Lättaste 4-manna tältet??

smått sugen

Nä, det finns ju inte på marknaden än. Men jag är sjukt sugen på ett. Vore nåt att stoppa barnen i.

lite sugen är man allt. är de sena med leverenserna? det står ju Late August 2009 på Tarptents sida. får kolla lite andra fora för info (om den så abra finns bland betatestare)

BZ

Trångt

Tarptent Hogback ...

hogbacksideview.jpg

(Foto: www.tarptent.com)

Det där är inget 4-manstält. 4.8 m2 innertält. Keron 4 har 4.5m2 på innertältet och då är det ganska trångt om alla är fullvuxna. Att få in packningen kan man ju bara drömma om. Ett Nallo 4 som både tål mer och tar allas packning (om alla är lättpackningsfantaster) verkar som ett betydligt bättre alternativ. Fast dyrare.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Jo. Och tyngre. Tråden handlade väl åtminstone från början om lättaste fyrmannatältet? Och så mycket kan jag säga, att ska jag knata runt med ungarna och släpa på merparten av deras grejer, då är det lätt som gäller. Nu är de ju inte mer än tre och fem år gamla, så några längre expeditioner blir det ju inte, men ändå. Hogback är ju inte tyngre än att man till nöds kan ha det som tvåmannapalats också.

Hear Hear

Jo. Och tyngre. Tråden handlade väl åtminstone från början om lättaste fyrmannatältet? Och så mycket kan jag säga, att ska jag knata runt med ungarna och släpa på merparten av deras grejer, då är det lätt som gäller. Nu är de ju inte mer än tre och fem år gamla, så några längre expeditioner blir det ju inte, men ändå. Hogback är ju inte tyngre än att man till nöds kan ha det som tvåmannapalats också.

Precis!
Vi som vill ha en Hogback att smälla upp på vandringen är nog alla ute efter det optimala tältet för 2-4pers. dvs vi vill inte ha 3 olika tält för 1. solo 2. kompisvandring 3. la familia med på turen. Hogbacken är ju ändå 2.18 x 2.18 så om man inte är 2meter allihopa så får man nog in packningen också med 4 pers. Sen är det ju så att vikten är f&%¤n så mycket bättre än hillebergarna och priset är ju som en smekning i jämförelse.

Tyvärr har de bara fått ut 2 ur produktionen (de blev visst senare än aug 09) så det dröjer väl ett par veckor innan vi får se några omdömen om tältet. Det talas om en optional "extrabåge" för mer väderutsatta uppsättingar.

Spänningen är olidlig

BZ

Senast ändrad:
BZ du sammanfattar precis mina behov! Var ute för nån vecka sen (ensam) å bodde i mitt Nammatj 3 eftersom jag bara har ett tält. Å även om det känns konstigt att gå runt med 4 manna tält på solotur så vore ju 1,85 kg att föredra före 3,1 kg :)

BZ du sammanfattar precis mina behov! Var ute för nån vecka sen (ensam) å bodde i mitt Nammatj 3 eftersom jag bara har ett tält. Å även om det känns konstigt att gå runt med 4 manna tält på solotur så vore ju 1,85 kg att föredra före 3,1 kg :)

önskar att jag inte va så pryltokig... eller att min fru tillät mig att leva ut mina knasiga ha-begär.
Jag har ett solo-tält (960g)... ett par olika tarpar. Men inget tält som jag kan ha med mig delar eller hela familjen i, så det är ju därför Hogbacken behövs.... Inte ett tvåmanna och ett fyrmanna. :)

Har för övrigt mailat och frågat Henry Shires lite prylar!
Enligt dem så har de haft problem med att få ut tälten från produktionen och att de nu bara visste om en person som varit på någon lite längre tur med Hogbacken... så vi får nog vänta lite till på reviews. Däremot har man ungefär samma möjligheter som på Scarpen att ordna "ökad" vindstabilitet. t.e.x med hjälp av "pullouts" halvvägs upp på tältet som man kan stödja upp med vandringsstavar.
Det kommer också att finnas en optional extra båge, samt att det finns clips för att staga upp bågen med "internal arch stabilizer cord"....

Bågen är ju en 9mm och man skall kunna köra med andra "stabilare" bågar om man så vill... men med tanke på vikten, så kanske det räcker med att stabilisera med vandringsstavarna.

det är som att vänta på (h)jultomten detta

BZ

Kåta, annat alternativ, eller?

Hej!
Hogbackens recensioner verkar vänta på sig, eller har någon hört någe.
när man nu har kollat runt efter alternativ så har jag dykt på Lavvulight från helsport. den har funnits ett tag, men jag hittar inga recensioner. 1.7kg (utan botten) är ju en helt ok vikt för 4a pers. om man kan hänga upp en eldburk, gas-lykta eller liknande inne i tältet så borde det bli riktigt supermysigt.

Men utan möjlighet att klämma och känna eller att någon annan bildat sig en uppfattning så vågar man ju inte köpa precis. priset är detsamma, vikten är detsamma, utrymmet är detsamma, funktionaliteten... tja de har väl sina plus och minus... men man vet ju inte.

Så om någon har testat lavvulight så får man gärna göra sig hörd (har sökt på andra trådar, men det verkar mest vara folk som tror, inte som vet)

BZ

jo så är det ju

Kåtan diskuterades lite på sid 1 i denna tråd. Vi kom fram till att du ska jämföra 2,4 kg med Hogbacken.
/fremag

men i en kåta får man ju andra fördelar jämfört med ett dubbelvävigt tält. Så då kan man ju fundera på om det är 2,4kg du skall jämföra mot 1,8kg? I en kåta (därv mina frågor tidigare) kan man ha en eldbox, fotogenlykta etc. på så sätt får man bort kondens, samt höjer värme och mysfaktor. För mig i valet av fyrmanna är det viktiga detaljer (för den ska ju användas när familjen e med).

fortsätter man resonemanget så kan man ju också säga att med kåtans varmare egenskaper (förutsatt att Lavvulighten har dem) så kan man ha lättare sovsäck. och köket får en dubbelfunktion i och med uppvärmning.

sen skulle jag nog inte ta ett golv som väger 0,7, utan fixa ett eget av täckplast funkar hur bra som helst under tarpen, så varför inte här. och varför vill man ha heltäckande golv om man eldar?

Men jag kanske skall starta en egen tråd om Lavvulighten (det fins ju typ ingen info om den alls)... kan ju också betyda att den e skit (ursäkta franskan)

BZ

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips