Lättväckt?

Visst verkar det som varumärkesbyggande och ser väldigt mycket ut att ha varit så från dag ett. Men jag gillar ärliga kapitalister.

Lite ironiskt annars att "någon" som predikat att man ska köpa produkter, inte varumärken, själv kommer att erbjuda varumärken till försäljning utan att en endaste produkt medföljer ;)
 
Om det han lär ut är i närheten av den skepsism som den tråden han postade här, så verkar det (lyckligtvis) som om ni inte tog till er speciellt mycket av dessa lektioner (tack och lov). Och med tanke på hur mycket han har bemött reaktionerna känns det mer som att vi är delaktiga i ett sjukt experiment alá Hanso Foundation.

Om man nu har ett starkt sug att sätta igång flejms så finns alltid Lunarstorm.

Tror inte att de har ett elev-student-förhållande. (och Rolle kanske är upptagen med annat under dagen, arbeta tex. Inte som vi metra arbetsskygga typer som surfar i tiud och otid)
 
Att UL-rörelsen sedan länge funnits i USA är ju, som nämnts, ingen hemlighet. Men Jörgen och Martin gör ju knappast anspråk på att ha uppfunnit lättviktstanken på egen hand. .

Förr sa man ibland att man känner igen vandraren på säcken...dvs den erfarne vandraren bär en enkel och ändamålsenlig utrustning, nybörjaren bär mer än han behöver. Inget konstigt, minns mina egna stapplande steg som nybörjare med utrustning köpt efter ivrigt katalogläsande...

UL, det "nya" är att man inte bara ska packa förnuftigt, man ska använda superlätta prylar också, byta ut ryggsäcken, byta ut köket, byta ut tältet.

Ibland blir det väldigt paradoxalt: ultralätta regnskydd i silnylon, ultralätta MP3-spelare...

Men minst väger det man lämnar hemma ;)...

//J
 
Kred till packalätt!

Jag förstår inte varför det ena skulle ta ut det andra.
/klipp/ Mer fjädrar i hatten till Jörgen och Martin!

Nä... verkligen inte...

Jag har aldrig haft en så lättvandrad/slitagefri vandring som i somras, mycket tack vare lättpackarforumet, visst har det blivit dyrt men det har det varit värt.

Någon kapitalism är jag inte rädd för, det är bara att bygga vidare och förädla... till något packalätt grabbarna kan leva på.

Thomas
 
Det måste ha varit många Utsidanmedlemmar som höjde ett funderande ögonbryn när Fjäderlätt inbjöd till diskussion om ett lättpackarmärke. Min första tanke var i varje fall: Jaha, nu vill de ha min hjälp för att tjäna pengar på sitt varumärke. Varpå jag struntade i den tråden och inte läste vidare.

Jag har defintivt dragit personlig nytta av UL-diskussionerna här på Utsidan, och jag känner en hel del tacksamhet (eller vad man nu ska kalla det) till en del personer som häckar här. På samma sätt vet jag att några av medlemmarna här känner tacksamhet mot mig för vad jag bidragit med. Och det är väl precis så ett sånt här forum ska fungera? Att osjälviskt dela med sig av kunskaper och erfarenheter.

Jag hoppas att Fjäderlätt kommer att lyckas med att få igång sitt företag (för nog är det väl det som har blivit syftet?), även om jag inte vill delta/bidra. Jag kan också acceptera att det görs med "hjälp" av Utsidanpersoner som känner sig delaktiga. Fast lite obekvämt känns det...

Jag kan dock absolut inte förstå det stora motstånd och den kritik som Rungás artikel fått. Jag tycker att den är en såväl intressant som välformulerad fundering. Nu ser jag fram emot två saker:
1) Ett svar från de som faktiskt vet.
2) Rungás reaktion. (... för inte låter du den utebli, eller...?)

HåkanF
 
Vilken rolig tråd.. hahaha.. Helt otroligt!

Oavsett vad ambitionerna med fjäderlätt är så har det haft en positiv påverkan tycker jag. När man ser att opinionsbildningen också ger genomslag, så att tex. återförsäljare börjar ta hem och sälja produkter som jag annars behövde beställa från utlandet, då är det ju ännu mer intressant. Då ger någras arbete utdelning även för dem som inte lyft ett finger för att se en förändring. Om jag vore den drivande bakom detta, skulle framgången i lobbandet kunna vara en nog så stor tillfredställelse.


Men tänk om de då är ute efter att tjäna pengar. Det vore ju fruktansvärt, eller? Kom igen nu. Vad är det för värdelös attityd?
 
Fjäderlättarna har givit flera bra impulser. Deras främsta bidrag är, som jag ser det, att människor kanske börjar tänka lite när de packar om de nu inte gjorde det tidigare. Det är roligt att sträva efter att optimera sin packning för det man vill göra, En ”tung” kåta och en ”lättvikts”-eldspis eller ”UL” -kamin är min optimering på boende. Ger mig större nettoglädje/nytta när vi vandrar två (nyttan av utrustning minus onyttan av vikten) än motsvarande med vilket tält/tarp som helst. Det är tanken i deras grundkoncept, dvs. tänk till och välj det lätta alternativet om det verkar passa just dig för det du ska göra, som är tilltalande. Så har många som sysslat med vandringar länge redan tänkt. Men en liten spark i baken ibland kan vara bra.

Sen tycker jag att det skett lite mycket generaliseringar, särskilt i diskussionerna inledningsvis. Tycker också att Rungá har rätt i att det blir lite skevt, onyanserat när fjäderlättarna aldrig (?, sällan i alla fall) har någon negativ aspekt att ta upp runt lättgrejerna. Sådana finns. Det har varit en propagandistisk prägel och lite von oben stil ibland, typ i andan "vi som sett ljuset". Gillar inte heller de fraser, mantran (import och översatt från USA?) som malts a lá politiska tanken att "bara något upprepas tillräckligt ofta så", typ ”det är bara du som ska bära varje gram varje steg…”. Här finns mycket erfaret folk som länge tänkt till över sin packning, vilka skodon, ryggor, jackor etc. som passar för ens ändamål, tycke och smak. Att fjäderlättarna får lite mothugg när de kört nämnda stil är naturligt.

Än mer naturligt blir det då det faktiskt säljs en produkt på deras sida som rör exakt det som hela tiden tas upp på Utsidan, lättpackning. Utsidan säljer saker, Fjäderlätt kanske borde integreras, bli del av, Utsidan, om böcker ska säljas på Fjäderlätt? Eller kan jag skriva en bok ”Att vandra med tältkåta”, öppna en hemsida där boken säljs, sedan på Utsidan ofta ta upp förtjänsterna med att vandra med tältkåta och länka till min sida? Det kanske är ok?

Det är lite gråzon här tycker jag. Men så farligt är ännu inget, vare sig Rungás artikel eller Fjäderlättarnas väckelserörelse. Mothugg får bägge tåla.

Raskesven
 
Positivt och negativt med lättpackningsvågen

Jag ser i princip bara fördelar med den lättpackarvåg som dragit in över utsidan. Framförallt är det positivt att debatten har handlat om nytta och praktiska saker istället för status och tradidition, vilket friluftsdebatten ibland tyvärr handlar om.

Det är lätt :))) att glömma att lätt utrustning i de flesta fallen är billigare än tung utrustning, om vi nu ska tala om pengar.

En stor negativ följd har jag dock upplevt att lättpackarvågen har medfört. Jag upplever att vi diskuterar mindre om upplevelser och turförslag än tidigare!
Typ trådar om hur man tar en tupplur på bästa sätt i fjällen. Bakom en sten eller bakom ryggan? Mer om njutnig, toppbestigningar och vackra utsikter helt enkelt! Jag vet att dessa trådar existerar, men vi verkar hellre diskutera om silnylon och dunkvalité.

/Björn Nilsson
 
...
Typ trådar om hur man tar en tupplur på bästa sätt i fjällen. ...

Jag har alltid ansett att meningen med fjällfärder är att slå läger!

Packa lätt har jag försökt sen 1979 utan att egentligen lyckas. I somras gjorde vi en stugtur med kreditkort. Det var lätt.

Lättpackning JA. Lättpackningsreligion NEJ!

Vad vissa fösöker göra är att göra EN STOR GREJ av vad fjällvandrare alltid försökt. Visst... men inget omvälvande med andra ord. Möjligen mer systematiskt.

Men ni har rätt. Visst ska man packa lätt!

Men helst utan "talibanism"
 
Det är sent/tidigt, och snart dags för jobb, men jag vill ändå skriva ett svar. Jag förstår inte attackerna på Runga, tycker han har skrivit en intressant betraktelse, som uppmanar till eftertanke, dessutom med elegant självdistans. Jag har också svårt att förstå denna väckelserörelse. Vem har inte försökt slimma sin utrustning? Vem packar medvetet tungt? Har aldrig stött på nån iaf. Min stora problem är inte prylars vikt, utan volym. Tycker det är gôrjobbigt med stora bylsiga sovsäckar som kräver stor volym (därför efterlyste jag tips på en ny stor ryggsäck). Men vikten? Ja, man försöker la så gott det går, men inte tänker jag ersätta min fullt funktionsdugliga utrustning för några kilons skull, hittills har jag inte upplevt packningen som en börda. Dessutom lyckades jag bränna hål på en silnylon tarp (från brittiska kathmandu, ett bra företag) i närheten av en eld, sen dess är jag skeptisk mot sånt.

Sen tycker jag man kan göra en analys av produkternas livscykel. Hur länge håller lättprylar kontra 'tungvikt' (jag tävlade normalt i lätt tungvikt, men det är en annan femma...) ? Finns det någon sån studie? Min silnylon tarp såg ut som ett no-um-see nät efter 5 dar i skogen, min tältkåta håller fint trots att jag eldat inne i den. Mina graningekängor höll i 7 år (med flitigt användande), medan ett par syntetgympadojor ger upp efter ett år på joggingslingan. Det är klart att dunsäckar håller bättre än syntet, men det skrev la redan hemingway om i "klockan klämtar för dig"? Finns det någon miljöanalys av lättpackning? Hur många lättapaket går det på en storkåsa? Hur många Mcflurry-skedar på en i rostfritt (det borde bli ganska många)? Hur många silnylon-ryggsäckar på en i cordura 1000 denier? Gore-tex Pac-lite mot G1000? Fluorcarboner mot ett oljeställ? Finns onekligen mycket att analysera.

Nackdelar ser jag inga med lättpackning, åtminstone inte under barmarkssäsongen. Säkerhet under friluftsliv kommer sällan an på utrustning, oftast handlar det ju om karta och kompass, samt att inse sina begränsningar. Men det klart, om någon försöker sig på sarek med en tarp under vintern kan det ju bli problematiskt.

Men det som jag tycker blir skevt är när utrustning blir ett mål istället för ett verktyg för ett mål. Det är ju ändå upplevelserna som räknas i slutändan, eller? En ännu värre skevhet är när folk som inte lider av någon lättfetisch blir påhoppade för att de är intresserade av tunga prylar (t.ex. tråden om haglöfs topo, eller han som skulle ha ett tält till mc-semestern och blev rekommenderad en tarp).

Ja, det var bara mina spridda nyvakna tankar om det här, återigen ett tack till Runga och ännu en läsvärd artikel (mer läsvärt än det jag hittills läst på fäderlätt), nu ska jag försöka sparka igång espressomaskinen utan att väcka damen. Ha en fin lördag!

(PS, jag trodde först att tråden handlade om lätta väckarklockor, blev smått besviken)
 
Senast ändrad:

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.