns/finns ju jackor med uppblåsbara element i fodret. Någon som har erfarenhet av dem? Enligt uppgift lär de ju "andas" också. Det kanske går att bygga en sovsäckkonstruktion kring denna idé. Men jag antar att om det hade varit lyckat så hade produkten redan funnits. Kanske blir väven som krävs tyngre än en dunsäck. Någon som vet?

Hälsningar
Jörgen
 
airvantage

Jörgen!

Materialet du far efter är gore airvantage (http://www.goretex.se/published/gfe_navnode/se.prod.airv.html) har en väst i detta material och upplever det som välisolerande. Att tillverka en sovsäck vore nog innovativt men vikten blir nog som du misstänker rätt hög, däremot kanske man kan spara in på liggunderlaget när sovsäcken i sig då innehåller det.

:)
 
UL kropp?

Om det nu är en så stor synd att ha en packning som väger mer än 10 kg så är det väl lika fel med ett BMI över 20 eller? Eller dom riktiga ulfantasterna ligger väl en bra bit under?
 
Ja! Lågt BMI är modellen, och liten muskelmassa kräver mindre mat per dag, ännu lättare alltså. Samtidigt tror jag spontant att den vikt man bär som fettdepåer i kroppen är mer energieffektiv än att bära fettet i maten. Det är möjligt att det bästa UL-tipset således är att leva på pizza veckorna innan vandring, för att sedan vandra utan man, samt sova i dubbla lager sopsäckar, som silvertejptätas och blåses upp i fält, så man ligger mellan dubbla luftlager.
Debatten fortsätter.
 
Ultra light

Det kan vara kul att såga av tandborsten samt borra hål i det lilla skaftet som blir kvar men... minskar vikten?

Nä, vikt sparar man lätt genom att byta ut
-Ryggsäck
-Sovsäck
-Tält
-Lämna alla kan vara bra saker hemma

Jag använder (sommar)
- 55 l Marmot rygga 1,3 kg
- Sovsäck Marmot Hydrogen konf temp -1
- Hilleberg Nallo 2 2,1 kg alt. Home alone 1,4 kg

Detta sparar en massa vikt utan minskad komfort.
Mat skulle jag aldrig snåla på!!!
 
Det värsta och sista problemet med tung packning löste jag när jag efter en vandring med snudd på 50 kg mat och utrustning, aldrig kommer bära denna vikt igen. Jag hade halva garderoben samt fiskeprylar i mängder och ja, allt!

Nu lastar jag lätt när jag inte sitter i kajak och har köpt ett lättviktstält på totalt 1,6 kg och inser att det är maten som ska väga och inte utrustningen.

Numera toppar jag väl 20-22 om jag ska ut i annat än kajaken..

// Jocke
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Snöslask Lättviktstält 2p för skandinavien (amerikanst eller nordiskt?) Fjällvandring 21
Jonkan91 Kost/Vandringsmat - Lättvikt, Energirikt Fjällvandring 15
pal2 Tips på fjällsemester - Vart? Fjällvandring 14
Vattenvargen Fjällen om hösten - när och vart? Fjällvandring 10
jojjebros Har gått Abisko-Nikkaluokta två ggr. Vart ska jag nu? [Råd och tips] Fjällvandring 21
Toblin Hur och vart 10 dagar med tält i Norge? Fjällvandring 14
JNybbe Vandra 4 nätter, vart då? Fjällvandring 2
_tobbe_ Vart är detta? Fjällvandring 3
Göran_ Vart på vägen till Pårek (från kvikkjokk) ligger "vadet"? Fjällvandring 4
Copperhill Vart hittar man dom finaste utsiktspunkterna i Åre? Fjällvandring 5
spillevink villrådig om vart jag ska vandra Fjällvandring 0
jffoto Vart är denna bild tagen? Nipfjället Fjällvandring 5
sanoj89 Fjällvandring med hund i augusti, vart? Fjällvandring 3
avslutad150115 Hardangervidda, dagsturer. Vart ska man bo? Fjällvandring 2
Stinats Vart vandrar man 3 dagar i början av maj? Fjällvandring 5
Ad.Finem Vart finns Old Tjikko Fjällvandring 13
daniel82 Vart står den här skylten? Fjällvandring 3
skogsmuller Weekend vandring i Norge 21-22 apr. Vart? Fjällvandring 1
emil. Norges Sarek...vart då? Fjällvandring 12
samppa89 Parkera bilen, vart ? Fjällvandring 5
Vandersex Jag vill ut och vandra imorgon, vart ska jag? Fjällvandring 7
tbergman Vart tog Östra Knivglaciären vägen? Fjällvandring 12
tbergman Vart tog Repivagge vägen? Fjällvandring 23
Daro83 Vandring på sommaren, tips på vart man kan åka Fjällvandring 13
staffanp Tåg från Göteborg rakt ut på fjället - vart åker jag då? Fjällvandring 15
ErikThorsell Sarek 7 dagar- vart? Fjällvandring 10
plast Vart ska man ta vägen i sommar? Fjällvandring 14
matze_87 Jämtland med tåg, vart? Fjällvandring 41
fson Vilken stav, och vart köpa? Fjällvandring 16
virab Vart vandra i Funäsdalen med barn mellan stugor? Fjällvandring 1
kristofer_wallmark Vart går turen i sommar? Fjällvandring 10
Tranan Vart går färden i år? (sommar) Fjällvandring 57
carl_ Hjälp mig, vart finns/fanns dasset? Fjällvandring 8
FSkog vart spendera 4 dagar Fjällvandring 13
Klaus Vart tar man vägen fem dagar i Norge??? Fjällvandring 1
karin_h Vart köper man gore-tex sockar? Fjällvandring 6
Jullan Till fjälls med småbarn, men vart? Fjällvandring 2
pjurka Sista veckan i maj - vart? Fjällvandring 7
Svartkjelen Sommaren 2002 - Vart? När? Drömmar? Konkreta planer? Fjällvandring 11
Jätte Micke Vart ligger Kärrkevagge? Fjällvandring 7
i96matgu Vart i Norge skall man vandra? Fjällvandring 12
Vart vandra med mamma? Fjällvandring 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.