Lättare skaljacka m avtagbar/stuvbar huva?

Jag behöver en ny skaljacka, mestadels för vandring och lägerliv, men jag rider också (i naturen). Det är säkert ultimat med huva om man vandrar i horisontellt regn på fjället, men jag vill kunna ta bort den, eller åtminstone stuva undan den, för jag är en sån där mupp som gillar sydväst...🙃 och jag vill inte ha en luva som fylls med nederbörd och skogsskräp, för att inte tala om att inte dras av från häsryggen av en gren som fastnar i luvan när man rider i skogen...
Vid första sökning hittar jag inget alls, någon som har något tips? Hyfsat lättvikt gärna

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.
Har du fått bortblåsta kepsar och löstagbara huvor så hade du skrivit annorlunda. Ficka i kragen är funkis liksom gummiband under hakan, något som luftbevaknings flickorna lärde mig.

Har du fått bortblåsta kepsar och löstagbara huvor så hade du skrivit annorlunda. Ficka i kragen är funkis liksom gummiband under hakan, något som luftbevaknings flickorna lärde mig.
Du anar inte exakt hur snygg (och smart) jag är med min gula (!) Helly Hansen galonsydväst från -85 -  med band under hakan 😉

Men gärna att huvan går att stuva in i kragen så att den inte stormar bort då

Jag har nån billig av märket SOC från Stadium som jag bara viker in huvan på insidan så är den "borta".
Tja, så kan man säkert göra med de flesta, om du bara menar att vika in den på insidan av jackan, bara det inte blir knöligt i nacken. Jag undrar bara lite varför den funktionen (stuva in luva i kragen) verkar helt ha försvunnit? Eller är det bara jag som inte alltid vill ha en "hängandes o slängandes"?

Tja, så kan man säkert göra med de flesta, om du bara menar att vika in den på insidan av jackan, bara det inte blir knöligt i nacken. Jag undrar bara lite varför den funktionen (stuva in luva i kragen) verkar helt ha försvunnit? Eller är det bara jag som inte alltid vill ha en "hängandes o slängandes"?
Den här vindjackan från SOC är så tunn så man märker inte att man har huvan instoppad... det blir inte minsta lilla knöligt.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips